بلاگ

مقایسه کریپتو با سهام: تفاوت در چیست؟

رمزارزها دارایی‌های دیجیتالی هستند که در شبکه‌های توزیعی که ازنظر کریپتوگرافی امن هستند راه‌اندازی می‌شوند. از آن‌ها می‌توان به‌عنوان واسطه تبادل و ذخیره ارزش استفاده کرد؛ اما سهام مالکیت بخش کوچکی از سهام یک شرکت را نشان می‌دهد. با اینکه این دو دارایی کلاس‌های متفاوتی دارند، هر دو قابل معامله هستند و می‌توان آن‌ها را به‌عنوان ماشین‌های سرمایه‌گذاری در نظر گرفت.

سهام کلاس دارایی هستند که تاریخچه طولانی دارند و می‌توانند هم در کوتاه‌مدت و هم در بلندمدت بازگشت سرمایه داشته باشند. کریپتو ابزار مالی جدیدتری است که در معرض نوسانات قیمت و ریسک بیشتر قرار می‌گیرد. با اینکه هر دو ابزار معامله گران و سرمایه‌گذاران را جذب می‌کنند، رمزارزها اغلب به‌ عنوان جایگزینی برای دارایی‌های سنتی‌تر در نظر گرفته می‌شوند. بنابراین، در هر دو بازار می‌تواند استراتژی‌های سودآوری وجود داشته باشد.

رمزارز چیست؟

رمزارزها به بیان ساده ارزهای دیجیتالی هستند که تکنولوژی بلاک چین از آن‌ها پشتیبانی می‌کند. آن‌ها برای امن سازی و تأیید تراکنش‌ها به تکنیک‌های کریپتوگرافیک وابسته هستند و معمولاً به‌ عنوان واسطه تبادل و ذخیره ارزش به کار می‌روند. بیشتر رمزارزها در شبکه‌های غیرمتمرکز راه‌اندازی می‌شوند و ارزش بازار آن‌ها تحت تأثیر عرضه و تقاضا قرار دارد.

سهام چیست؟

سهام نشانگر مالکیت یک دارایی در یک کسب‌وکار است و منعکس‌ کننده ارزش یک شرکت است. گاهی مالک یک سهم در سود شرکت به شکل سود سهام شریک می‌شود. ارزش یک سهم می‌تواند بر اساس عملکرد شرکت و دیگر فاکتورهایی همچون اخبار مربوطه متغیر باشد.

تفاوت‌های اصلی میان رمزارزها و سهام:

هم رمزارزها و هم سهام را می‌توان برای تولید ثروت به کار برد. با این‌ وجود، سرمایه‌گذاری در سهام با سرمایه‌گذاری در کریپتو تفاوت دارد.

سرمایه‌گذاری در کریپتو برعکس سرمایه‌گذاری در سهام با مالکیت سهمی از یک شرکت همراه نیست. سرمایه‌گذاران کریپتو سود سهام به شیوه سنتی دریافت نمی‌کنند. در عوض می‌توان توکن های کریپتو را برای کسب درآمد غیرفعال وام دهند یا استیک کنند.

رمزارزها و سهام تفاوت‌های عمده‌ای نیز در نحوه معامله دارند. شما می‌توانید کریپتو را در هر صرافی ارز دیجیتالی در هرزمانی از شبانه‌روز خریداری کنید، درحالی‌که صرافی‌های سهام ساعات مشخصی در طی هفته فعالیت می‌کنند.

آیا باید در سهام سرمایه‌گذاری کرد یا در رمزارز؟

هر دو کلاس دارایی مزایا و مشکلاتی دارند. تصمیم‌گیری به ریسک‌پذیری شما و دیگر اولویت‌ها بستگی دارد. درنهایت آنچه سبب موفقیت سرمایه‌گذاری شما می‌شود توانایی شما در ارزیابی ریسک و ریوارد است نه ماشین سرمایه‌گذاری شما. بسیاری از سرمایه‌گذاران باتجربه پرتفوی‌های خود را تنوع می‌بخشند و هر دو سهام و رمزارز را به کار می‌گیرند.

مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در رمزارز:

مزایا:

در دسترس: کریپتو نامحدود است و هر فردی که به اینترنت دسترسی دارد می‌تواند از آن استفاده کند.

غیرمتمرکز: بیشتر سیستم‌های رمزارز به یک مقام مرکزی وابستگی ندارند و سبب مقاوم بودن کریپتو در مقابل سانسور و کنترل متمرکز می‌شود.

مقاوم در برابر تورم: رمزارزها مستقیماً تحت تأثیر سیاست‌های پولی بانک مرکزی قرار ندارند، بنابراین قیمت آن‌ها در برابر تورم کمتر انعطاف‌پذیر است. با این‌ وجود، رمزارزها همه شبیه به هم نیستند، بنابراین باید نرخ انتشار و عرضه هر کریپتو را در نظر گرفت.

انعطاف‌پذیر: در مقایسه با سهام، سرمایه‌گذاران روش‌های بیشتری برای افزایش دارایی‌های کریپتوی خود علاوه بر معامله‌گری دارند. سرمایه‌گذاران کریپتو می‌توانند از ییلد فارمینگ، استیکینگ و تأمین نقدینگی سود کسب کنند. محصولاتی همچون Binance Earn نمونه بزرگی از نحوه افزایش دارایی‌های کریپتوی شما است.

متفاوت: ارزش بسیاری از توکن ها تنها پولی نیست. مثلاً Fan Tokens می‌توانند مزایای خاصی مربوط به تیم‌های ورزشی یا برندهای محبوب را برای دارندگان توکن فراهم کنند. بعضی از رمزارزها توکن های گاورننس هستند که به دارندگان حق مشارکت در پیشرفت پروژه یا پروتکل مربوطه را ارائه می‌کنند.

معایب:

نوسانات قیمت: بازار کریپتو همواره در معرض سوئینگ های قیمت قرار داشته است. احتمال بروز سود های سریع می‌تواند برای سرمایه‌گذاران بسیار جذاب باشد. با این‌ وجود باید بدانند که عکس این قضیه احتمال ضررهای برابر است.

مقررات ناکامل: رمزارزها در بسیاری از کشورها قانونی هستند اما به‌ طور کامل قانونمند نشده‌اند. سرمایه‌گذاران باید درباره موارد تطبیقی احتمالی آگاه باشند و بر اساس محل خود تحقیقات قانونی انجام دهند.

ریسک‌های امانی (custody risks): رمزارزهایی همچون بیت کوین به یک کلید خصوصی برای دسترسی به توکن های ذخیره‌ شده در کیف پول کریپتوی دیجیتال خود نیاز دارند. فراموش کردن عبارت بازیابی یا گم کردن کیف پول کریپتو می‌تواند به از دست دادن دسترسی به کریپتو برای همیشه منجر شود.

بازگشت سرمایه تضمین نشده است: در مورد کریپتو نیز مانند هر بازار مالی تضمینی در بازگشت سرمایه نیست. با اینکه بیت کوین و دیگر آلت کوین‌ها در درازمدت عملکرد خوبی داشته‌اند، تضمینی وجود ندارد که در آینده نیز روندی افزایشی داشته باشند و همیشه این احتمال وجود دارد که در طی یک دوره کوتاه‌تر سرمایه‌گذاری عملکرد خوبی نداشته باشند.

مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در سهام:

مزایا:

دسترسی گسترده: باوجود تعداد زیادی پلتفرم و اپلیکیشن موبایل آنلاین موجود در بازار، سرمایه‌گذاری در سهام آسان‌تر گشته است. چنین عرضه‌هایی دارای رابط‌های ملموس هستند و با دیگر سرویس‌های مالی یکپارچه‌شده‌اند.

قانونمند: بسیاری از دولت‌ها برای بازار سهام قانون وضع کرده‌اند. برای مثال در آمریکا شرکت‌هایی که به‌صورت عمومی معامله‌ شده‌اند باید اطلاعاتی را که می‌توانند بر ارزش سهام آن‌ها در سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) تأثیرگذارند، افشا سازند.

تا حدی مقاوم در برابر تورم: انواع خاصی از سهام مانند اوراق بهادار محافظت‌ شده در برابر تورم خزانه (Treasury inflation-protected securities(TIPS)) می‌توانند ماند یک صندوق پوشش ریسک در برابر تورم عمل کنند.

تنوع: در میان صنایع و بخش‌هایی که در دسترس سرمایه‌گذاران خرد قرار دارند، طیف گسترده‌ای از سهام وجود دارند. معامله گران می‌توانند بر اساس معیارهای بسیاری سهام خود را انتخاب کنند. این معیارها می‌توانند از موقعیت و بیزنس مدل یک شرکت گرفته تا پرداخت یا عدم پرداخت سود سهام توسط شرکت مذکور متغیر باشد.

معایب:

نوسان دار بودن: بازار سهام نیز در مقابل تغییرات قیمت در کوتاه‌مدت ایمن نیست. اگر عملکرد یک شرکت خوب باشد، قیمت سهام آن احتمالاً افزایش خواهد یافت. همچنین اگر شرکتی گزارش ضرر یا فشار کند، ارزش سهام احتمالاً کاهش می‌یابد. به‌علاوه، برخی از سهام نسبت به دیگر سهام نوسان بیشتری می‌یابند. برای مثال ارزش سهام رشدی بیش از سهام blue-chip که نمایانگر سهام در شرکت‌های تأسیس‌شده دارای شهرت کامل است نوسان دارد.

کارمزدهای بالاتر: در بیشتر موارد کارمزدهای مربوط به تراکنش‌های بازار بورس نسبتاً بالا هستند و در مقایسه با معاملات رمزارز تعداد بیشتری دارند. علاوه بر کارمزدهای کارگزاری و کمیسیون‌ها، زمانی که سهام می‌خرید یا می‌فروشید هزینه‌های دیگری نیز باید بپردازید.

بازگشت سرمایه تضمین نشده است: در بازار بورس نیز همچون هر بازار مالی دیگری بازگشت سرمایه تضمین نشده است. با اینکه سهامی وجود دارند که اغلب عملکرد بهتری نسبت به سرمایه‌گذاری‌های جایگزین در طولانی‌مدت دارند، شانس این‌که در طی یک دوره کوتاه سرمایه‌گذاری عملکرد خوبی نداشته باشند نیز وجود دارد.

کلام آخر:

اگرچه تفاوت‌های فاحشی میان کریپتو و سهام وجود دارد، شباهت‌هایی نیز با یکدیگر دارند. هردو آن‌ها گزینه‌های سرمایه‌گذاری معتبری هستند و می‌توانند اهداف مختلفی را در پرتفوی شما دنبال کنند. بدون توجه به این‌که کدام‌ یک را انتخاب می‌کنید، همیشه مطمئن باشید که از ریسک‌های مربوطه و تحقیقات فردی آگاه هستید

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید