بلاگ

املاک در متاورس

یک قطعه از املاک متاورس، NFT ای است که برای دارنده اثبات دیجیتال مالکیت زمین را در پلتفرم متاورس فراهم می‌کند. در بیشتر موارد زمین می‌تواند به‌ منظور ایجاد تجربه‌هایی ساخته شود و برای تبلیغات، تعامل اجتماعی، بازاریابی، سرگرمی و …اجاره داده شوند. ارزش هر قطعه زمین به فاکتورهایی از قبیل سنتیمنت کلی بازار، قابلیت وصول (collectability) و محبوبیت پلتفرم بستگی دارد.

مقدمه:

مفهوم متاورس و املاک دیجیتال به یکدیگر مرتبط هستند؛ اما همچون بسیاری از روندهای کریپتو، پوشش رسانه‌ای شفافیت کافی فراهم نکرده است؛ مانند هر سرمایه‌گذاری دیگری، مهم است که پیش از خرید هر زمین دیجیتالی، ایده املاک متاورس را در نظر بگیرید. درک املاک متاورس در مقایسه با NFT های هنرمندانه، به دلیل استفاده آسان و کاربردهای ساده آن، ساده‌تر است.

املاک در متاورس چگونه وجود دارند؟

املاک دیجیتال برای افراد تازه‌وارد در فضای متاورس همچون اکسیژن است. ایده املاک و املاک فیزیکی یکپارچه‌ شده‌اند. با این‌ وجود با اینکه املاک مبتنی بر بلاک چین در متاورس ممکن است فیزیکی نباشند، حقوق مالکیت مشابه یا حتی قدرتمندتری را در مورد یک قطعه زمین (دیجیتال) ارائه می‌کند. مالکیت زمین در یک بازی، جامعه یا پلتفرم دیگری توسط یک NFT نشان داده می‌شود.

از آنجایی‌ که NFT غیرقابل‌ معاوضه است (هر NFT منحصر به‌فرد است) و می‌تواند مالکیت دیجیتال را به‌ صورت امن اثبات کند، همچون اسناد مالکیت در املاک دیجیتال عمل می‌کنند. یک NFT را می‌توان مطابق با ارزش بازار آن که ناشی از فاکتورهای بسیاری است، معامله کرد، خرید و فروخت.

ممکن است ملک متاورس شما در منطقه پرطرفدار و پرجمعیت باشد و از این‌ رو به‌عنوان فضای تبلیغی مناسب باشد. مزایای استیکینگ و دیگر ابزارها نیز سبب تشدید ارزش زمین می‌شوند. پلتفرم خاص متاورسی که مورد استفاده قرار می‌دهید تعیین‌کننده ارزش زمین شما است.

برخی از پلتفرم‌های متاورس به شما اجازه مقداری شخصی‌سازی را می‌دهند، بنابراین می‌توانید برای خود یک فضا، رویدادها و تجربه‌های اختصاصی را برنامه‌ریزی کنید و بسازید. مثال‌هایی از این‌ دست شامل Snoopverse در Sandbox و محتوای Netflix در Decentraland می‌شود.

جذابیت املاک متاورس:

برای درک جذابیت املاک متاورس، باید یک گام به عقب بردارید و جذابیت NFT ها را به‌ صورت کلی در نظر بگیرید. در سطح تکنولوژیکی، NFT ها اثبات دیجیتال قانونی مالکیت را ارائه می‌کنند. این در دنیایی که کپی کردن فایل‌ها بدون هرگونه تفاوت قابل‌توجهی کار آسانی است، ارزشمند است.

در مرحله بعد باید جنبه قابل وصول بودن را مدنظر قرار دهیم. انسان‌ها همیشه به جمع‌آوری آیتم‌ها به دلایل مختلف علاقه داشتند. علاوه بر لذت بردن و قابلیت وصول، ممکن است یک NFT مزایای ملموسی همچون استفاده بیشتر در یک بازی یا یک پلتفرم را ارائه می‌کند.

جذابیت دیگر NFT ها پتانسیل آن‌ها برای سرمایه‌گذاری است که دلیل نگه‌داشتن آن‌ها توسط بسیاری از افراد است. در طی بازارهای قدرتمند، قیمت NFT ها از قیمت افزایشی بازار پیروی می‌کنند. از طرفی افزایش قیمت NFT ها درنتیجه استقبال سلبریتی ها یا رسانه‌ها از این تکنولوژی است.

بسیاری از افراد NFT های ملک متاورس را خریداری می‌کنند، زیرا از همه اصول ذکرشده در بالا تبعیت می‌کنند. برای مثال JPMorgan در Decentraland به دلایل زیر زمین خریداری کرده است:

  1. کاربرد آن: آن‌ها می‌توانند میزبان مهمان‌های مجازی در ملک Sandbox خود باشند و تجربه‌ای فراگیر ایجاد کنند.
  2. قابلیت وصول آن: ملک متاورس قطعه کالکتیبل فرهنگ پاپ است که می‌تواند به بازاریابی کمک کند.
  3. املاک فرضی آن: بعید است که JPMorgan زمین خریده باشد بدون این‌ که انتظار فروش آن باهدف کسب سود یا افزایش درآمد از طریق مالکیت مشتری را داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

آنچه می‌توان با املاک متاورس انجام داد:

ملک مجازی تنها در محدوده متاورس وجود دارد. این موضوع پتانسیل بسیاری در زندگی اجتماعی و حرفه‌ای ما ایجاد می‌کند. ورای سرمایه‌گذاری و معامله‌گری، این پتانسیل سبب پذیرش طولانی‌مدت تکنولوژی می‌شود. همه آنچه متاورس پوشش می‌دهد، می‌تواند از طریق املاک متاورس تجربه شود. کاربردها و پیچیدگی‌های دقیق به پلتفرم شما بستگی خواهد داشت اما ازنظر تئوری محدوده بالایی دارد.

کاربران، سازندگان و برندها همه می‌توانند تجربه‌هایی بر مبنای آنچه ملک خاص آن‌ها ارائه می‌کند، طراحی کنند. کنسرت‌ها، جلسات، شوهای معاملاتی، نمایشگاه‌های هنری و راه‌اندازی برند همه در قطعات زمین دیجیتال روی‌داده‌اند که این کار املاک متاورس را به ابزار بسیار مهمی برای تعاملات اجتماعی و بازاریابی تبدیل کرده است. برندهای بزرگی که از این فرمت استفاده می‌کنند عبارت‌اند از:

  1. HSBC: در سه‌ماهه اول سال 2022 باهدف ایجاد تجربه‌های جدید برای برند، قطعه زمینی در Sandbox خریداری کرده است.
  2. سامسونگ: یک تجربه مجازی با نام Samsung 837X در Decentraland ایجاد کرده است و میزبان رویدادهایی ازجمله فشن شوی #RecycleUp شد.
  3. The South China Morning Post: یک نسخه دیجیتال از Hong Kong Star Ferry Pier را در Sandbox توسعه داد.

پیشرفت املاک در متاورس:

رشد و پیشرفت سریع ملک در متاورس توجه رسانه‌ها، افکار عمومی و سرمایه‌گذاران در سراسر دنیا را به خود جذب کرده است. بر اساس دیتای منتشر شده توسط Influencer Marketing Hub،میانگین قیمت یک بسته در پلتفرم‌های اصلی متاورس از 1265 دلار تا 12684 دلار افزایش‌ یافته است» که نشانگر افزایش 10 برابری از ژانویه 2021 تا فوریه 2022 است. به گزارش McKinsey، در سال 2022 تاکنون بیش از 120 میلیارد دلار وارد فضای متاورس شده است که بیش از دو برابر 57 میلیارد دلار سال 2021 است.

برای چنین صنعت جوانی، اعداد می‌توانند حیرت‌آور باشند. بااین‌وجود رشد سریع ارزش بازار لزوماً به طول عمر یا یک بازار سالم مرتبط نیست. احتمالاً باید مدت‌زمان بیشتری از این مرحله رشد سریع صبر کنیم تا ارزش واقعی زمین متاورس را تشخیص دهیم. بااین‌وجود، برخی از سرمایه‌گذاران اکنون نیز از رشد متاورس بهره برده‌اند. برای مثال قطعه زمینی در همسایگی ملک اسنوپ داگ با قیمت تقریبی نیم میلیون دلار فروخته شد.

آنچه بر قیمت زمین مجازی NFT تأثیرگذار است:

به‌ صورت خلاصه درباره زمین مجازی NFT توضیح دادیم، اما در ادامه سه فاکتور مهم تعیین‌ کننده قیمت را توضیح می‌دهیم:

  1. کاربری: هر پلتفرم، بازی یا دنیای متاورس یک کاربری تعریف‌شده برای ملک مجازی خود دارد. برخی شرایط را بیشتر شخصی‌سازی می‌کنند، درحالی‌که دیگران به شما مزایای درون بازی یا ارتقادهنده‌های وضعیت (stat boosts) ارائه می‌کنند. اگر زمین مجازی NFT کاربری مطلوبی دارد، در بازار آزاد قیمت زمین بالا می‌رود.
  2. پلتفرم: همان‌گونه که در بالا اشاره شد، پلتفرمی که زمین شما در آن قرار دارد، کاربری زمین را تعریف می‌کند. به‌علاوه اسم برند و شهرت پلتفرم بر ارزش زمین NFT شما نیز تأثیر می‌گذارد. این مشابه شرایطی است که نایک و آدیداس می‌توانند نسبت به یک برند کمتر شناخته‌شده با کیفیت محصول مشابه، پول بیشتری دریافت کنند.
  3. پیش‌بینی: این ایده که ملک متاورس شما در آینده احتمالاً باارزش‌تر خواهد بود، اغلب بر قیمت آن تأثیر می‌گذارد. اگر این سنتیمنت در تمام بازار به اشتراک گذاشته شود و سبب افزایش قیمت زمین متاورس شود، پیش‌بینی به فاکتور مهمی در تعیین قیمت بدل می‌شود.
کلام آخر:

پذیرش طولانی‌مدت و میزان مقبولیت ملک متاورس فراتر از انتظار است: آن‌ها برای موفقیت به کاربردها و کاربری‌های واقعی متکی هستند. بااین‌حال مشاهده آنچه تاکنون در این مدت‌زمان کوتاه بر متاورس گذشته است، بسیار جالب است. درحالی‌که محبوبیت و بلاک سازی در متاورس همچنان ادامه می‌یابد، میزان پیشرفت آن نیز افزایش می‌یابد. ازاین‌رو، آشنایی با ملک دیجیتال ایده بسیار خوبی برای هر کاربر بالقوه یا سرمایه‌گذاری است که به آینده متاورس علاقه‌مند است.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید