بلاگ

وایت پیپر رمزارز:

وایت پیپر رمزارز پروژه‌ها را قادر به توضیح محصولات و اهداف خود به مخاطبین آن‌ها می‌سازد. پروژه‌ها می‌توانند آزادانه نوع اطلاعاتی را که می‌خواهند تأمین کنند انتخاب کنند، اما وایت پیپر ها معمولاً شامل مرور کلی اهداف پروژه، توکنومیکس، محصولات، ویژگی‌ها و اطلاعات درباره تیم است؛ بنابراین وایت پیپرها می‌توانند مکان مناسبی برای شروع هنگام انجام تحقیقات در یک پروژه خاص باشند.

یک وایت پیپر در یک سند مجزا اطلاعات مهم مربوط به یک بلاک چین یا پروژه رمزارز را خلاصه می‌کند. این روشی شناخته‌ شده برای توضیح نحوه عملکرد یک پروژه و مشکلاتی است که باید حل کند.

وایت پیپر:

در کل وایت پیپر گزارش یا راهنمایی است که به خوانندگان خود درباره یک موضوع خاص اطلاع می‌دهد. برای مثال توسعه‌ دهندگان می‌توانند وایت پیپری درباره نرم‌افزار خود ایجاد کنند تا به کاربران درباره آنچه می‌سازند و علت آن آموزش دهند.

در فضای بلاک چین، یک وایت پیپر سندی است که به شناسایی ویژگی‌های اصلی و مشخصات تکنیکال یک رمزارز خاص یا پروژه بلاک چین کمک می‌کند. باوجود اینکه تمرکز بسیاری از وایت پیپرها بر یک کوین یا یک توکن است، می‌توانند مبتنی بر انواع مختلف پروژه‌ها ازجمله پلتفرم دیفای یا یک بازی Play-to-Earn باشند.

یک وایت پیپر ممکن است مروری کلی از داده‌های مهم به شکل آمار و دیاگرام ارائه کند. همچنین وایت پیپر می‌تواند ساختار کنترل‌ کننده پروژه، چه کسی روی آن کار می‌کند و برنامه‌های آتی و فعلی توسعه را توضیح دهد.

بااین‌وجود هیچ روش رسمی برای ساخت یک وایت پیپر وجود ندارد. هر پروژه وایت پیپری ایجاد می‌کند که به بهترین شکل با شرایط آن سازگاری دارد. وایت پیپر در بهترین حالت باید خنثی و آگاهی‌ دهنده باشد تا پروژه و اهداف آن را آشکارا به تصویر بکشد. کاربران باید همیشه درباره وایت پیپرهایی که زبانی متقاعد کننده دارند و پروژه‌هایی که بدون ارائه اطلاعات کافی وعده‌های زیادی می‌دهند، محتاط باشند.

 وایت پیپرهای رمزارز را اغلب به‌عنوان بیزنس پلن هایی برای پروژه‌های کریپتو در نظر می‌گیرند. علت آن است که برای سرمایه‌گذاران چشم‌انداز ادراکی پروژه را فراهم می‌کنند؛ اما برعکس بیزنس پلن ها، وایت پیپرها معمولاً پیش از راه‌اندازی رمزارز منتشر می‌شوند؛ بنابراین یک وایت پیپر اغلب نقطه شروعی است که در آمد یک پروژه کریپتو جهت و هدف ایده‌های خود را به نمایش می‌گذارد.

اطلاعات موجود در یک وایت پیپر:

سازندگان وایت پیپرهایی تهیه می‌کنند تا هدف پروژه‌های خود را نشان بدهند. برای مثال طبق وایت پیپر بیت کوین یک نسخه همتا به همتای پول نقد الکترونیکی امکان ارسال مستقیم پرداخت های آنلاین از یک‌طرف به طرف دیگر را بدون استفاده از یک مؤسسه مالی فراهم می‌کند». درصورتی‌ که وایت پیپر اتریوم هدف خود را به روش زیر توضیح می‌دهد:هدف اتریوم ایجاد یک پروتکل جایگزین برای ساخت اپلیکیشن های غیرمتمرکز است.

وایت پیپرها اغلب ایده‌ای درباره استفاده از پروژه کریپتو در دنیای واقعی ارائه می‌کنند. برای مثال می‌تواند نحوه حل یک مشکل خاص یا نحوه بهبود جنبه‌های خاص زندگی خود را توصیف کند.

با این‌ وجود هشیار ماندن درباره تعهدات اهمیت بسیاری دارد. ایجاد یک وایت پیپر کار دشواری نیست. برای مثال شکوفایی عرضه اولیه کوین (ICO) در سال 2017 سبب به وجود آمدن هزاران توکن با ایده‌های نوآورانه شد، اما بیشتر پروژه‌ها ارائه نشدند. بر اساس تجربه، به یاد داشته باشید که متصل کردن یک رمزارز به یک کاربرد نشانگر این نیست که پذیرفته و مورد استفاده قرارگرفته است.

بنابراین علاوه بر اهداف و تعهدات، وایت پیپرها می‌توانند نحوه عملکرد واقعی رمزارز را نشان بدهند. برای مثال یکی از مواردی که می‌تواند توضیح دهد نوع مکانیسم اجماعی است که برای ایجاد هماهنگی توزیعی میان حاضرین در شبکه به کار می‌رود.

یک وایت پیپر نگرشی عمقی به اجزای توکنومیکس ازجمله سوزاندن توکن ها، تخصیص توکن و مکانیسم‌های محرک می‌دهد. درنهایت یک وایت پیپر می‌تواند شامل روشی باشد که به کاربران درباره جدول زمان‌بندی پروژه اطلاع می‌دهد تا این‌ که بدانند چه موقع منتظر انتشار محصولات باشند.

وایت پیپرها اغلب به‌ گونه‌ای طراحی می‌شوند که ساده باشند تا این‌ که همه بتوانند آن‌ها را بخوانند و حداقل ایده اصلی درباره رمزارز یا پروژه بلاک چین را به دست آورند. با این‌ وجود یک وایت پیپر خوب توضیحات تکنیکال خوبی برای تأیید شایستگی پروژه ارائه خواهد کرد.

دلیل اهمیت وایت پیپرها:

وایت پیپرها برای محیط کریپتو مهم هستند. حتی با وجود اینکه هیچ استانداردی برای ایجاد آن‌ها وجود ندارد، وایت پیپرها به چهارچوبی برای تحقیق پروژه‌های کریپتو تبدیل‌شده‌اند.

توصیه کلی این است که با خواندن وایت پیپر پروژه، تحقیق درباره کریپتو را آغاز کنید. کاربران می‌توانند برای شناسایی موارد مهم احتمالی یا پروژه‌های امیدوار کننده از وایت پیپرها استفاده کنند. به‌علاوه، آن‌ها کاربران را قادر به بررسی این موضوع می‌سازند که آیا یک پروژه برنامه‌ها و اهداف اولیه خود را دنبال می‌کند یا نه.

وایت پیپرها می‌توانند شفافیت و برابری را از طریق عمومی‌ ساختن اطلاعات اصلی ارائه کنند. طرف‌های مختلف می‌توانند از وایت پیپرها بهره ببرند. برای مثال درحالی‌ک ه سرمایه‌گذاران می‌توانند تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاری بهتری با استفاده از آن‌ها انجام دهند، توسعه‌دهندگان می‌توانند درباره مشارکت احتمالی خود در پروتکل تصمیم‌گیری کنند. همچنین شخصی که به این ایده علاقه‌مند باشد می‌تواند با اطمینان بیشتر در این مورد که آیا پس از خواندند وایت پیپر تمایلی به پیوستن به جامعه مذکور را دارد یا نه تصمیم‌گیری کند.

بیشتر بخوانید:

نمونه‌هایی از وایت پیپرها:

وایت پیپر بیت کوین:

وایت پیپر بیت کوین در سال 2008 توسط فرد یا گروه ناشناسی با نام ساتوشی ناکاموتو منتشر شد. وایت پیپر بیت کوین را سیستم پول الکترونیک همتا به همتا» می‌نامند.

این وایت پیپر نحوه استفاده مردم از بیت کوین را به‌ عنوان شکل کارآمدتر پول خارج از الگوی بانکداری سنتی، نشان می‌دهد. همچنین توضیحات تکنیکالی درباره چگونگی ارسال ارز دیجیتال در شبکه همتا به همتا بدون واسطه از طریق شبکه بیت کوین را ارائه می‌کند. این وایت پیپر همچنین نحوه محافظت از شبکه بیت کوین در مقابل سانسور و حملات دو بار خرج کردن را توضیح می‌دهد.

وایت پیپر اتریوم:

یک برنامه‌ نویس جوان با نام ویتالیک بوترین وایت پیپر اتریوم را در سال 2014 منتشر کرد؛ اما حتی پیش از آن نیز ویتالیک ایده وایت پیپر را در سال 2013 در یک پست وبلاگی با نام “Etherium: The Ultimate Smart Contract and Decentralized Application Platform” مطرح کرد. در این پست ایده یک بلاکچین کامل چرخان مطرح شد که نوعی کامپیوتر غیر متمرکز است که درصورتی‌ که وجود زمان و منابع کافی می‌تواند هر اپلیکیشنی در آن اجرا شود.

وایت پیپر اتریوم درباره تفاوت هدف اتریوم با بیت کوین توضیح می‌دهد. با این‌ که بیت کوین کاربرد خاصی در تأمین پرداخت های همتا به همتای دیجیتال دارد، وایت پیپر اتریوم پلتفرمی را ارائه کرد که توسعه‌دهندگان را قادر به ساخت و به‌کارگیری انواع اپلیکیشن های غیرمتمرکز (Dapps) می‌ساخت. این برای مثال می‌توانست رمزارز یا پلتفرم وام‌دهی غیرمتمرکز دیگری باشد. وایت پیپر همچنین راه‌حل‌های تکنولوژیکی که اتریوم را ممکن ساختند ازجمله قراردادهای هوشمند و ماشین مجازی اتریوم را توضیح می‌دهد.

کلام آخر:

در بهترین حالت یک وایت پیپر باید درک لازم ازآنچه یک پروژه رمزارز می‌خواهد انجام دهد و نحوه اجرای آن را ارائه کند. با این‌ وجود، وایت پیپرها قانونمند نیستند و عملاً هر فردی می‌تواند یک مورد را بنویسد. از این‌ رو، اگر به یک پروژه خاص علاقه‌مند هستید، باید وایت پیپر آن را با دقت تحلیل کنید و موارد مهم و ریسک‌های احتمالی را در نظر بگیرید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید