بلاگ

چگونه برای خود رمزارز بسازید:

اگر شنیده‌اید که دوج کوین در محبوبیت از بیت کوین پیشی گرفته است، ممکن است این سؤال برای شما پیش بیاید که چگونه می‌توانید برای خود رمزارز تولید کنید.

زمانی که از پیچیدگی‌ها و مشکلات ساخت دلار به شکل اسکناس آگاه باشید، متوجه می‌شوید که چرا افراد هر روزه سعی در چاپ شکل جدید ارز نمی‌کنند، ساخت ارز دیجیتال جدید حتی برای افرادی که مهارت‌های ابتدایی دارند نیز آسان است؛ اما رمزنگاری تنها مرحله برای آغاز ساخت ارز دیجیتال نیست. در ادامه پنج مرحله‌ای که سه سازنده رمزارز برای شروع به کار مطرح کرده‌اند را مشاهده خواهید کرد.

بنا بر گفته Chris Ellis، مفسر حاضر در لندن و فعال اجتماعی در Feathercoin زمانی که به ایجاد یک ارز دیجیتال جدید می‌اندیشید، فرض کردن این‌ که گام اول آغاز کد نویسی کوین شما باشد، آسان است، اما این کار اشتباه است».

گام اول یافتن یک جامعه و ساخت یک ارز مرتبط با آن است تا ساخت یک ارز و سپس انتظار از دیگران برای حمایت. ارز مربوطه باید مطابق با نیازها و مرتبط با گنجینه فرهنگی و پیشینه آن‌ها باشد».

Feathercoin توسط Peter Bushnell در آوریل 2013 ساخته شد. Bushnell شغل خود به‌ عنوان مدیر IT در کالج Brasenose آکسفورد را ترک کرد زیرا می‌خواست ارز اختصاصی خود با محوریت مردم را تولید کند. این کار در پاسخ به آنچه او به‌عنوان عدم مشارکت جامعه و فراگیری در مورد رمزارزهای موجود ازجمله بیت کوین در سایت‌های پرطرفدار رمزارز همچون bitcointalk.org مشاهده کرد، صورت گرفت.

باوجود این‌ که Ellis تا آن زمان با Bushnell ملاقات نکرده بود، او که از ماه مارس گذشته به آموزش مردم مشغول بود، حس انزوا و غربت را در فروم های بیت کوین به اشتراک می‌گذاشت.

به گفته Ellis:  این فروم ها بسیار مبتنی بر تکنولوژی بودند و چندان مورد استقبال افراد تازه‌وارد یا گروه‌های اقلیتی که اغلب از سوی تیم‌های کوچک‌تر سرویس دریافت می‌کنند، قرار نگرفتند. این فروم ها در توسعه کوین مشارکت نداشتند. بسیاری از افراد حاضر در این فروم ها منتظر می‌مانند و به پیش‌بینی قیمت می‌پردازند تا مشارکت.»

Ellis فعالیت جامعه رمزارزی که مدنظر داشت را در Feathercoin یافت که توسعه تکنیکال آن ناشی از رویکرد فعالیت جامعه آن است.

Ellis افزود: ازنظر Feathercoin ما گروهی از علاقه‌مندان به کریپتو بودیم که برخی از ما افراد مبتدی بودیم که از دیگر قسمت‌های این فضا دور نگه‌داشته شدیم. همه حاضرین در Feathercoin بر این باور هستند که آنچه اهمیت دارد این است که نشان دهیم، گروهی از افراد فعال چگونه می‌توانند یک ارز باثبات را تولید کنند. جامعه‌ای که علاقه‌مندان کریپتو در آن فراوان هستند بهتر می‌توانند آسیب‌پذیری‌ها و تهدیدهای امنیتی همچون حمله 51% را که جامعه رمزنگاران در Feathercoin با موفقیت در مقابل آن از خود محافظت کرده‌اند، بیابند و برطرف سازند.

ایجاد چنین محافظت‌هایی و نیز افزایش توسعه ارز شما، سبب قانونی شدن و قابل‌ اعتماد بودن آن از نظر عموم مردم می‌شود، چیزی که اگر فعالان حوزه ارز تنها ناظران غیرفعالی باشند که به دنبال منافع خود هستند، انجام آن سخت است.

2. کد نویسی برای طولانی‌مدت

در کمال ناباوری من با هر توسعه‌دهنده ارزی که صحبت کردم حرف مشابهی زد: کد نویسی رمزارز شما معمولاً از نظر زمانی کوتاه‌ترین بخش این پروسه است. علت آن است که همه رمزارزهایی که امروزه به‌صورت مجازی در بازار مشاهده می‌شوند، بر اساس کد اوپن سورس بیت کوین یا لایت کوینی هستند که در GitHub قرار دارد.

Peter Otterbach یکی از سازندگان Coino که خود را به‌عنوان سریع‌ترین رمزارز موجود در بازار با حداکثر زمان تراکنش 50 ثانیه معرفی می‌کند می‌گوید: فرآیند ساخت به‌تنهایی چندان طولانی نیست، شاید تنها 1 روز. برای شروع به کد نویسی شما تنها باید برای ایجاد ویژگی‌های موردنظر خود در آن زبان C++ را بدانید».

طبق گفته Kolin Evans توسعه‌دهنده رمزارز Quark، مدت‌زمان می‌تواند کمی طولانی‌تر از 1 روز باشد. پیچیده‌ترین مراحل در کد نویسی می‌توانند مربوط به میزان پیچیدگی برنامه‌ریزی شما برای داشتن پارامترهای بلاک چین باشد، برای مثال بسیاری از ارزها تنها از کد لایت کوین استفاده می‌کنند و آن را کپی می‌کنند، اما در مورد Quark یک الگوریتم هش جدید وجود داشت که جدای از بیت کوین و لایت کوین بود، ازاین‌رو اگر قصد تغییر این جنبه را داشتید، سخت‌ترین بخش و زمان‌برترین بود. در این مورد کد‌نویسی یک رمزارز ماه‌ها به طول می‌انجامید.» با این‌ وجود، Evans اشاره می‌کند که اگر یک توسعه‌دهنده کد GitHub را مورداستفاده مجدد قرار دهد و برخی از پارامترهای ساده را تغییر دهد، یک کدنویس رقیب می‌تواند این کار را در 30 دقیقه انجام دهد.

اما تنها به این دلیل که هر فردی با مهارت‌های C++ می‌تواند رمزارز بسازد به این معنا نیست که روزی ارزهای بسیاری وجود خواهد داشت، برای مثال اپلیکیشن های iOS. Ellis می‌گوید: Feathercoin درواقع فورکی از لایت کوین است. برای تولید این کوین حداقل تعداد پارامترها تغییر کردند زیرا احساس می‌کردیم که مهم‌ترین ویژگی یک ارز پایداری آن است».

با این‌ وجود تیم Feathercoin متوجه شد که تعدادی از ارزهایی که پیش‌تر تولید شدند دوام چندانی نداشتند زیرا شامل مجموعه ویژگی‌های جدیدی بودند که برای مدت کوتاهی طرفدارانی می‌یافتند اما اغلب پس‌ازآن تیم نمی‌توانست برای مدت طولانی از پروژه محافظت کند و پروژه شکست می‌خورد. به‌ عبارت‌ دیگر احتمالاً، توسعه‌دهندگان شکست‌خورده این کوین‌ها قصد دارند با ساخت سریع کوین درآمد کسب کنند، نه این‌ که به فکر توسعه ارز در درازمدت باشند.

Ellis اضافه کرد: شما باید در زمینهٔ توسعه از نظر رفع باگ و حصول اطمینان از این‌ که در هنگام راه‌اندازی به وعده‌ها عمل شده است، اقدام احتیاطی انجام دهید. همچنین وظیفه آموزش افراد در مورد ریسک‌ها و ارائه آنچه برای امنیت ثروت خود نیاز دارند، بر عهده شما است. اگر از عهده این کار برنمی‌آیید، کس دیگری از کوین شما پشتیبانی نخواهد کرد و استخراج آن به همان سرعتی که دانلودهای مربوط به اولین Doodle Jump knockoff انجام شدند، کاهش خواهد یافت.

3. از ماینرها حمایت کنید

زمانی که کوین خود را توسعه دادید، باید در مورد آن اطلاع‌رسانی کنید تا مردم شروع به استخراج آن کنند که این کار آگاهی در مورد وجود آن را افزایش می‌دهد و از نظر کاربران و ماینرها ارزش می‌یابد. در اینجا است که سازندگان رمزارزها نباید همچون کدنویس ها فکر کنند و در عوض نحوه اعتماد کردن یا ارزش‌گذاری همه‌چیز توسط انسان را بررسی کنند.

 

Ellis: با شروع درست نیمی از مسیر طی می‌شود و آن ایجاد اعتماد و بیان دیدگاه و اهداف خود به ماینرهایی است که سخت‌افزار موردنیاز شما را در اختیار دارند و نیز حمایت از آن‌ها در مورد فرصت پیش روی آن‌ها است. شما باید صادق باشید و به انتظارات دیگران و ریسک‌پذیری آن‌ها احترام بگذارید که البته بسیاری از افراد در مورد آن غلو می‌کنند.»

 فروش بیش‌ازاندازه کوین نتیجه معکوس دارد. دیگر داشتن ویژگی‌های جدید تأثیر نخواهد داشت. بازار برای سنجش میزان سرسختی و مصمم بودن شما اقدام می‌کند. شما به گروهی از ماینرهای وفادار و متعهد نیاز دارید که پرداخت های شما را حتی در طی دوران کاهش قیمت پردازش کنند، زیرا به نتیجه نهایی باور دارند. این موارد به ایجاد ارتباطات خوب و ایجاد تیم بستگی دارد.

بسیاری از کوین‌ها موفق نشده‌اند زیرا موارد ساده را دست‌کم گرفته‌اند. ازنظر آن‌ها به دردسر افتادن تکنولوژی سبب از بین رفتن آن می‌شود. بانک‌های مرکزی بر این باور هستند که به خطر انداختن پول نیز سبب کاهش ارزش آن می‌شود؛ اما کار دنیا هرگز چنین پیش نرفته است. شما باید بدانید که چه باید انجام شود و برای انجام کارهایی که دیگران حاضر به انجام آن نیستند آماده‌ باشید».

4. بازرگانانی که از کوین شما استفاده خواهند کرد را بشناسید

فرض می‌کنیم تا این مرحله پیشرفته‌اید. رمزارز خوبی را طراحی کرده‌اید و تیم خوبی را گرد هم آورده‌اید تا کد نویسی کنند و در توسعه و پیشرفت آن کمک کنند. در فروم های رمزارز درباره آن اطلاع‌رسانی کرده‌اید و تعدادی ماینر فعال خوب آماده کمک به توسعه ارز شما هستند. مرحله بعد بازاریابی برای ارز شما است تا همه مردمی که آن را استخراج می‌کنند برای خرج کردن آن مکانی را داشته باشند. این کار کوچکی نیست. پس ‌از انجام همه این کارها باید افراد و بازرگانان را متقاعد کنید که این بیت‌های دیجیتال ساخته‌ شده توسط شما ارزش خود را حفظ خواهند کرد و قابل معامله با چیزهای دیگری هستند، درست مانند پول.

Ellis می‌گوید: موضوع اصلی ایجاد اعتماد است. برای رسیدن به آنچه به آن باور دارید و برای آن تلاش می‌کنید، نیاز به نظارت درست و صرف زمان است. مردم به انگیزه‌های شما بیش از اقدامات شما توجه می‌کنند و بر اساس آن خرید انجام می‌دهند، بنابراین زمانی که اعتماد به‌ نفس دارید، باید با دوستان خود و بازرگانان در فروم های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی درباره رمزارز خود صحبت کنید».

سازندگان Coino با این نظر موافق هستند.

 

Peter Otterbach می‌گوید: برای شروع به بازاریابی پیش از هر چیز باید گروه هدف خود را بیابید. در ابتدا می‌توانید از بازار رمزارز شروع کنید یا در آنجا همه کوین‌ها را می‌شناسند و اولین واکنش‌ها را می‌توانید در آنجا ببینید. پس‌ از آن همه‌چیز سخت‌تر می‌شود. در مرحله بعد باید افرادی را قانع کنید که حتی نمی‌دانند رمزارز چیست، بنابراین باید کاری کنید تا ارز به‌ عنوان یک روش پرداخت در آنلاین شاپ ها پذیرفته شود تا توجه این افراد به آن جلب شود».

 باید اضافه کنم که موضوع، آموزش این افراد با حقایق نیست بلکه ترغیب آن‌ها به یادگیری و تحقیق درباره مزایای رمزارزها است. پول یک لجر است، ابزاری است که افراد به‌عنوان روشی برای دستیابی به اهداف خود و برآورده سازی نیازهای خود به کار می‌گیرند. درک این موضوع به شما درزمینهٔ بازاریابی کمک می‌کند.»

 

بنا به اظهارنظر Ellis: پذیرش از سوی بازرگان همچون پذیرش از سوی ماینر است، تفاوت فقط در نگرش متفاوت آن‌ها است. سهامداران مختلف هستند اما قوانین یکسان هستند. تفاوت این است که ماینرها سنتیمنت سوداگرانه (speculative) دارند و بازرگانان محافظه‌کار هستند.

 

بازرگانان سه هدف اصلی دارند: کسب درآمد، پس‌انداز کردن آن و افزایش آگاهی. اگر بتوانید برای آن‌ها مشتری بیابید و فروش آن‌ها را درحالی‌ که کارمزد پرداخت ها کاهش‌ یافته است افزایش دهید، تداوم شرایط دیگر تنها به دوام و تسهیل شرایط برای آغاز به کار بستگی دارد.»

5. پذیرش جهانی یکی از مراحل نیست

 طبق نظر کارشناسان و باور عموم، مرحله آخر در حوزه ساخت رمزارز، فراگیری جهانی کوین شما است؛ اما در طی 5000 سال هیچ ارز واحدی بر جهان حاکم نشده است. علیرغم آنچه طرفداران بیت کوین در سیلیکون ولی باور دارند، بعید است که رمزارزی به این مرحله برسد.

به‌علاوه، تسلط جهانی رمزارز نباید جهانی باشد. ارزها می‌توانند بومی باشند، البته ازنظر ما Feathercoin می‌تواند به‌عنوان یک ارز بومی باشد که در بازار جهانی نیز به کار می‌رود.»

و در آن میان ممکن است بازار مناسب برای شکوفایی رمزارز یافت شود: ارزهای بومی مربوط به محله‌های خاص، شهرها، رویدادها و گروه‌هایی که حول جامعه‌ای از مصرف‌کنندگان هم‌ فکر ساخته می‌شوند، به آن‌ها امکان معامله آزادانه، سریع و امن کالاها و خدماتی را که در زندگی آن‌ها اهمیت دارد به‌جای وابستگی به بانک‌های مرکزی و بازارهای بزرگ‌تر، می‌دهد تا در مورد این‌ که کدام آیتم تصادفی چه سکه مسی باشد یا دلار پلاستیکی، دارای ارزش است.

البته در بازاری که استفاده از رمزارز با مرزهای محلی یا عضویت در یک گروه تعریف می‌شود، هیچ رمزارزی برنده نخواهد شد.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

1 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید