بلاگ

اندیکاتور میانگین متحرک همگرایی/واگرایی (MACD)

MACD یک اندیکاتور اسیلاتور مانند است که بسیاری از معامله گران در تحلیل تکنیکال از آن استفاده می‌کنند. این اندیکاتور ابزاری است که دنبال کننده روند است و از میانگین متحرک‌ها برای تعیین ممنتوم یک سهام، رمزارزها یا یک دارایی قابل معامله دیگر استفاده می‌شود.

این اندیکاتور در اواخر دهه هفتاد میلادی توسط جرالد اپل (Gerald Appel) تهیه شد و تغییرات قیمت روی‌داده را پیگیری می‌کند و ازاین‌رو در دسته اندیکاتورهای متأخر قرار می‌گیرد (که سیگنال‌هایی را بر اساس پرایس اکشن‌ها یا داده‌های پیشین فراهم می‌کند). MACD می‌تواند برای اندازه‌گیری ممنتوم بازار و روندهای احتمالی قیمت مفید باشد و بسیاری از معامله گران برای تعیین نقاط ورودی و خروجی از آن استفاده می‌کنند.

پیش از صحبت درباره مکانیسم‌های MACD، درک مفهوم میانگین متحرک‌ها اهمیت دارد. یک میانگین متحرک تنها یک خط است که مقدار میانگین داده‌های پیشین را در طی دوره‌ای از پیش تعیین‌شده مشخص می‌کند. در مورد بازارهای مالی، میانگین متحرک‌ها ازجمله رایج‌ترین اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال هستند و به دو نوع مختلف تقسیم می‌شوند: میانگین متحرک‌های ساده (simple moving averages (SMA)) و میانگین متحرک‌های نمایی (Exponential moving averages(EMA)). با اینکه میانگین متحرک‌های ساده به همه داده‌های ورودی به‌ طور یکسان اهمیت می‌دهند، میانگین متحرک‌های نمایی به آخرین مقادیر داده‌ها (جدیدترین نقاط قیمت) اهمیت بیشتری می‌دهند.

اندیکاتور MACD حاصل تفریق دو میانگین متحرک نمایی است تا بتوان خط اصلی (خط MACD) که برای محاسبه میانگین متحرک نمایی دیگری که ارائه‌دهنده خط سیگنال است به کار می‌رود را ایجاد کرد.

علاوه بر این، هیستوگرام MACD (MACD histogram) که بر اساس تفاوت‌ها میان دو خط محاسبه می‌شود نیز وجود دارد. هیستوگرام همراه با دو خط دیگر در بالا و پایین خط مرکزی نوسان می‌کند که به آن خط صفر نیز گفته می‌شود.

بنابراین اندیکاتور MACD از سه جزء تشکیل‌شده است که حول خط صفر حرکت می‌کنند:

  • خط MACD (1): در تعیین ممنتوم صعودی یا نزولی (روند بازار) نقش دارد و حاصل تفریق دو میانگین متحرک نمایی است.
  • خط سیگنال (2): میانگین متحرک نمایی خط MACD (معمولاً میانگین متحرک نمایی دوره 9 تایی) است. تحلیل ترکیبی خط سیگنال با خط MACD در تعیین بازگشت‌های احتمالی یا نقاط ورود و خروج تأثیرگذار است.
  • هیستوگرام (3): ارائه همگرایی و واگرایی خط MACD و خط سیگنال به شکل گرافیکی را گویند. به‌عبارت‌دیگر، هیستوگرام بر اساس تفاوت‌های میان دو خط محاسبه می‌شود.
اندیکاتور متحرک واگرایی

خط MACD:

در کل میانگین متحرک‌های نمایی مطابق با قیمت بسته شدن یک دارایی محاسبه می‌شوند و دوره‌هایی که برای محاسبه دو میانگین متحرک نمایی به‌ کار رفته‌اند معمولاً به‌ عنوان دوره‌های 12 تایی (سریع‌تر) و 26 تایی (آرام تر) به کار می‌روند. دوره موردنظر به روش‌های مختلفی تنظیم می‌شود (دقیقه‌ای، ساعتی، روزانه، هفتگی و ماهیانه)، اما تمرکز این مقاله بر تنظیمات روزانه است. اندیکاتور MACD را می‌توان مطابق با استراتژی‌های معاملاتی تنظیم کرد.

با در نظر گرفتن بازه‌های زمانی استاندارد، خط MACD را می توان از تفریق میانگین متحرک نمایی 26 روزه از میانگین متحرک نمایی 12 روزه به دست آورد.

خط MACD = میانگین متحرک نمایی 12 روزه – میانگین متحرک نمایی 26 روزه

همان‌گونه که اشاره شد، خط MACD در بالا و پایین خط صفر نوسان می‌کند، به کراس آورهای (crossovers) خط مرکزی سیگنال می‌دهد و به معامله گران زمان تغییر پوزیشن نسبی آن‌ها توسط میانگین متحرک 12 روزه و 26 روزه را اطلاع می‌دهد.

خط سیگنال:

خط سیگنال به‌ طور پیش‌فرض از میانگین متحرک نمایی 9 روزه خط اصلی محاسبه می‌شود و از این‌ رو اطلاعات بیشتری در مورد نوسانات پیشین خود فراهم می‌کند.

خط سیگنال = میانگین متحرک نمایی 9 روزه خط اصلی

 اگرچه همیشه برخورد خط MACD و خط سیگنال روی نمی‌دهد، این رویدادها را به‌ویژه زمانی که در ابتدا یا انتهای نمودار MACD روی می‌دهند (بسیار بالاتر یا پایین‌تر از خط صفر)، سیگنال‌های بازگشت روند می‌نامند.

هیستوگرام MACD:

هیستوگرام ثبت تصویری نوسانات نسبی خط MACD و خط سیگنال است و آن را می‌توان از تفریق یکی از دیگری به دست آورد.

هیستوگرام MACD = خط MACD – خط سیگنال

 

با این‌ وجود، به‌ جای افزودن یک خط متحرک سوم، هیستوگرام از یک نمودار میله‌ای تشکیل می‌شود که خواندن و تفسیر آن آسان‌تر است. توجه داشته باشید که میله‌های هیستوگرام ارتباطی به حجم معاملاتی دارایی ندارند.

تنظیمات MACD:

همان‌گونه که پیش‌تر گفته شد، تنظیمات پیش‌فرض برای MACD بر اساس میانگین متحرک‌های با دوره‌های 12، 26 و 9 تایی یعنی MACD (12، 26، 9) انجام می‌گیرند. با این‌ وجود برخی از تحلیل گران تکنیکال و کارشناسان، به‌عنوان راهی برای ایجاد یک اندیکاتور حساس‌تر، دوره‌ها را تغیر می‌دهند. برای مثال، MACD (5، 35، 5) اندیکاتوری است که غالباً در بازارهای مالی سنتی همراه با بازه‌های زمانی طولانی‌تر ازجمله نمودارهای هفتگی یا ماهیانه به کار می‌رود.

باید توجه داشت که به دلیل نوسانات زیاد بازارهای رمزارزها، حساسیت اندیکاتور MACD می‌تواند به دلیل اینکه منجر به سیگنال‌های اشتباه و اطلاعات گمراه‌ کننده می‌شود، پر ریسک باشد.

خوانش نمودارهای MACD:

همان‌گونه که از نام آن پیدا است، اندیکاتور میانگین متحرک همگرایی/واگرایی، رابطه میان میانگین متحرک‌ها را دنبال می‌کند و ارتباط میان دو خط را می‌توان به‌ عنوان همگرا یا واگرا توصیف کرد. زمانی که خطوط به یکدیگر نزدیک می‌شوند همگرا و زمانی که از یکدیگر دور می‌شوند واگرا نامیده می‌شوند.

سیگنال‌های مربوط به اندیکاتور MACD همچنان با کراس آورهای متداول که هنگام عبور خط MACD از بالا یا پایین خط مرکزی (کراس آورهای خط مرکزی) یا بالا یا پایین خط سیگنال (کراس آورهای خط سیگنال) روی می‌دهند، مرتبط هستند.

باید دانست که هم کراس آورهای خط MACD و هم کراس آورهای خط سیگنال می‌توانند چند بار روی دهند و به‌ خصوص در مورد دارایی‌های پر نوسانی همچون رمزارزها سیگنال‌های اشتباه و گمراه‌کننده‌ای تولید کنند. از این‌ رو، نباید تنها به اندیکاتور MACD اتکا کرد.

کراس آورهای خط مرکزی:

کراس آور های خط مرکزی زمانی روی می‌دهند که خط MACD در محدوده مثبت یا منفی حرکت کند. زمانی که از بالای خط مرکزی عبور کند، مقدار مثبت MACD نشان می‌دهد که میانگین متحرک نمایی 12 روزه از میانگین متحرک نمایی 26 روزه بزرگ‌تر است. در مقابل، یک MACD منفی زمانی نشان داده می‌شود که خط MACD از زیر خط مرکزی عبور می‌کند و به معنای آن است که میانگین 26 روزه بالاتر از 12 روزه است. به‌ عبارت‌ دیگر یک خط MACD مثبت ممنتوم صعودی قوی‌تری به وجود می‌آورد درحالی‌ که یک خط MACD منفی ممنتوم نزولی قوی‌تری ایجاد می‌کند.

کراس آور خط سیگنال:

زمانی که خط MACD از بالای خط سیگنال عبور می‌کند، معامله گران اغلب از آن به‌ عنوان یک فرصت احتمالی برای خرید نگاه می‌کنند (نقطه ورودی). از سوی دیگر، زمانی که خط MACD از زیر خط سیگنال عبور کند، معامله گران آن را یک فرصت برای فروش در نظر می‌گیرند (نقطه خروجی).

با اینکه کراس آورهای سیگنال می‌توانند مفید واقع شوند، همیشه قابل‌ اطمینان نیستند. بهتر آن است که نقطه وقوع آن‌ها در نمودار را به‌ عنوان راهی برای کاهش ریسک مدنظر قرار داد. برای مثال، اگر کراس آور خرید را پیش‌بینی می‌کند اما اندیکاتور خط MACD زیرخط مرکزی است (منفی)، شرایط بازار را همچنان نزولی می‌توان متصور شد. برعکس، اگر یک کراس آور خط سیگنال یک نقطه فروش احتمالی را مشخص کند، اما اندیکاتور خط MACD مثبت است (بالای خط صفر)، شرایط بازار احتمالاً هنوز صعودی است. در چنین حالتی دنبال کردن سیگنال فروش ریسک بیشتری به دنبال خواهد داشت (در نظر گرفتن روند بزرگ‌تر).

واگرایی قیمت و MACD:

نمودارهای MACD همراه با کراس آورهای خط مرکزی و خط سیگنال می‌توانند از طریق واگرایی‌های میان نمودار MACD و پرایس اکشن دارایی، اطلاعاتی به دست آورند.

برای مثال اگر پرایس اکشن یک رمزارز سقف بالاتری بسازد در صورتی‌ که MACD سقف پایین‌تری می‌سازد، واگرایی نزولی به وجود می‌آید که نشان می‌دهد، علیرغم افزایش قیمت، ممنتوم صعودی (فشار خرید) به‌اندازه قبل قدرتمند نیست. واگرایی‌های نزولی را معمولاً فرصت‌های فروش می‌نامند زیرا پیش از بازگشت قیمت روی می‌دهند.

برعکس، اگر خط MACD دو کف قیمت صعودی را همراه با دو کف قیمت نزولی برای دارایی شکل دهد، به آن واگرایی صعودی گفته می‌شود و نشانگر افزایش فشار خرید علیرغم کاهش قیمت است. واگرایی‌های صعودی پیش از بازگشت قیمت روی می‌دهند و معمولاً یک کف قیمت کوتاه‌مدت را مشخص می‌کنند (روند نزولی به روند صعودی تغییر می‌کند).

کلام آخر:

در مورد تحلیل تکنیکاال، اسیلاتور MACD یکی از کارآمدترین ابزارهای موجود است. علت آن است که علاوه بر کاربرد نسبتاً آسان، در شناسایی روندهای بازار و ممنتوم بازار تأثیرگذار است.

با این‌ وجود MACD همچون بیشتر اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال همیشه صحیح عمل نمی‌کند و در مورد دارایی‌های پر نوسان یا در طی روندهای ضعیف یا پرایس اکشن‌های بدون تغییر، سیگنال‌های اشتباه و گمراه‌ کننده زیادی فراهم می‌کند. درنهایت معامله گران بسیاری از اندیکاتور MACD همراه با دیگر اندیکاتورها همچون اندیکاتور شاخص قدرت نسبی استفاده می‌کنند تا ریسک‌ها را کاهش دهند و سیگنال‌ها را تأیید کنند

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

1 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید