بلاگ

اندیکاتورهای متقدم و متأخر

اندیکاتورهای متقدم و متأخر ابزارهایی هستند که قوت یا ضعف اقتصادها یا بازارهای مالی را ارزیابی می‌کنند. به زبان ساده‌تر، اندیکاتورهای متقدم پیش از چرخه اقتصادی یا روند بازار تغییر می‌کنند. در مقابل، اندیکاتورهای متأخر بر اساس رویدادهای پیشین عمل می‌کنند و در مورد داده‌های قبلی یک بازار یا اقتصاد خاص اطلاعاتی در اختیار ما قرار می‌دهند.

به‌ عبارت‌ دیگر، اندیکاتورهای متقدم، سیگنال‌های مقدماتی را فراهم می‌کنند (پیش از رخ دادن رویدادها یا روندها) و اندیکاتورهای متأخر بر اساس یک روند که در حال شکل‌گیری است، سیگنال‌هایی تولید می‌کنند. سرمایه‌گذاران و معامله‌گرانی که تحلیل تکنیکال انجام می‌دهند، از این دو گروه اندیکاتورها در معاملات سهام، فارکس و رمزارزها استفاده می‌کنند.

در بازارهای مالی، اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال تاریخچه طولانی دارند که به اوایل دهه 20 میلادی بازمی‌گردد. ایده‌ای که پشت این اندیکاتورها وجود دارد به توسعه نظریه داو باز می‌گردد که بین سال‌های 1902 و 1929 روی داد. بر اساس نظریه داو، نوسانات قیمت‌ها تصادفی صورت نمی‌گیرند و از این‌ رو می‌توان با استفاده از تحلیل کامل رفتار پیش بازار آن‌ها را پیش‌بینی کرد

به‌ علاوه، اندیکاتورهای متقدم و متأخر برای ترسیم عملکرد اقتصادی به کار می‌روند؛ بنابراین، همیشه برای تحلیل تکنیکال و قیمت‌های بازار استفاده نمی‌شوند، بلکه به دیگر متغیرها و شاخص‌های اقتصادی نیز مربوط می‌شوند.

نحوه عملکرد اندیکاتورهای متقدم و متأخر:

اندیکاتورهای متقدم:

همان‌گونه که اشاره شد، اندیکاتورهای متقدم اطلاعاتی را درباره روندهایی که شکل خواهند گرفت فراهم می‌کنند. از این‌ رو، این اندیکاتورها ممکن است برای پیش‌بینی رکودها یا بهبودها نیز به کار روند. برای مثال، در مورد عملکرد بازار سهام، خرده‌فروشی‌ها یا مجوزهای ساختمانی.

از این‌ رو، اندیکاتورهای متقدم پیش از چرخه‌های اقتصادی وارد عمل می‌شوند و در کل برای تحلیل‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت مناسب هستند. برای مثال، مجوزهای ساختمانی را می‌توان نوعی از اندیکاتور متقدم اقتصادی در نظر گرفت که سیگنالی در مورد تقاضای آتی برای نیروی ساختمانی و سرمایه‌گذاری در بازار مشاورین املاک، فراهم می‌کنند.

اندیکاتورهای متأخر:

اندیکاتورهای متأخر برعکس اندیکاتورهای متقدم، برای شناسایی روندهای موجود که از ابتدا قابل‌ تشخیص نیستند، مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ بنابراین، این نوع اندیکاتور پس از چرخه‌های اقتصادی حرکت می‌کند.

معمولاً این نوع اندیکاتورها مطابق با عملکرد پیشین اقتصادی یا داده‌های قبلی در مورد قیمت، برای تحلیل‌های بلندمدت به کار می‌روند. به‌عبارت‌ دیگر، اندیکاتورهای متأخر مطابق با روند بازار یا یک رویداد مالی که رخ‌داده است، سیگنال‌هایی فراهم می‌کنند.

اندیکاتورهای تصادفی:

اگرچه این اندیکاتورها در بازار رمزارزها محبوبیت کمتری دارند، این گروه، گروه سومی از اندیکاتورها هستند که باید به آن‌ها اشاره کرد. این اندیکاتورها عملکردی بین دو اندیکاتور متقدم و متأخر دارند. این اندیکاتورها تقریباً به‌ موقع وارد عمل می‌شوند و اطلاعاتی را درباره وضعیت جاری اقتصادی فراهم می‌کنند.

برای مثال، یک اندیکاتور تصادفی را می‌توان با اندازه‌گیری ساعات فعالیت گروهی از کارمندان یا میزان تولید در یک بخش خاص صنعت مانند بخش تولید یا کاوش، ایجاد کرد.

البته باید دانست که تعاریف اندیکاتورهای متقدم، متأخر و تصادفی همیشه واضح و مشخص نیستند. بعضی از اندیکاتورها با توجه به روش و شرایط عملکرد به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. این موضوع در مورد اندیکاتورهای اقتصادی مانند تولید ناخالص داخلی (GDP) معمول است.

GDP همیشه به‌ عنوان یک اندیکاتور متأخر در نظر گرفته می‌شد زیرا بر اساس داده‌های قبلی محاسبه می‌شود. در برخی از موارد، این اندیکاتور ممکن است تغییرات آنی اقتصادی را نشان دهد و تبدیل به اندیکاتور تصادفی شود.

بیشتر بخوانید:

کاربردها در تحلیل تکنیکال:

همان‌گونه که پیش‌تر گفته شد، اندیکاتورهای اقتصادی بخشی از بازارهای مالی هستند. بسیاری از معامله‌گران و تحلیلگران ابزارهای تحلیل تکنیکالی را استفاده می‌کنند که می‌توانند به‌ عنوان اندیکاتور متقدم یا متأخر مورد استفاده فرار گیرند.

در اصل، اندیکاتورهای متقدم تحلیل تکنیکال اطلاعات اولیه‌ای فراهم می‌کنند و بر اساس قیمت‌های بازار و حجم معاملاتی عمل می‌کنند. منظور این است که می‌توانند نوسانات بازار را که احتمالاً در آینده‌ای نزدیک رخ می‌دهند تعیین کنند. اما این اندیکاتورها نیز مانند هر اندیکاتور دیگری همیشه نتیجه درستی ارائه نمی‌دهند.

اندیکاتور شاخص قدرت نسبی (RSI) و RSI استوکاستیک ازجمله اندیکاتورهای متقدمی هستند که در تحلیل تکنیکال به کار می‌روند. به عبارتی، حتی کندل استیک‌ها نیز ممکن است به دلیل الگویی که ایجاد می‌کنند، به‌ عنوان نوعی اندیکاتور متقدم مدنظر قرار گیرند. در عمل، این الگوها در مورد رویدادهای آتی بازار اطلاعاتی در اختیار ما می‌گذارند.

از طرف دیگر، اندیکاتورهای متأخر تحلیل تکنیکال بر اساس داده‌های پیشین عمل می‌کنند و اطلاعاتی در مورد آنچه تا آن زمان اتفاق افتاده است در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهند. این اندیکاتورها زمانی که شروع روندهای جدید بازار را تشخیص دهند، همچنان می‌توانند مفید باشند. برای مثال، زمانی که یک روند صعودی پایان می‌یابد و قیمت به زیر میانگین متحرک کاهش می‌یابد، می‌توان گفت که زمان آغاز روند نزولی آغازشده است.

در برخی موارد، در یک سیستم نمودار دو نوع اندیکاتور ارائه می‌شوند. برای مثال ایچیموکو از دو اندیکاتور متقدم و متأخر تشکیل یافته است.

اندیکاتورهای متقدم و متأخر هر دو، زمانی که در تحلیل تکنیکال به کار می‌روند، مزایا و معایبی دارند. به نظر می‌رسد که اندیکاتورهای متقدم با پیش‌بینی روندهای آتی، بهترین فرصت‌ها را برای معامله‌گران فراهم می‌کنند. با این‌ وجود، مسئله این است که اندیکاتورهای متقدم دائماً سیگنال‌های گمراه‌ کننده تولید می‌کنند.

از طرف دیگر، اندیکاتورهای متأخر معتبرتر هستند زیرا داده‌های پیشین بازار آن‌ها را کاملاً توصیف کرده‌اند. اگرچه نقطه‌ضعف اندیکاتورهای متأخر، واکنش متأخر آن‌ها به نوسانات بازار است. در برخی موارد، سیگنال‌ها برای گشودن یک پوزیشن مطلوب دیر به معامله‌گر می‌رسند و درنتیجه سود کمتری نصیب معامله‌گر می‌شود.

کاربردها در اقتصادهای کلان:

اندیکاتورها علاوه بر کاربردی که در ارزیابی روندهای قیمت بازار دارند، برای تحلیل روندهای اقتصاد کلان نیز به کار می‌روند. اندیکاتورهای اقتصادی با اندیکاتورهایی که برای تحلیل تکنیکال به کار می‌روند متفاوت هستند، اما هنوز می‌توان آن‌ها را به دودسته متقدم و متأخر تقسیم کرد.

علاوه بر مثال‌های ذکرشده در بالا، دیگر اندیکاتورهای اقتصادی متقدم شامل خرده‌فروشی، قیمت مسکن و سطوح مختلف فعالیت تولیدی می‌شوند. در کل این‌طور فرض می‌شود که این اندیکاتورها فعالیت‌های آتی اقتصادی را هدایت می‌کنند یا اطلاعات اولیه‌ای در مورد آن‌ها ارائه می‌کنند.

دو مثال کلاسیک دیگر در مورد اندیکاتورهای متأخر اقتصاد کلان شامل نرخ بیکاری و نرخ تورم می‌شوند. این دو همراه با GDP و CPI معمولاً زمانی که سطوح پیشرفت را در کشورهای مختلف مقایسه می‌کنیم یا زمانی که رشد یک کشور را در مقایسه با سال‌ها یا دهه‌های قبل مورد ارزیابی قرار می‌دهیم، مورداستفاده قرار می‌گیرند.

کلام آخر:

اندیکاتورهای متقدم و متأخر چه در تحلیل تکنیکال به کار روند یا در اقتصاد کلان، نقش مهمی را در بسیاری از پژوهش‌های مالی بر عهده‌دارند. این اندیکاتورها تفسیر انواع داده‌ها را تسهیل می‌سازند و اغلب چند مفهوم را در یک ابزار ترکیب می‌کنند.

ازاین‌رو، این اندیکاتورها می‌توانند نهایتاً روندهای آتی را پیش‌بینی کنند یا روندهایی را که در حال انجام هستند تأیید کنند. علاوه بر این، در زمان ارزیابی عملکرد اقتصادی یک کشور نیز مفید هستند. چه این مقایسه بین سال‌ها روی دهد یا بین کشورها.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

1 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید