بلاگ

آموزش تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

در این مقاله آموزشی قصد داریم به تشریح مباحثی مهم در ارتباط با تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال بپردازیم. ارزهای دیجیتال با اینکه در اوایل ظهورشان از سوی سرمایه گذاران جدی گرفته نمی شدند. اما با توجه به فناوری قدرتمند بلاک چین که امنیت سرمایه گذاری را تضمین می نماید، در حال حاضر به یکی از اهداف جدی سرمایه گذاران تبدیل شده است. با توجه به دیجیتالی بودن ارزهای موجود در این بازار، اکثر معامله گران از طریق تحلیل تکنیکال اقدام به ترید می کنند. این بخش از معامله گران به دلیل اینکه ارزهای دیجیتال مانند سهام شرکت ها، کامودیتی ها، جفت ارزها و غیره به صورت فیزیکی و ملموس در دسترس نیستند، تحلیل فاندامنتال یا بنیادی آنها را جدی نمی گیرند. اما در حقیقت بازار ارزهای دیجیتال نیز دارای شاخصه های بنیادی خاص خود می باشد.

یک سرمایه گذار یا معامله گر در حوزه کریپتوکارنسی به هیچ عنوان نبایستی با نادیده گرفتن تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال، سرمایه خود را در معرض ریسک قرار دهد. در بازار کریپتوکارنسی افت و خیز ارزها دارای نوسانات گسترده ای می باشد، به همین دلیل بایستی تحلیل بنیادی نیز به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد. در واقع با ترکیب تحلیل فاندامنتال و تکنیکال، یک تریدر با اعتماد به نفس بسیار بالایی می تواند به خرید ارز دیجیتال مد نظر خود بپردازد.

بررسی وایت پیپر اولین گام تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

یک تریدر یا سرمایه گذار در تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال بایستی ذات و بنیاد ارز مربوطه را تحلیل کند. تحلیل بنیادی بازار ارزهای دیجیتال باید با دقت بیشتری نسبت به سایر بازارها انجام شود، زیرا در این بازار هزاران ارز و پروژه کلاهبرداری وجود دارد. یک تریدر اگر صرفا چارت ارز دیجیتال را بررسی کند، ممکن است با یک نمودار زیبای تکنیکالی مواجه شود. این ارزها در برخی موارد نیز سودهای بسیار خوبی را نصیب معامله گران می کنند ولی در نهایت با توجه به نفس کلاهبرداری پروژه بسیاری از افراد با ضرر و زیان سنگین مواجه خواهند شد.

اولین گام در تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال بررسی وایت پیپر ارز مورد نظر می باشد. در وایت پیپرها نقشه راه یک کوین یا توکن به صورت کلی ترسیم می گردد. در این نقشه راه، توضیحاتی کلی در رابطه با پروژه ارائه می شود، به این صورت که پروژه مورد نظر چگونه ایجاد شده و چه هدفی را در آینده دنبال می کند. همچنین چگونگی توزیع کوین ها و توکن ها در وایت پیپرها به صورت شفاف ارائه می گردد. به صورت کلی با مطالعه وایت پیپرها یک سرمایه گذار اطلاعاتی کلی در ارتباط با پروژه دریافت می کند. البته بایستی توجه داشت که برخی از پروژه ها اقدام به درج اطلاعات دروغین در وایت پیپر می کنند که بایستی با تحقیق بیشتر این عملیات فریب را خنثی نمود.

بررسی اعضای تیم های پشت پروژه های ارزهای دیجیتال

در گام بعدی تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال باید به بررسی اعضای تیم پشت یک پروژه پرداخت. برای بررسی اعضای تیم پروژه بایستی به وب سایت اصلی ارز دیجیتال مورد نظر رجوع کرد. در وب سایت مربوطه باید سوابق مربوط به تمامی اعضا را مورد بررسی قرار داد و عملکرد این افراد را در شبکه های اجتماعی معتبری همچون لینکدین پیگیری نمود. با بررسی مدارج و سوابق افراد تشکیل دهنده تیم های پروژه های ارز دیجیتال می توان به این نتیجه رسید که آیا این افراد توانایی برآورده ساختن اهداف ترسیم شده را دارند یا اصلا اطلاعی از دنیای فناوری و بلاک چین ندارند. در چنین حالتی با تشخیص ضعف تیم های تشکیل دهنده پروژه های ارز دیجیتال، می توان ماهیت کلاهبردار بودن پروژه ها را درک نمود.

ارزیابی رقبا با استفاده از کوین مارکت کپ

یکی از مهمترین موارد در تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال، ارزیابی رقبا می باشد. فرضا اگر ارزی همچون اتریوم بر روی قراردادهای هوشمند تمرکز دارد، بایستی به بررسی ارزهای دیجیتال دیگری پرداخت که بر روی قراردادهای هوشمند کار می کنند. به این ترتیب با تحلیل موردی این ارزها می توان می توان به بررسی حوزه مورد نظر با جزئیات ریز پرداخت. در چنین حالتی علم و دانش افراد ارتقاء می یابد و با دید بازتری می توان اقدام به معامله ارزهای دیجیتال نمود. یکی از منابع ارزشمندی که اطلاعات بسیار زیادی در ارتباط با ارزهای دیجیتال منتشر می کند، کوین مارکت کپ می باشد.

جایگاه ویژه اخبار در تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

در تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال، اخبار از جایگاه بسیار ویژه ای برخوردار است. اخبار را می توان از وب سایت هایی همچون توییتر، کوین تلگراف و غیره رصد نمود. وب سایت ها اخبار مختلف را به صورت لحظه ای منتشر می کنند. افرادی که سریعتر اخبار مثبت را دریافت کنند و توانایی تحلیل آنها را داشته باشند، می توانند قبل از سایرین به ارزهای دیجیتال ارزنده ورود کنند. البته اخبار منتشره می تواند ضعف در بنیاد سهم را نشانه رود که در این صورت می توان وارد پوزیشن فروش شد. تاثیر اخبار در رشد ارزهای دیجیتال را می توان در رشته توییت های سریالی ایلان ماسک در راستای افزایش قیمت دوج کوین به وضوح لمس نمود. در واقع توییتر پرچمدار منابع انتشار اخبار در حوزه کریپتوکارنسی می باشد که بایستی توسط معامله گران و سرمایه گذاران به خوبی رصد شود.

جایگاه بالای اخبار در بازار ارزهای دیجیتال (جایگاه اخبار در تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال)
جایگاه بالای اخبار در بازار ارزهای دیجیتال (جایگاه اخبار در تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال)

نکته دیگر در ارتباط با تحلیل بنیادی ارز دیجیتال بررسی رویدادهای پیش روی این نوع ارزها در آینده می باشد. برای رصد نمودن این گونه رویدادها می توان از وب سایت کوین مارکت کال (CoinMarketCal) استفاده نمود. در این وب سایت می توان کلیه نظرسنجی ها را مشاهده نمود و به راستی آزمایی پروژه های مختلف پرداخت. رویدادهای منتشر شده در کوین مارکت کپ در کوتاه مدت و بلند مدت می تواند تاثیر زیادی در روند حرکتی ارزهای دیجیتال داشته باشد.

تاثیر بالای حمایت افراد مشهور از ارزهای دیجیتال

یکی از عوامل تاثیرگذار در تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال را می توان حمایت افراد مشهور از این نوع ارزها دانست. تمام افرادی که در بازار کریپتوکارنسی فعالیت دارند، حمایت ایلان ماسک از ارزهای دیجیتال دوج کوین و بیت کوین را به خاطر می آورند. این ارزها پس از حمایت ایلان ماسک جذابیت بیشتری پیدا کردند و حجم بالایی از ورود نقدینگی را تجربه کردند. همچنین برخی از مقامات سیاسی کشورها پس از به رسمیت شناختن بیت کوین اعتبار کلیت بازار را افزایش دادند.

فاندامتال
تاثیرگذاری افراد مشهور در افزایش جذابیت بازار ارزهای دیجیتال (حمایت افراد مشهور یکی از عوامل تاثیرگذار در تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال)

سایر موارد تاثیرگذار در تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال

در انتهای این مقاله به ذکر سایر موارد مهم در ارتباط با تحلیل بنیادی ارزهای دیجیتال می پردازیم. در گام های بعدی تحلیل تکنیکال یک ارز دیجیتال بایستی ارزش کل مارکت، حجم معاملات، صرافی های ساپورت کننده، وضعیت شبکه، تعداد تراکنش ها، ارزش تراکنش ها، آدرس های فعال، نرخ هش ریت، میزان سپرده گذاری و کارمزد ارز مورد نظر را مورد بررسی قرار داد. با بررسی موارد بنیادی می توان ارزهای دیجیتال معتبر را شناسایی نمود و پس از شناسایی در یک محدوده مناسب تکنیکالی  وارد پوزیشن خرید شد.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید