بلاگ

روند های برگشت بازار و تکنیک رول سوشی

بررسی حرکات روند در شاخص سهام یا دیگر انواع دارایی می‌تواند مفید باشد، هرچند گرفتار برگشت شدن مطلوب هیچ معامله‌گری که روند را دنبال می‌کند، نیست. برگشت زمانی اتفاق می‌افتد که جهت روند شاخص سهام یا دیگر انواع دارایی‌ها تغییر کند. اگر معامله‌گر توانایی تشخیص سیگنال‌های برگشت را داشته باشد، می‌تواند زمانی که شرایط به نظر مطلوب نمی‌رسد از معامله خارج شود. همچنین سیگنال‌های برگشت می‌توانند سبب آغاز یک معامله جدید شوند زیرا برگشت می‌تواند منجر به شروع یک‌روند جدید شود.

مارک فیشر در کتاب خود «معامله‌گر منطقی» در مورد تکنیکهای تشخیص سقف‌ها و کف‌های بازار صحبت می‌کند. باوجوداینکه تکنیک‌های فیشر همان هدفی را دنبال می‌کنند که الگوهای سر و شانه یا الگوهای سقف و کف‌های دوقلو در اثر تأثیرگذار توماس بولکوسکی «دائرة‌المعارف الگوهای نموداری»، تکنیک‌های فیشر زودتر سیگنال‌ها را ارسال می‌کنند و به سرمایه‌گذاران در مورد امکان تغییر جهت روند کنونی زودتر هشدار می‌دهند.

«رول سوشی» یکی از تکنیک‌هایی است که مارک فیشر در مورد آن صحبت می‌کند. باوجوداینکه این تکنیک ربطی به غذا ندارد، اما چون هنگام صرف ناهار زمانی که بسیاری از معامله گران در مورد تنظیمات بازار صحبت می‌کردند، به ذهن رسید، این‌گونه نامیده شد.

الگوی برگشت رول سوشی:

فیشر الگوی رول سوشی را این‌گونه تعریف می‌کند؛ توالی ده میله(bar) را گویند به‌گونه‌ای که 5 میله اول (میله‌های داخلی) در رنج کوچکی از سقف‌ها و کف‌ها محصورشده‌اند و پنج میله بعدی (میله‌های خارجی)، پنج میله قبلی را با سقف بالاتر و کف پایین‌تر در برمی‌گیرند. این الگو به الگوی پوششی بیریش یا بولیش شبیه است، با این تفاوت که به‌جای اینکه از دو میله تشکیل‌شده باشد، از چندین میله تشکیل‌شده است.

زمانی که الگوی رول سوشی در یک‌روند نزولی پدیدار می‌شود هشداری از امکان برگشت روند را می‌دهد و فرصت خرید یا خروج از پوزیشن فروش را فراهم می‌کند. اگر الگوی رول سوشی در یک‌روند صعودی شکل گیرد، معامله‌گر می‌تواند پوزیشن خرید را بفروشد یا وارد پوزیشن فروش شود.

باوجوداینکه فیشر در مورد الگوهای 5 یا 10 میله‌ای صحبت می‌کند، تعداد یا طول مدت میله‌ها غیرقابل تغییر است. روش کار به این صورت است که در مورد سهام یا کالای خاص، الگویی را بر روی روند تشخیص دهید که از تعدادی میله داخلی و خارجی تشکیل‌شده باشد و مناسب الگوی رول سوشی باشد و چارچوب زمانی را مدنظر داشته باشید که مطلوب معامله باشد.

الگوی هفته برگشت خارجی (The Outside Riversal Week)

دومین الگوی برگشت روند که فیشر معرفی می‌کند مناسب معامله گران بلندمدت است و «هفته برگشت خارجی» نامیده می‌شود. این الگو به رول سوشی شبیه است با این تفاوت که از داده‌های روزانه منتشرشده از روز دوشنبه تا جمعه استفاده می‌کند. این الگو حداکثر 10 روز به طول می‌انجامد و زمانی اتفاق می‌افتد که یک هفته پوششی یا خارجی با سقف بالاتر و کف پایین‌تر بلافاصله پس از 5 روز معاملاتی می‌آید.

بیشتر بخوانید:

تست برگشت رول سوشی

برای بررسی این موضوع که الگوی رول سوشی می‌تواند به تشخیص نقاط عطف یک دوره 14 ساله شاخص سهام نزدک کامپوزیت در فاصله سال‌های 1990 و 2004 کمک کند یا نه تستی صورت گرفت. دوره هفته برگشت خارجی به دو توالی 10 میله‌ای روزانه تقسیم شد، سیگنال‌های زیادی دیده نشد اما قابل‌اعتمادتر بود. نمودار متشکل از دو هفته معاملاتی پشت سر هم ترسیم شد تا اینکه الگو روز دوشنبه آغاز شد و به‌طور متوسط چهار هفته طول کشید تا تکمیل شد. این الگو rolling inside/outside reversal (RIOR) در نظر گرفته شد.

هر بخش دوهفته‌ای الگو (دو میله بر روی نمودار هفتگی که معادل 10 روز معاملاتی است) توسط یک مستطیل مشخص می‌شود. خطوط روند قرمز، روند غالب را نشان می‌دهند. الگو در بیشتر مواقع تأییدکننده تغییر روند است و مدت کوتاهی بعدازآن شکست خط‌ روند صورت خواهد گرفت.

زمانی که الگو شکل می‌گیرد، در بالای آن یک حد ضرر برای معامله‌های کوتاه یا در پایین آن برای معامله‌های بلند مشخص می‌شود.

روند های برگشت

متن سربرگ خود را وارد کنید

تست بر اساس نحوه ورود و خروج RIOR به/از پوزیشنهای خرید در مقایسه با سرمایه‌گذاری که از استراتژی خرید و نگهداری استفاده می‌کند صورت گرفت. حتی اگر شاخص نزدک کامپوزیت در ماه مارس 2000 در 5132 ثابت می‌ماند (به دلیل تقریباً 80% اصلاحی که بعداً صورت گرفت)، خرید در دوم ژانویه 1990 و نگهداری آن تا پایان دوره تست در 30 ژانویه 2004، برای سرمایه‌گذار خرید و نگهداری 1585 واحد افزایش در طی 3567 روز معاملاتی (1/14 سال) به همراه داشت. سرمایه‌گذار به‌طور متوسط سود سالیانه 66/10% به دست آورده است.

معامله‌گری که در آغاز روز پس از دریافت سیگنال خرید RIOR وارد یک پوزیشن خرید شده است (روز 21 الگو) و پس از دریافت سیگنال فروش در آغاز روز فروش انجام داده است، در 29 ژانویه 1991 وارد اولین معامله خود شده است و از آخرین معامله در 30 ژانویه 2004 خارج‌شده است (پایان تست). این معامله‌گر در کل 11 معامله انجام داده است و برای 1977 روز معاملاتی (9/7 سال) یا 4/55% کل زمان در بازار بوده است. بااین‌حال عملکرد بهتری داشته است و 94/3531 واحد یا 225% استراتژی خرید و نگهداری را در اختیار داشته است. اگر زمان در بازار مدنظر قرار گیرد، سود سالانه معامله‌گر RIOR بدون در نظر گرفتن هزینه کمیسیون‌ها برابر با 31/29% بوده است.

استفاده از داده‌های هفتگی:

تستی مشابه تست بالا با استفاده از داده‌های هفتگی در مورد شاخص نزدک کامپوزیت انجام شد: استفاده از 10 هفته به جای 10 روز (یا دو هفته). این بار اولین مستطیل یا مستطیل داخلی برای 10 هفته تنظیم شد و مستطیل دوم یا مستطیل خارجی برای 8 هفته. علت انتخاب 10 هفته و 8 هفته این بود که این ترکیب بهتر از دو مستطیل 5 هفته‌ای یا دو مستطیل 10 هفته‌ای سیگنال فروش ایجاد می‌کرد.

در کل 5 سیگنال تولید شد و سود حاصله 77/2923 واحد بود. معامله‌گر برای 381 هفته (3/7 سال) از مجموع 4/713 هفته (1/14 سال) یا 53% زمان کل در بازار حضورداشته است. سود سالانه این معامله‌گر 46/21% بود. سیستم هفتگی RIOR سیستم معاملاتی اولیه خوبی است اما شاید بیشتر به‌عنوان ابزاری برای ایجاد سیگنال‌های پشتیبان برای سیستم روزانه که در مثال پیشین توضیح داده شد، کار آیی داشته باشد

داده‌های هفتگی

تأیید برگشت :

بدون توجه به میله مورداستفاده (10 دقیقه‌ای یا هفتگی)، سیستم معاملاتی برگشت روند حداقل در دوره موردنظر در تست که شامل روند صعودی و روند نزولی می‌شد، به‌خوبی عمل کرده بود.

بااین‌وجود هر اندیکاتوری که به‌صورت مستقل به کار رود می‌تواند معامله‌گر را با مشکل روبرو کند. یکی از ستون‌های تحلیل تکنیکال اهمیت تأیید است. زمانی که از اندیکاتور دومی برای تأیید سیگنال‌ها استفاده شود، تکنیک معاملاتی قابل‌اطمینان‌تر است.

با توجه به ریسک رسیدن به سقف یا کف قیمت بازار، معامله‌گر باید شکست خط روند را تأییدی برای سیگنال در نظر بگیرد و درصورتی‌که سیگنال‌ها اشتباه باشند همیشه از حد ضرر استفاده کند. در تست‌هایی که انجام دادیم شاخص قدرت نسبی (RSI) بسیاری از نقاط برگشت را در مسیر انحراف منفی به‌درستی تأیید کرد.

تأیید برگشت

برگشت‌ها حاصل حرکت به سمت سقف‌ها و کف‌ها هستند؛ بنابراین، این الگوها با پیشرفت بازار پدیدار می‌شوند. سرمایه‌گذار می‌تواند منتظر این نوع الگوها همراه با دریافت تأیید از سوی دیگر اندیکاتورها در نمودارهای کنونی قیمت باشد.

کلام آخر :

معاملات زمان بری که در کف قیمت بازار وارد می‌شوند و در سقف قیمت خارج می‌شوند همیشه ریسک‌پذیر هستند. تکنیک‌هایی همچون تکنیک رول سوشی، هفته برگشت خارجی یا RIOR زمانی که همراه با اندیکاتور تأییدکننده مورداستفاده قرار گیرند، می‌توانند استراتژی‌های معاملاتی مفیدی باشند که به معامله‌گر در افزایش سود به‌دست‌آمده و حفظ آن کمک کنند.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید