آموزش پداگوژی – دریافت کارت مربیگری آموزشگاه

آموزش، مقدمات کسب هر مهارتی است و این قدم مقدماتی باید در یک بستر درست و کاملاً حساب شده تنظیم شده باشد. هر آموزشی هر اندازه از منظر تدوین منابع علمی و یا مباحث عملی جامع باشد، تنها در صورت مهارت کافی در نزد استاد است که می تواند جنبه های تاثیرگذاری داشته باشد. استاد خوب با درک درست استراتژی های آموزش همراه با تسلط کافی بر مفاهیم آموزش است که نیاز به یادگیری دانش آموزان خود را برطرف می ‌کند. این همه مفهوم جامعی را با عنوان پداگوژی تشکیل داده است.

 

پداگوژی

اگر بخواهیم برای پداگوژی از معادل فارسی گفته باشیم، می ‌توانیم به عبارت هایی مانند روش آموزگاری و یا فن تعلیم اشاره کنیم. این عبارت ها اگر چه می ‌توانند مفهوم کلی پداگوژی را در یک کلام برسانند؛ اما در انتقال صحیح مفهوم اندکی ناتوان هستند. لذا بهتر است پداگوژی را در عبارت “راهبردهای آموزش در جریان فرایند یادگیری” خلاصه کنیم. مفهوم علمی که قصد افزایش مهارت معلمان و مربیان در الگوهای آموزشی را دارد. خیلی ساده گفته باشیم، توانمندسازی معلمان و مربیان است.

فرض کنید شما در مقام یک فرد متخصص حضور دارید. فردی که در یک زمینه هنری، علمی و یا مهارتی به درجات استادی رسیده است. اگر بخواهید زکات علم خود را داده باشید و آن را به درستی در اختیار دیگران قرار بدهید، چه کار خواهید کرد؟ آیا به صرف مهارت بالا در انجام یک کار می توانید آموزگار خوبی هم باشید؟ اینجاست که درک مفاهیم آموزشی همچون پداگوژی حائز اهمیت می شود. زیرا به صرف استاد بودن، نمی توانید معلم و یا مربی خوبی باشید. بلکه باید روش ‌های درست انتقال مفاهیم علمی و عملی را بلد باشید. پداگوژی یک جریان علمی است که به همین موضوع ساده می پردازد. در این جریان قرار است هنر معلم بودن را به کارآموزان یاد بدهیم.

 

دریافت کارت مربیگری آموزشگاه

اهمیت آموزش پداگوژی در مفاهیم تدریس

مفهوم پداگوژی به کسب مهارت های آموزشی اشاره دارد. در واقع قرار است تا با گذراندن یک دوره آموزش فنی حرفه ای پداگوژی از راه و رسم معلم شدن سر در آوریم و بتوانیم آموزگار خوب و کارآمدی بشویم. اما سوال کلیدی آن است که این دوره مناسب چه کسانی است؟ اصولا مگر راه و رسم معلمی چه زوایای پنهانی دارد که ما را مجاب به اتمام چنین دوره ای از آموزش پداگوژی خواهد کرد؟

در عمل دوره آموزش پداگوژی برای دو دسته از افراد مفید است. آنها که مهارت علمی و یا عملی خاصی را کسب کرده ‌اند و حالا می ‌خواهند در مقام معلم و یا مربی فعالیت کنند. چنین افرادی اگر یک مدرک کارت مربیگری در اختیار داشته باشند، قطعاً بهتر و راحت‌ تر می‌ توانند در انواع مراکز آموزشی و حتی سازمان آموزش و پرورش کشوری جذب شده، در مقام یک معلم و یا مربی فعالیت کنند. گروه دوم کسانی هستند که به هر ترتیبی در مقام آموزگار قرار گرفته اند و حالا قصد دارند تا برای بهبود کیفیت آموزش خود دوره آموزش پداگوژی را بگذرانند. این گروه قطعا نیاز جدی به کسب کارت مربیگری در انتهای دوره ندارند؛ اما ارتقای کیفیت آموزش آنها باعث رضایت دانش ‌آموزان و هنرجویان و ادامه موفقیت شغلی خواهد شد. لذا می توانند نام و نشانی برای مهارت آموزشی خود دست و پا کنند.

به هر صورت چه آنها که قصد ورود به عرصه آموزش را دارند و چه آنها که در این عرصه استاد تمامی هستند، نیاز به اطلاع از مدرن ترین روش های تدریس دارند. یک دوره آموزش پداگوژی در مراکز فنی و حرفه ای باعث می شود تا این افراد از اصول درست نحوه تدریس مطلع شوند. از آخرین ایده ‌های اثبات شده آموزشی مطلع باشند و بتوانند مدرنترین روش های آموزشی را به کار گیرند. به گونه ‌ای که می ‌توانند با تحلیل مهارت خود، مسیر انتقال مفاهیم را پایه ریزی کنند. درک درستی از توانمندی‌ های دانش‌ پژوه داشته باشند و در یک کلام معلم کاربلد تری باشند.

لذا هر کسی که می‌ خواهد معلم کاربلد تری باشد و نزد دانش‌آموز و هنرجو در مقام یک استاد مطمئن و دلسوز و البته دقیق و هوشیار ظاهر شود، بهتر است مطالعات کافی در زمینه پداگوژی را جدی بگیرد. البته اگر همتی داشته و دوره فنی و حرفه ‌ای پداگوژی این هنر آموزشی را بگذراند که قطعاً درک جامع تری نسبت به موضوع پیدا خواهد کرد.

ویژگی های دوره آموزش پداگوژی
دوره آموزش پداگوژی در جمع دوره ‌های استاندارد تعریف شده سازمان فنی و حرفه ای برای تربیت معلمان و مربیان تدارک دیده شده است. لذا ورود به این آموزش برای افراد خاصی با ارائه مدارک تحصیلی از رشته های خاص نمی باشد. هر استادکار و یا هنرمند و تحصیل کرده می‌ تواند در رشته تخصصی خود، مقام استادی را تجربه کند. پداگوژی تعریف شده است تا این افراد را با راه و رسم معلمی آشنا سازد. لذا برای ورود به دوره آموزشی پداگوژی کافی است صاحب مدرک تحصیلی کاردانی به بالاتر باشید.

 

دوره آموزش پداگوژی

در عین حال ارزشیابی نهایی که به ارائه مدرک کارت مربیگری ختم خواهد شد نیز رویکردی عملی دارد. تنها ۲۰ درصد ارزشیابی متکی بر آزمون های کتبی است و ۷۰ درصد آن در مسیر آزمون های عملی انجام خواهد گرفت. در نهایت پس از پایان دوره و گذراندن موفق ارزشیابی نهایی، فرد کارآموز به عنوان یک مربی با شایستگی‌ های کافی معرفی خواهد شد. چنین فردی شایستگی تبدیل شدن به یک مربی و یا معلم در مهارتی که دارد را کسب کرده است.

سرفصل ها در دوره جامع پداگوژی

 

  • بررسی مفاهیم پایه آموزشی: هدف از دوره پداگوژی پرورش معلم ها و مربیان کاربلد است. پس در قدم اول باید مفهوم آموزش اصولی را برای کارآموزان نهادینه ‌سازیم. لذا در این سرفصل به تعریف درست آموزش، فرایند آموزشی و مفهوم پداگوژی می پردازیم. به این ترتیب کارآموز درک درستی از اهداف آموزشی در دوره های فنی و حرفه ای کسب کرده و می ‌تواند به نقش کلیدی مربی در ارائه آموزش حرفه ای بپردازد. به هر صورت در این سرفصل قرار است برای کارآموز اهمیت توجه جدی به آموزش اصولی و استاندارد نهادینه شود.
  • تحلیل نیاز آموزشی و نیازسنجی در آموزش: آموزش ها در امتداد نیازهای آموزشی شکل می ‌گیرند. کسی که قصد کسب مهارتی را دارد و یا می ‌خواهد هنری را کسب کند، با نگاه در کار اساتید فن و علاقه ‌ای مختصر متوجه خواهد شد که نیاز به کسب آموزش دارد. در این بین مربیان و معلمان باید از قبل چنین پیش ‌بینی ‌هایی را کرده باشند و با درک نیاز آموزش هنرجویان، زمینه های درست کسب مهارت برای آنها را فراهم آورند. در این سرفصل مربیان آینده یاد می ‌گیرند که چطور به نیازهای آموزشی در مهارتی که دارند پی برده و این نیازها را به شکل یک دوره جامع آموزشی برای هنرجویان آینده خود تدوین نمایند. بخش کلیدی در این سرفصل توجه به روش ‌های نیازسنجی آموزشی است. در این روش ها معیارهایی مطرح است که با درک درست این معیارها می توانیم سطح نیاز به کسب آموزش را ارزیابی کنیم. به این ترتیب می ‌توانیم فضای مهارتی خود را دسته بندی کرده و با اولویت دادن به بخش‌ های مختلف مسیر آموزش بهتری را برای کارآموزان تدوین نماییم.
  • طراحی دوره آموزشی: یکی دیگر از مهارت های مربیان و معلمان طراحی یک دوره آموزشی است. اگر با یک ساختار استاندارد مواجه باشید، قطعا نیازی به تعریف دوره ندارید. اما شاید نیاز باشد که همان دوره ی تعریف شده را اصلاح کنید. در عین حال شاید لازم باشد که یک دوره آموزشی را از پایه طراحی کنید. لذا باید مهارت کافی در نزد استاد برای تدوین اهداف آموزشی تا درک حیطه های یادگیری وجود داشته باشد. دوره آموزش پداگوژی به جدیت در انتقال درست این مفاهیم تنظیم شده است. به شکلی که کارآموز در انتهای دوره آموزش پداگوژی توان تحلیل تا تنظیم یک دوره آموزشی را دارد.

تدوین طرح درس: وقتی معلم و یا مربی باشید باید به دانش آموزان و یا هنرجویان خود درس بدهید. در واقع باید بتوانید مهارت خود را در قامت یک درس تنظیم کنید. اینکه چطور بتوانیم یک مهارت را به شکل یک درس تنظیم کنیم نیز از هنر های پداگوژی است. لذا در این دوره با مفاهیم طرح درس و انواع روش های درسی آشنا می شویم. در عین حال از اصول تهیه و تنظیم طرح درس یاد خواهیم گرفت و در نهایت می توانیم به مهارت اولویت بندی در محتوای درسی را در دوره فنی و حرفه ای پداگوژی بپردازیم.

آموزش پداگوژی

 

به کارگیری روش های تدریس در آموزش، بهره مندی از فناوری های آموزشی و مهارت در مدیریت کلاس نیز از دیگر سرفصل ها در دوره جامع فنی و حرفه ای آموزش پداگوژی می باشند. مهارت هایی که می توانند هر استادکاری را تبدیل به یک مربی و یا معلم کاملا مسلط و کاربلد نمایند. 

صفحات مهم سایت مدرسان پیشتاز

در حال حاضر مفهوم پداگوژی در قالب استاندارد آموزش شایستگی، به شکل یک دوره آموزش در مراکز فنی و حرفه ‌ای تدوین شده است و برخی از مراکز آموزشی اقدام به برگزاری دوره های مربوطه دارند. در دوره فنی و حرفه ای پداگوژی قرار است تا برای کارآموز از اصول و فنون و روش های نوین تدریس بگوییم. به طوری که کارآموز در انتهای دوره پداگوژی با انواع سبک های یادگیری و مفاهیم پایه و کلیدی در آموزش و پرورش اصولی آشنا شده باشند. قابلیت ارزیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را داشته باشد، بتوانند با محصلین تحت آموزش خود ارتباط درست علمی و تدریسی برقرار کنند و در عین حال از پس ایجاد یک طرح درسی جامع برای گذراندن دوره ‌های آموزشی برآیند.

به عنوان مثال برای درک بهتر این ماجرا کافی است همان فرد استاد کار را تجسم کنید. وقتی چنین فردی در دوره پداگوژی شرکت می کند، حالا این قابلیت را دارد که هنر و مهارت خود را به شکل یک دوره جامع آموزشی تدوین نماید، روش های انتقال مفاهیم برای هنرجویان را اجرا کند و نسبت به میزان کسب مهارت کارآموزان خود ارزیابی کافی داشته باشد. اما آیا گذراندن چنین دوره ای از مهارت های فنی و حرفه ای برای مدرسین و مربیان در حوزه های گوناگون علمی و مهارتی الزامی است؟ اصولاً آموزش پداگوژی چه دستاوردی به همراه دارد؟