بلاگ

روند نزولی بازار کریپتو تا کی ادامه دارد؟

روند نزولی بازار کریپتو ممکن است تا چندین وقت طول بکشد ما در این مقاله به طور کامل بررسی کردیم دلایل ریزش بازارهای مالی

  • بانک‌های مرکزی و دولت‌ها به شوک وارده به بازار ناشی از کووید-19 در سال 2020 که با کاهش نرخ بهره، چاپ پول و محرک همراه بود پاسخ دادند وباعث شروع روند نزولی بازار کریپتو شد
  • این سیاست‌های پولی آسان سبب سقوط روند صعودی چندساله بازار سهام و کریپتو پیش از تورم ناشی از شوک وارده به عرضه آن‌ها در دوران همه‌گیری شد.
  • BTC، ETH، NASDAQ و S&P هر یک در پایان سال 2021 زمانی که مشخص شد که تورم تحت کنترل نبوده است و بانک‌های مرکزی باید پیش از هر اقدامی سیاست‌هایی را که سبب افزایش شدید قیمت سهام و کریپتو شدند را کنار بگذارند، به پیک قیمت خود رسیدند.
  • این چرخه کریپتو با سهام بخش تکنولوژی بسیار مرتبط بوده است و مانند دارایی‌های ریسکی معامله‌شده است.
  • بااینکه آینده کریپتو و Web3 برای سیاست بانک مرکزی در کوتاه‌مدت ایمن نیست، در درازمدت قوی‌تر از قبل می‌شوند.
  • بازارهای مالی در اصل یک ماشین پردازشگر اطلاعات بزرگ هستند. ماشینی که به اطلاعات جدید مستقیماً پاسخ نمی‌دهد اما بااین‌وجود بر تصمیم‌گیری میلیون‌ها خریدار یا فروشنده تأثیر می‌گذارد. یا به گفته بنجامین گراهام، «در کوتاه‌مدت بازار یک ماشین رأی‌گیری است».

    ازآنجایی‌که S&P500، NASDAQ، BTC، ETH و بیشتر دارایی‌های کریپتو به سقف قیمت خود نرسیدند، این سؤال مطرح می‌شود که: حاضرین در بازار چه اطلاعاتی را برای فروش به رأی‌گیری می‌گذارند؟

    تا ماه ژوئن 2022، اوراق قرضه آمریکا تقریباً 20% یا 10 تریلیون دلار ارزش کاهش داشتند. در مورد سهام آمریکا، فروش هنوز به‌شدت روندهای نزولی مهم پیشین نرسیده است، اما قطعاً موردبحث است.

ارزش بازار سهام آمریکا

در همین حین کریپتو نزدیک به 60% یا 7/1 تریلیون دلار سقوط کرده است و وارد روند نزولی بازار کریپتو فاز جدیدی به خود گرفت، برای مقایسه باید گفت که 87% از کل ارزش بازار را پس از پیک حاصله در روند صعودی سال 2017 از دست داد.

BTC، ETH و NASDAQ همه در ماه نوامبر به سقف قیمت خود رسیدند و S&P 500 در پایان دسامبر به پیک خود رسید. پس چه چیزی در طی دو ماه آخر سال تغییر کرد؟ برای درک این روند نزولی بازار، باید در آغاز یک روند صعودی تاریخی که هم سهام و هم کریپتو در سال 2020 تجربه کردند، شروع کرد.

با ورود به سال 2020، بیت کوین از سقوط سال 2018/2019 در زمستان کریپتو از 7500 دلار تا نزدیک به 10000 دلار افزایش یافت. در همین زمان S&P و NASDAQ هر یک به سقف قیمت خود رسیدند؛ اما پس‌ازآن ویروس کرونا از راه رسید و روند نزولی بازار کریپتو اتفاق افتاد.

ارزش بازار سهام آمریکا​

شوک ناشی از کووید در ماه مارس 2020:

در 12 مارس 2020 سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که همه‌گیری ویروس کرونا آغازشده است و دولت‌های سراسر جهان کشورهای خود را کاملاً در قرنطینه قرار دادند.

با شروع همه‌گیری، مشخص شد که اقتصاد جهانی ما نمی‌تواند از عهده این شوک برآید و همه بازارها دچار ترس شدند. S&P و NASDAQ هر یک حدود 30% کاهش یافتند و بازارهای کریپتو نیز تحت تأثیر جدی قرار گرفتند و روند نزولی بازار کریپتو عملا اتفاق افتاد (در شرایط مطلق). با آرام شدن اوضاع، بیت کوین اندکی به زیر 4000 دلار کاهش یافت و حدود 60% ارزش خود را از دست داد.

به‌طور خلاصه این‌که کووید باعث شد تا سرمایه‌گذاران ترسیده رو به نقدینگی آورند که ایمن‌تر بود و به‌این‌ترتیب همه بازارهای نقدینگی دچار سقوط شدند. پس ‌از این جریان فدرال رزرو آمریکا وارد عمل شد.

روند

پاسخ فدرال رزرو (فد):

بانک مرکزی بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا، فدرال رزرو آمریکا نقش منحصربه‌فردی در بازارهای مالی به عهده دارد. در اصل عرضه دلار آمریکا را که ارز ذخیره جهانی است کنترل می‌کند.

چاپ پول و نرخ بهره ابزارهای اصلی فد برای حمایت از اقتصاد در شرایط بحران هستند. با چاپ پول به‌صورت دیجیتالی و خرید دارایی‌های مالی همچون اوراق قرضه از مؤسسات مالی، می‌توانند پول جدید را به اقتصاد معرفی کنند. با کاهش نرخ بهره، می‌توانند وام گرفتن پول از فد را برای دیگر بانک‌ها ارزان‌تر کنند که پول جدیدی را به اقتصاد نیز معرفی می‌کند (به شکل اعتبار).

پس از بحران کووید، فد هزینه پرداختی توسط بانک‌ها برای گرفتن وام از بانک مرکزی را به صفر کاهش داد که به آن Federal Funds Rate می‌گویند. این کار به بانک‌ها اجازه داد تا هزینه‌های پرداختی برای اخذ وام توسط مشتریان را کاهش دهند. این وام‌های ارزان سپس برای تأمین مالی خانه‌ها، کسب‌وکارها، هزینه‌ها و دیگر سرمایه‌گذاری‌ها به کار رفتند.

پاسخ فدرال رزرو (فد):

نرخ بهره مؤثر وجوه فدارل رزرو (Federal Funds Rate)

با چاپ دیجیتال پول جدید و استفاده از آن برای خرید اسناد خزانه و دیگر اوراق بهادار از مؤسسات مالی (به آن تسهیل کمی گفته می‌شود)، مقدار بی‌سابقه‌ای از دلار آمریکا وارد اقتصاد شد. در طی دو سال بعد، تقریباً 6 تریلیون دلار به شکل پول جدید چاپ شد و عرضه گسترده دلار آمریکا را تا 40% افزایش داد.

وجود پول نقد فراوان سبب شد تا مؤسسات مالی برای وام‌دهی این سرمایه تازه با یکدیگر رقابت کنند و برای برقراری رقابت ملزم به کاهش نرخ بهره شدند. همچنین وجود اعتبار ارزان‌قیمت مردم را به اخذ وام تشویق می‌کرد که درنهایت این کار از اقتصاد حمایت می‌کند.

عرضه گسترده دلار آمریکا (M2):

آمریکا تنها نبود، بانک مرکزی اروپا، بانک ژاپن و بانک انگلستان نیز همه نرخ بهره را تا نزدیک صفر (حتی زیر صفر) کاهش دادند و به طرز بی‌سابقه‌ای پول چاپ کردند. همان‌گونه که گفته شد چهار بانک مرکزی مهم دنیا 3/11 تریلیون دلار چاپ کردند که از آغاز سال 2020 افزایشی 73% است.

در رأس همه آن‌ها، دولت آمریکا بیش از 5 تریلیون دلار از محرک را از طریق بدهکار شدن به نهادهای عمومی، خصوصی و خارجی به اقتصاد تزریق کرد. چین نیز 5 تریلیون دلار را به همان روش‌ها به اقتصاد خود تزریق کرد. در جهان نقدینگی زیاد شد. 

عرضه گسترده دلار آمریکا

با فدرال رزرو مبارزه نکنید:

«با فدرال رزرو مبارزه نکنید» یک شعار قدیمی سرمایه‌گذاران است که بیانگر این مطلب است که به دلیل تأثیر زیاد فدرال رزرو، باید همسو با جهت حرکت فد در بازارهای مالی سرمایه‌گذاری کرد. به نظر می‌رسد که این شعار پس از بحران کووید در سال 2020 حقیقت داشته باشد.

زمانی که پول جدیدی به مقدار زیاد چاپ می‌شود و نرخ بهره نزدیک صفر است، همه این پول و اعتبار باید درجایی مصرف شوند. مهم‌تر از همه زمانی که نرخ‌های بهره پایین هستند، ابزارهای محافظه‌کارانه همچون اوراق قرضه سود کمتری دارند و سبب می‌شوند تا پول صرف دارایی‌های با بازده بیشتر شود. در پی همه‌گیری ویروس کرونا، این نیروها سبب شدند تا جریانات ورودی بسیاری به سمت سهام، کریپتو و حتی NFT ها بروند و ازاین‌رو قیمت دارایی‌ها به سقف‌های جدیدی رسید.

S&P 500، NAZDAQ، BTC و ETH که به خاطر کووید دچار کاهش‌های از روی ترس شده بودند، به ترتیب 107%، 133%، 1600% و 4200% افزایش داشتند.

با فدرال رزرو مبارزه نکنید

ورود تورم:

زمانی که پول فراوان در سیستم وارد می‌شود و قیمت دارایی‌ها افزایش می‌یابد، همه احساس ثروتمندتر شدن می‌کنند. مردم بیشتر می‌توانند خرج کنند و شرکت‌ها می‌توانند حقوق بیشتری به کارمندان خود بپردازند. وقتی دخل‌وخرج سریع‌تر از تولید کالاها افزایش یابد، پول زیادی در اختیار شما است اما کالا به‌اندازه کافی نیست و قیمت کالاها افزایش می‌یابد، درنتیجه تورم روی می‌دهد.

کاهش زنجیره عرضه که درنتیجه قرنطینه‌های کووید روی داد باعث کمبود کالاها در اقتصاد شد. وجود پول فراوان و کالاهای کم به تورم بالاتر منجر شد. این موضوع در ماه مه 2021 مشخص شد.

شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) تغییرات قیمت‌های پرداخت‌شده توسط مصرف‌کنندگان برای کالاهایی همچون گاز، تسهیلات و غذا را اندازه‌گیری می‌کند. از ماه مارس تا مه 2021، از 6/2% سالم به 5% رسید. از ماه مارس 2022 به 8% رسید که میزان تورمی است که در طی 40 سال گذشته مشاهده نشده است.

 

نرخ تورم آمریکا:

تورم سبب فقیرتر شدن مردم می‌شود زیرا دیگر نمی‌توانند همچون گذشته با پول خود خرید انجام دهند، ازاین‌رو فد مجبور شد تا بار دیگر وارد عمل شود. برای مبارزه با افزایش تورم، سراغ همان ابزارهایی رفتند که پیش‌تر از آن‌ها برای حمایت از دارایی‌های مالی استفاده می‌کردند.

تعیین مجدد نرخ بهره:

بااینکه داستان خود را در اوایل سال 2020 آغاز کردیم، دوران سیاست‌های پولی آسان بانک مرکزی در آغاز بحران مالی بزرگ در سال 2008 شروع شد. دورانی که کریپتو متولد شد و قیمت سهام افزایش یافت.

باوجود این‌که چنین تورمی در طی 40 سال دیده نشده است، بانک‌های مرکزی نشان داده‌اند که دوران پول آسان به پایان رسیده است. چارچوب‌های پیشین برای ارزش‌گذاری شرکت‌ها و دارایی‌ها دیگر به این تغییر مرتبط نیستند. ارزش هر چیزی مجدداً تعیین شد که روندی نزولی است که در طی 6 ماه قبل تجربه کرده‌ایم.

زمانی که نرخ بهره افزایش می‌یابد، اوراق قرضه سرمایه‌گذاری‌های بهتری خواهند بود. در همین حین سهام رو به رشد یا شرکت‌هایی که انتظار نمی‌رود تا سال‌ها بعد سودآور باشند، بیشترین آسیب را می‌بینند. وقتی میزان پول کمتر باشد، اولویت‌های سرمایه‌گذاران به سمت سرمایه‌گذاری‌هایی می‌رود که امروز جریان پول نقد تولید می‌کنند نه آینده؛ و درنتیجه سبب فروش بخش تکنولوژی می‌شود.

فروش دارایی ارز دیجیتال

اما آیا کریپتو قرار نبود پوششی برای تورم باشد؟ بستگی دارد. اگر در ماه مه 2020 پس از دوران کووید یعنی زمانی که سرمایه‌گذار بزرگ Paul Tudor Jones آن را «سریع‌ترین اسب» نامید بیت کوین خریده باشید، هنوز هم 200% سود کرده‌اید و از تورم جلوتر هستید. اگر پس از بالا رفتن تورم خرید کرده باشید، سود کمتری کرده‌اید.

حتی باوجود اصلاح، بیت کوین و ETH به ترتیب هنوز 500% و 1000% افزایش نسبت به کف قیمت خود در دوران کووید داشته‌اند. بااین‌وجود دارایی‌های بلندمدت چندان موفق نبودند و نمی‌توان نادیده گرفت که این بار کریپتو بیشتر به سهام مرتبط شده است به‌خصوص در بخش تکنولوژی.

سهام بخش تکنولوژی را دارایی‌های ریسکی می‌توان در نظر گرفت. با توجه به ارتباط، باید گفت که بیشتر افراد هنوز با کریپتو همین‌طور رفتار می‌کنند. دارایی‌های ریسکی همچون ریسک‌های بالای حرکت رو به پایین افزایش می‌یابند. با کاهش پول که ناشی از محدودیت‌های ایجادشده توسط بانک مرکزی است، دارایی‌های ریسکی اغلب اولین مواردی هستند که به فروش می‌رسند. به‌طور خلاصه، حرکت رو به پایین اخیر بازار کریپتو را توضیح می‌دهد.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید