بلاگ

مقایسه Web2 با Web3:

با اینکه نسخه فعلی اینترنت Web2 مورد استفاده میلیون‌ها نفر قرار دارد، ایرادهایی نیز دارد. مسائل مربوط به مالکیت داده‌ها، سانسور و امنیت برای اینترنت مشکلاتی ایجاد کردند و نسخه‌ای جدید و پیشرفته تحت عنوان Web3 را به وجود آوردند. این اینترنت آینده شامل تکنولوژی‌هایی همچون بلاک چین، هوش مصنوعی (AI) و واقعیت افزوده می‌شود. درواقع یک Web3 ایده‌آل مزایایی همچون مالکیت داده و محرمانگی ارائه می‌کند.

مقدمه:

وب جهانی یا به‌اختصار اینترنت یا وب از زمان معرفی اولیه آن به‌عنوان Web1 تغییر کرده است. با پیشرفت تکنولوژی‌ها و تغییر تقاضاهای کاربران، تغییر و تحولات روی‌داده در وب جای شگفتی ندارد.

Web1 امکان مصرف محتوا و تعامل ساده را فراهم کرده است. Web2 نسبتاً حاصل تحول در دسترسی اینترنتی تلفن‌های هوشمند و موبایل است که کاربران را قادر به مصرف و تولید محتوای شخصی کرد. امروزه، مفهوم جدیدی از وب آینده تحت عنوان Web3 پدیدار شده است. انتظار می‌رود که این آخرین نسخه اینترنت به کاربران نه‌ تنها اجازه مصرف و تولید محتوا و دیتا را بدهد بلکه مالکیت آن‌ها را نیز فراهم کند.

تاریخچه مختصر وب:

بااینکه تغییرات فراوانی در طی سال‌ها برای وب روی‌داده است، دو فاز مهم آن‌ را می‌توان تحت عنوان Web1 و Web2 دسته‌بندی کرد.

Web1:

Web1 یا Web1.0 اینترنت اولیه است. این اینترنت از صفحات HTML استاتیک ساخته شد که زبان ساختاری وب است و اطلاعات را به‌ صورت آنلاین به تصویر کشید. Web1 بر روی یک زیرساخت کاملاً غیرمتمرکز اجرا شد که در آن همه می‌توانستند میزبان یک سرور باشند، اپلیکیشن بسازند و اطلاعات را بدون سانسور کردن توسط gatekeeper ها منتشر کنند. کاربران Web1 می‌توانستند از طریق مرورگرهای وب اطلاعات را سرچ کنند.

نقاط ضعف Web1:

متأسفانه راهی برای تغییر اطلاعات نبود و فرصت‌های کمی برای تعامل با دیگران بود. کاربران تنها توانستند از طریق پیام رسان‌های ساده و فروم ها ارتباط برقرار کنند؛ بنابراین کاربران با Web1 به‌عنوان ناظر تعامل کردند نه شرکت‌کننده.

Web2:

Web2 برخلاف Web1 متمرکز است و تولید محتوا تمرکز اصلی آن بود و در انحصار شرکت‌های بزرگ و موفق تکنولوژیکی قرار داشت.

در اواخر دهه 90 میلادی، دیتابیس‌ها، server-side processing، فرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی همه اینترنتی تعاملی‌تر تحت عنوان Web2 یا Web2.0 را تشکیل دادند. این نسخه فعلی اینترنت است که مناسب تولید محتوا است. فرقی ندارد که یک نویسنده، عکاس یا اینفلوئنسر باشید، می‌توانید به‌آسانی کار خود را به دنیای Web2 به‌صورت موردی نشان دهید.

تأمین‌کنندگان سرویس همچون ورد پرس و Tumblr به مردم پلتفرمی را ارائه می‌کنند تا محتوا تولید کنند، درحالی‌ که شرکت‌های شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و توییتر به مردم اجازه برقراری ارتباط با دیگران در سراسر دنیا را می‌دهند. به‌علاوه، دسترسی اینترنت موبایل و عمومی‌سازی تلفن‌های هوشمند امکان استفاده آسان از محتوا را به دیگران می‌دهند.

 شرکت‌های مبتنی بر Web2 مزایای این تحول اینترنتی را جمع‌آوری کرده‌اند. شرکت‌ها علاوه بر مزایا، دیتابیس بزرگی از کاربران را نیز ایجاد کرده‌اند. شرکت‌های بزرگ‌تر مانند گوگل و فیس‌بوک شرکت‌های کوچک را خریده‌اند و یک شبکه جهانی مرکزی از کاربران و دیتای آن‌ها را جمع‌آوری کرده‌اند.

نقاط ضعف Web2:

از زمان پیدایش Web2، شرکت‌های بزرگ اینترنتی تشخیص داده‌اند که می‌توانند از دیتای کاربر برای حفظ آن‌ها در محیط‌های مربوطه استفاده کنند. با تولید تبلیغات هدفمند برای مصرف‌کنندگان یا جلوگیری از برقراری ارتباط میان پلتفرم‌های مختلف، کاربران اغلب ترغیب به ادامه استفاده از خدمات آن‌ها می‌شوند.

در سال‌های اخیر مشکلات اخلاقی همچون سانسور، ره‌گیری داده‌ها و مالکیت داده توجه بسیاری از کاربران اینترنت را به خود جذب کرده است. به نظر می‌رسد که دیتای کاربر به‌ صورت استعاری به شرکت‌هایی در محیط Web2 تعلق داشته باشد تا خود کاربران. ما مواردی از کنترل غیرمنصفانه داده‌ها را مشاهده کرده‌ایم که به‌موجب آن کاربران پس از نقض ناآگاهانه دستورالعمل‌های درونی جامعه پلتفرم، حساب‌های خود را بسته‌اند. در دهه 2010، اخبار مربوط به عدم موفقیت فیس‌بوک در حفاظت از اطلاعات کاربران سبب خشم جهانی در مورد جمع‌آوری بدون رایت اطلاعات شخصی کاربران شد.

برای حل این مشکلات، برخی راه‌حلی یافته‌اند که ترکیبی از مزایای Web1 و Web2 است: غیرمتمرکزسازی و مشارکت کاربر. با اینکه این راه‌حل قطعی نیست، مفاهیم اصلی این نسخه اینترنت که با نام Web3 شناخته می‌شود تعریف‌شده‌اند.

Web3:

اگر مشکلات کنونی Web2 را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که Web3 مرحله منطقی بعد است برای ارتقای اینترنت برای کاربران. با لوریج سازی تکنولوژی‌های همتا به همتا مانند بلاک چین، واقعیت مجازی (VR)، اینترنت اشیا (IoT) و نرم‌افزار اوپن سورس، هدف Web3 کاهش قدرت شرکت‌هایی است که در زمینهٔ Web2 فعال هستند. کاربران با غیرمتمرکزسازی می‌توانند کنترل محتوای خود و مالکیت دیتای خود را باز پس گیرند.

ویژگی‌های اصلی Web3:

غیرمتمرکز:

از آنایی که هدف آن ریشه مشکل Web2 از قبیل متمرکزسازی است، غیرمتمرکزسازی فاکتور مهمی در جهت موفقیت Web3 است. علاوه بر باز پس دادن کنترل داده‌ها به کاربران، شرکت‌ها باید برای دسترسی به داده‌های خود وجه بپردازند. غیرمتمرکزسازی، پرداخت های بومی کریپتو را در دسترس همگان قرار می‌دهد و نیاز به واسطه‌های هزینه‌بر را در زیرساخت پرداخت سنتی Web2 حذف می‌کند.

عدم نیاز به مجوز: به‌جای این‌که چند نهاد بزرگ کنترل‌کننده مشارکت یا ممانعت از ارتباطات درون پلتفرم باشند، همه می‌توانند آزادانه با دیگران در Web3 تعامل داشته باشند.

عدم اعتماد: شبکه‌ای که Web3 مبتنی بر آن است به کاربران اجازه مشارکت بدون اعتماد به هر جیزی غیر از خود شبکه را می‌دهد.

این ایده‌آل ها تا حد زیادی توسط بلاک چین و کریپتو پشتیبانی خواهد شد.

مزایای بالقوه Web3:

امنیت بالای داده‌ها:

داده‌های غول‌های تکنولوژی در دیتابیس‌های متمرکز، آسیب‌پذیر هستند زیرا هکرها برای به خطر انداختن اطلاعات کاربران تنها نیاز به دسترسی به یک سیستم دارند. باوجود راه‌حل‌های غیرمتمرکز برای ذخیره‌سازی و مدیریت داده‌ها، اطلاعات خصوصی را می‌توان ایمن‌تر نگه داشت.

مالکیت واقعی داده‌ها:

از آنجایی‌ که مالکیت داده‌ها یکی از تمرکزهای Web3 است، کاربران قادر به بازپس‌ گیری کنترل داده‌های خود و حتی نقد کردن آن در صورت تمایل هستند.

متن سربرگ خود را وارد کنید

کاربران بدون یک نیروی مرکزی در معرض سانسور غیرمنصفانه قرار نخواهند گرفت. بدون قدرت سانسور یا توانایی پاک کردن محتوای خاص، شرکت‌های بزرگ نمی‌توانستند محتواهای افشاشده را کنترل کنند.

مزایای بالقوه دیگری وجود دارند که Web3 را نسبت نسخه‌های قدیمی‌تر خود برتر می‌سازند.

آزادی مالی:

Web3 به کاربران قدرت مصرف، ایجاد و مالکیت محتوا و داده‌ها را خواهد داد؛ و از آنجایی‌ که Web3 مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین است، کاربران قادر به دسترسی آسان به محیط‌هایی هستند که تسهیل‌کننده دیفای و دیگر ابزارها برای دسترسی به آزادی مالی هستند.

تعاملات اجتماعی بیشتر:

Web3 همچون نسخه‌های پیشین به ترکیب تکنولوژی‌هایی که پس از بلاک چین پدید آمدند ادامه خواهند داد. برای مثال، واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR) و هوش مصنوعی (AI) المان‌هایی را به اپلیکیشن های Web3 اضافه می‌کنند تا تعاملات اجتماعی آنلاین را افزایش دهند.

در حال حاضر مثالی از آن را به شکل متاورس مشاهده می‌کنیم، کاربران دنیای مجازی سه‌بعدی می‌توانند با استفاده از آواتارها جستجو کنند. از طریق فضاهای جامع همچون متاورس، کاربران می‌توانند به‌صورت آنلاین تعامل اجتماعی انجام دهند، زمین مجازی بخرند، بازی کنند و حتی دورکاری انجام دهند.

کلام آخر:

مقایسه Web2 با Web3 را می‌توان به‌عنوان تفاوت مباحث قدیمی متمرکز و غیرمتمرکز در نظر گرفت. از آنجایی‌ که هدف Web3 هنوز نیاز به اثبات دارد، ادعای برتری آن نسبت به Web2، هنوز جای بحث دارد. با این‌ وجود، Web3 با وجود زیرساخت غیر متمرکز، رسوایی‌های مربوط به داده‌ها را که در مورد Web2 مشاهده کرده‌ایم، بررسی می‌کند و کنترل را به کاربران بازمی‌گرداند

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید