بلاگ

مفهوم شناسی الگوریتم zk SNARK

معنای الگوریتم zk SNARK در زنجیره بلوکی یا زنجیره بستکی (همان دنیای بلاک چین، Blockchain) روز به روز در حال کامل تر شدن و توسعه یافتن است. آنچه در بلاک چین مهم است، صحت اطلاعات و داده های رد و بدل شده با حفظ محرمانگی آنها است، بدون اینکه داده ای بر ملا و آشکار شود. در حقیقت با استفاده از این روش، ثابت می شود که کاربر در شبکه، یک فرد قابل اعتماد است و توانایی این را دارد که تمام اطلاعات را حفظ کند. اهمیت محرمانه بودن اطلاعات و احتیاج به این پروسه منتهی به ساخت و توسعه فناوری دانش صفر شده است. الگوریتم zk SNARK و الگوریتم zk STARK از فناوری های بسیار مهم در بلاک چین به شمار می رود.

چیستی الگوریتم zk SNARK

لازمه شناخت از تکنولوژی استارک (STARK) و اسنارک (SNARK)، آگاهی کامل از اثبات دانش صفر (Zero Knowledge Proof) است. برای اولین بار، توسط ادوارد اسنودن در پلتفرم توییتر، اثبات دانش صفر منتشر شد. اگر کمی دقیق باشیم، قبل از انتشار توسط اسنودن، ایده و فکر Zero Knowledge Proof (اثبات دانش صفر) نتیجه پژوهش های چندین پژوهشگر MIT بود که زمان آن به سال های 1980 بر می گشت.

فرآیند اسنارک یا الگوریتم zk SNARK، یک روش ویژه ای است، بدون آن که بخواهد داده ای را بر ملا کند، به اپراتور تاییدگر مجوز می دهد تا توانایی و تسلط اش را بر اطلاعات، اثبات کند. در حقیقت این رویکرد، تائید علم و آگاهی کاربر، بدون علنی کردن اطلاعات مالی و فردی است. کاربر تاییدگر، به روش هایی نشان می دهد که بر اطلاعاتی احاطه دارد و با وجود آگاهی و توانایی بر انتشارش، با امانت داری، آن اطلاعات را منتشر نمی کند. در این ساختار، اگر تایید کننده آگاه نباشد و ادعای آگاهی از اطلاعاتی بکند، به سرعت فهمیده می شود و قابل راستی آزمایی است.

الگوریتم zk SNARK
الگوریتم zk SNARK در روند محرمانگی اطلاعات مهم ترین تاثیر را دارد بدون اینکه داده ای درز شود.

روند اثبات با دانش صفر

در فضای بلاک چین (Blockchain) از نام هایی که به صورت معمول آگاهی می دهند (مثلا نام و نام خانوادگی) خبری نیست. به جای این نام های معمول، آدرس هایی برای تراکنش ها ایجاد می شوند که در بردارنده سلسله ای از اعداد و حروف انگلیسی است. استفاده از این عدد ها و حروف نمی تواند حریم خصوصی کاربر را به صورت کامل حفظ کند، زیرا روش های بسیاری برای رسیدن به ارتباط دو کاربر و پیدا کردن آدرس کیف پول های آن دو وجود دارد. با آموزش ارز دیجیتال می توانید، به صورت اصولی و درست روند خرید و فروش رمز ارزها را یاد بگیرید.

برای نمونه شما قصد دارید رمز ارزی (مثلا بیت کوین) را به کیف پول فرد دیگری انتقال دهید. قبل از انجام هر ارسال یا دریافتی، باید موجود بودن آن مبلغ برای شبکه قطعی و محرز باشد. برای راستی آزمایی، هر بلاک چین روش متفاوتی را دارد. آن چه بسیار مهم است، و از ایرادهای این پروسه به شمار می رود، آگاهی تمام افراد درگیر در شبکه به این دارایی ها است. این مسئله در حفظ دارایی های ارسال کننده رمز ارز و دریافت کننده توکن ها، تاثیر مستقیم دارد.

پروسه یاد شده، ایراد اساسی دارد و حریم شخصی برای افراد حفظ نمی شود و از بین می رود. حال اگر کسی بخواهد رمز ارزی را منتقل کند، باید به آدرس کیف پول دریافت کننده، دسترسی داشته باشد. به همین سبب آدرس کیف پول گیرنده در دسترس است. در مقابل BTC کسی که رمز ارزی را می خواهد ارسال کند نیز معلوم است، بنابراین اطلاعات شخصی فرستنده و گیرنده معلوم است. از این رو اگر یکی اطلاعات طرف مقابل را در عالم واقعی داشته باشد، می تواند وی را در بلاک چین ردگیری کند و به تمام آدرس هایی که از آن استفاده می کند دسترسی داشته باشد؛ همچنین می تواند به تمام معامله ها، مبادله ها و حتی موجودی وی می تواند دسترسی داشته باشد. به همین دلیل حتی داشتن نشانی به جای نام کمک چندانی نمی کند.

الگوریتم اسنارک مناسب ترین

اگر حفظ حریم خصوصی اهمیت داشته باشد و به دنبال ایجاد حریم خصوصی برای افراد باشیم، الگوریتم zk SNARK باید برای ما مهم باشد. زیرا فرایند اسنارک، امن ترین و مناسب ترین مکانیزم برای انتقال رمز ارز است. استفاده از این فرایند در عین انتقال رمز ارز، بر حفظ حریم خصوصی کسانی است که از آن استفاده می کنند، تاکید بسیار دارد. نکته ای دیگر در عصر گسترش استفاده از شبکه های اجتماعی، ویژگی خاص این الگوریتم در هنگام ترکیب با شبکه های اجتماعی است. این الگوریتم وقتی با پلت فرم های شبکه های اجتماعی ترکیب می شود، مانع از سرقت اطلاعات شخصی کاربران توسط شرکت های سودجو می شود.

نتیجه استفاده از این الگوریتم، دسترسی محرمانه به تراکنش های مالی و نیز دسترسی به پروتکل های صیانت از حریم شخصی رمز ارزها است. از این رو وقتی از تکنولوژی الگوریتم zk SNARK صحبت می شود، لاجرم باید درباره حریم خصوصی سخن بگوییم.

الگوریتم اسنارک
الگوریتم zk SNARK، در ایجاد امنیت در بلاک چین نقش اساسی دارد.

روش کار با الگوریتم zk SNARK

بنیان روش کار الگوریتم اسنارک بر پایه Zero Knowledge Proof است. آشنایی با این فناوری باید در نوشتاری مستقل پرداخته شود و در این مجال نمی گنجد. فرم و شکل الگوریتم zk SNARK به متغیر های اعتبار سنجی یک تراکنش وابسته است. تولید این پارامترها نیاز به ایجاد پایگاهی مورد اطمینان و با امنیت بالا دارد. زیرا اگر در مدیریت این متغیر ها دقت نشود و بدافزاری به آن رخنه کند، می تواند بدون آنکه کسی متوجه شود، تعداد بسیار زیادی رمز ارز و توکن را از بین ببرد. با استفاده از پکیج های آموزش ارز دیجیتال شما می توانید، جامع ترین اطلاعات را در خرید و فروش ارزهای دیجیتالی کسب کنید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

1 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید