بلاگ

تاریخچه ارز متیک

تاریخچه ارز متیک چیست؟ این رمزارز مشهور در سطح جهان تاکنون چه مسیری را پیموده است؟ در پاسخ به این سوالات با مقاله ما همراه باشید تا به آنها بپردازیم. همانطور که می دانید، رمزارز متیک به عنوان یکی از ارزهای محبوب شناخته می شود که باید آن را راه حلی پیشرو برای مقیاس پذیری اتریوم دانست. در ادامه می خواهیم یک نگاه اجمالی به روند رشد و تاریخچه آن بیندازیم.

آشنایی اجمالی با ارز متیک

در ابتدا پیش از آنکه بخواهیم راجع به تاریخچه ارز متیک صحبت کنیم، بهتر است یک آشنایی اجمالی با این رمز ارز داشته باشیم. در این خصوص باید گفت متیک یا نام دیگر آن پالیگان (Polygon)، به عنوان یک توکن شناخته می شود که بومی پلتفرم اتریوم است. شاید بتوان گفت هدف اصلی که برای ساخت این رمز ارز درنظر گرفته شده، برطرف کردن تلاش ها برای ضعیف تر کردن سلطه شبکه اتریوم بر بازار ارزهای دیجیتال و افزایش مقیاس پذیری آن بوده است.

متیک به عنوان یک توکن در پلتفرم پالیگان ایجاد شده و توانسته است در توسعه زیرساخت اتریوم نقش مهمی را ایفا نماید. شما به عنوان کاربر می توانید از شبکه متیک معاملات مبتنی بر شبکه اتریوم را در کوتاه ترین زمان ممکن انجام دهید.

برخی از آمارهایی که بد نیست قبل از آشنایی با تاریخچه ارز متیک آنها را بدانید عبارتند از:

  • حجم کل بازار این رمزارز 8.8 میلیارد دلار است.
  • حجم معاملات 24 ساعته این رمزارز در حدود 1.2 میلیارد دلار است.
  • در میان تمامی رمزارزها، رتبه 13 ام را داشته و قابل استخراج نیز نمی باشد.
  • این رمزارز اکنون در حدود 0.92 دلار ارزش داشته و ماکزیمم قیمت آن 2.87 دلار بوده است.

حال در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به بررسی تاریخچه پیدایش ارز متیک بپردازیم.

عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز چیست؟

تاریخچه ارز متیک

در مورد تاریخچه ارز متیک باید گفت متیک که نام قدیمی آن Polygon است، اولین بار در اکتبر سال 2017 راه اندازی شد. اصالت این رمزارز متعلق به هند بوده و توسط یک تیم 3 نفره ایجاد شد. تیمی که مشکل مقیاس پذیری و تراکم بالای شبکه اتریوم را درک کرده بود. ایده اولیه شکل گیری این رمزارز نخستین بار توسط Jaynti Kanani مطرح شد که به عنوان یک دانشمند داده در Housing.com کار می کرد.

در نهایت شبکه متیک در سال 2017 و توسط 4 مهندس که در بمبئی بودند، راه اندازی شد؛ بنابراین می توان گفت پایه گذاران اصلی این شبکه و رمزارز عبارتند از: ساندیپ نایلوال (توسعه دهنده بلاک چین)، میهایلو بجلیچ، جینتی کانانی و انوراگ آرجون (مشاوره تجاری).

شبکه متیک در سال 2020 (تابستان) منتشر شد که یکی از بهترین زمان ها بود؛ چراکه هزینه های تراکنش اتریوم با هیپ DeFi بیشتر شده بود. به همین خاطر نیاز به یک راه حل مقیاس پذیر یعنی متیک به خوبی قابل لمس گشت.

پس از گذشت 4 سال از زمان راه اندازی، نام این پروژه از متیک به Polygon تغییر کرد. در انتهای همان سال (دسامبر 2021)، شبکه بلاکچین میر (Mir) آن را با مبلغی به ارزش 400 میلیون دلار که به ارزش 250 میلیون توکن متیک است، خریداری نمود. در این سال، هدف اصلی این شبکه ارائه پشتیبانی کارآمد و قابل اعتماد برای dApps بود.

یکی از رویدادهای مهم در تاریخچه ارز متیک، فاش شدن یک درز امنیتی در پلیگان بود که منجر شد تا در حدود 801 هزار توکن متیک به سرقت برود.

این شبکه اکنون اتریوم، بایننس چین و آوالانچ را به یکدیگر متصل می کند. در نتیجه توسعه دهندگان می توانند بستر ساخت شبکه های بلاکچین خود را بر پلتفرم پلیگان داشته باشند.

آینده ارز متیک

با بررسی اجمالی تاریخچه ارز متیک ممکن است این سوال برای شما هم مطرح شود که آینده این رمزارز چگونه خواهد بود. ابتدا در خصوص تاریخچه قیمت ارز متیک باید بگوییم این رمزارز در ابتدای مسیر خود با قیمت 0.0047 دلار وارد بازار شد و توانست به سقف های خوبی در تاریخ های زیر برسد:

  • 14 مارس 2021: 0.42 دلار.
  • 27 می سال 2021: 2.21 دلار.
  • 27 دسامبر سال 2021: 2.87 دلار.
  • 18 فوریه سال 2023: 1.52 دلار.

هرچند این رمزارز توانست رشد خوبی را پشت سر بگذراند اما اکنون در نصف قیمت متوسط خود یعنی در حدود 1 دلار قرار دارد. اگر بخواهیم راجع به آینده آن صحبت کنیم باید بدانید که چشم انداز آتی این رمزارز تا حد بسیار زیادی به پذیرش و توسعه پلتفرم آن وابسته است. همچنین روند کلی بازار و رشد بیت کوین نیز در افزایش قیمت آن اثر مستقیم می گذارد.

این رمزارز و شبکه پلیگان روی چند موضوع برای بهبود این پلتفرم کار کرده است که از آن جمله می توان به راه اندازی Polygon Portal و اعلان Polygon 2.0 اشاره کرد. بسته به پیشرفت پروژه ها و کاربری آنها، می توان نسبت به آینده آن خوش بین بود.

برخی از حمایت هایی که این رمزارز و پروژه آن توانسته است در فضای کریپتو جلب کند نیز باعث می شود تا نسبت به آینده آن بد بین نباشیم. مثلا سندباکس یک ان اف تی جدید را معرفی کرده است که برپایه بلاکچین پلیگان راه اندازی می شود.

تاریخچه ارز متیک1

آینده ارز پلیگان چگونه است؟

پرسش های متداول

برخی از سوالات متداولی که در مورد تاریخچه ارز متیک و شبکه آن وجود دارند عبارتند از:

  • مزیت های اصلی که می توان برای این رمزارز بیان کرد چیست؟

از جمله مهم ترین مزیت های این شبکه برای کاربران dApps و توسعه دهندگان می توان به قابلیت همکاری، مقرون به صرفه بودن، امنیت و فرندلی بودن برای برنامه نویسان اشاره کرد. هزینه های پلیگان بسیار کمتر از اتریوم بوده و به همین خاطر کاربران می توانند از آن با هزینه ای مقرون به صرفه استفاده کنند.

  • تاریخچه ای از Matic و تغییرات قیمتی آن را ذکر کنید.

ما تا به اینجای کار نیم نگاهی به تاریخچه و آینده این رمزارز داشتیم که می توانید آن را در متن مقاله مطالعه کنید. با این حال باید گفت شروع راه اندازی پروژه این رمزارز از سال 2017 انجام و تاکنون ادامه دارد و از زمان محبوبیت خود با قیمت 2.87 دلار به قیمت 0.99 دلار کاهش یافته است.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید