بلاگ

نسبت ریسک به ریوارد (risk/reward ratio) و نحوه استفاده از آن:

نسبت ریسک به ریوارد به شما درباره میزان ریسکی که برای مقدار مشخصی ریوارد انجام می‌دهید، اطلاع می‌دهد.

معامله‌گران و سرمایه‌گذاران خوب گزینه‌های خود را با دقت انتخاب می‌کنند. آن‌ها به دنبال روندهایی هستند که بیشترین پتانسیل را برای افزایش قیمت و کمترین پتانسیل را برای کاهش قیمت دارند. اگر یک سرمایه‌گذاری بازدهی مشابه یک سرمایه‌گذاری دیگر داشته باشد اما ریسک کمتری به همراه داشته باشد، گزینه بهتری است.

شما چه یک معامله‌گر روزانه باشید یا یک معامله‌گر swing، مفاهیم زیربنایی درباره ریسک وجود دارند که باید درک کنید. این مفاهیم زیربنای درک شما از بازار را تشکیل می‌دهند و به شما در هدایت فعالیت‌های معاملاتی و تصمیم‌گیری‌ها درزمینهٔ سرمایه‌گذاری کمک می‌کند. در غیر این صورت شما قادر به محافظت از حساب معاملاتی خود و افزایش موجودی آن نخواهید بود.

تاکنون درباره مدیریت ریسک، اندازه پوزیشن‌ها و تعیین حد ضرر (stop-loss) صحبت کرده‌ایم. با این‌ وجود، اگر شما به‌ صورت فعال به معامله‌گری مشغول هستید، موضوع مهمی برای درک است. در رابطه با مقدار ریوارد ممکن، چه مقدار ریسک انجام می‌دهید؟ میزان روند صعودی در مقایسه با روند نزولی چگونه عمل می‌کند؟ به‌عبارت‌دیگر، نسبت ریسک به ریوارد شما چقدر است؟

در این مقاله، در مورد نحوه محاسبه نسبت ریسک به ریوارد در معاملات شما صحبت خواهیم کرد.

نسبت ریسک به ریوارد چیست؟

نسبت ریسک به ریوارد (نسبت R/R یا R) میزان ریسکی را که یک معامله‌گر برای رسیدن به مقدار معینی ریوارد انجام می‌دهد، محاسبه می‌کند. به‌عبارت‌دیگر، نشان‌ دهنده ریواردهایی است که برای ریسک روی هر دلار از سرمایه‌گذاری خود به دست می‌آورید.

محاسبه به‌ تنهایی کار ساده‌ای است. شما حداکثر ریسک خود را تقسیم بر سود هدف خالص خود می‌کنید. چگونه این کار را انجام می‌دهید؟ در ابتدا، جایی را که قصد دارید وارد معامله شوید، مدنظر قرار دهید. سپس مشخص می‌کنید که در کدام نقطه قصد برداشت سود (اگر معامله موفق باشد) و در کدام نقطه قصد تعیین حد ضرر (اگر معامله با ضرر همراه باشد) را دارید. اگر قصد مدیریت کامل ریسک خود را دارید، این موضوع حیاتی است. معامله‌گران خوب سود هدف و حد ضرر خود را پیش از ورود به معامله تعیین می‌کنند.

اکنون شما اهداف ورودی و خروجی خود را مشخص کرده‌اید که به معنای این است که شما می‌توانید نسبت ریسک به ریوارد خود را محاسبه کنید. شما با تقسیم ریسک بالقوه خود به ریوارد بالقوه خود این کار را انجام می‌دهید. هرچه نسبت کمتر باشد، به ازای هر واحد ریسک میزان ریوارد بالقوه بیشتری به دست می‌آورید. در ادامه به‌ صورت عملی با این موضوع آشنا می‌شویم.

محاسبه نسبت ریسک به ریوارد:

برای مثال شما قصد ورود به پوزیشن خرید بیت کوین را دارید. شما تحلیل خود را انجام می‌دهید و تعیین می‌کنید که سفارش سودآور شما 15% بیشتر از قیمت ورود است. در همان زمان، سؤال زیر را نیز مطرح می‌کنید. ایده معاملاتی شما در کدام نقطه نامعتبر (invalidated) شد؟ این نقطه همان‌جایی است که باید سفارش حد ضرر خود را قرار دهید. در این حالت، تصمیم می‌گیرید که نقطه نامعتبر سازی شما 5% بیشتر از نقطه ورود شما است.

باید توجه داشت که این ارقام نباید بر اساس درصدهای اختیاری باشند. شما باید سود هدف و حد ضرر را بر اساس تحلیل خود از بازارها تعیین کنید. اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال می‌توانند بسیار مفید باشند.

بنابراین، سود هدف ما 15% است و ضرر بالقوه ما 5% است. نسبت ریسک/ ریوارد ما چقدر است؟ این نسبت

5/15 = 1:3 = 0/33 است. بسیار ساده است. به این معنی که برای هر واحد ریسک، ریوارد سه برابر دریافت می‌کنیم. به‌ عبارت‌ دیگر، برای هر دلاری که ریسک می‌کنیم، شایسته 3 ریوارد هستیم؛ بنابراین اگر پوزیشنی به ارزش 100 دلار داریم، ریسک از دست دادن 5 دلار به ازای 15 دلار سود را می‌کنیم.

می‌توانیم حد ضرر خود را نزدیک به نقطه ورود قرار دهیم تا نسبت کاهش یابد. با این‌ وجود، همان‌گونه که پیش‌تر گفتیم، نقاط ورود و خروج نباید بر اساس اعداد اختیاری محاسبه شوند با اینکه باید بر اساس تحلیل ما محاسبه شوند. اگر تنظیمات معامله دارای نسبت ریسک/ریوارد بالایی است، احتمالاً لازم به تلاش و بازی کردن با اعداد نیست. بهتر است که آن را نادیده بگیریم و به دنبال تنظیمات دیگری که نسبت ریسک/ریوارد خوبی دارد باشیم.

توجه کنید که پوزیشن‌های با اندازه‌های مختلف می‌توانند نسبت ریسک/ریوارد مشابهی داشته باشند. برای مثال، اگر پوزیشنی به ارزش 10000 دلار داشته باشیم، ریسک از دست دادن 500 دلار را می‌کنیم تا 1500 دلار سود کسب کنیم. نسبت همچنان 1:3 است. نسبت تنها در صورتی تغییر می‌کند که پوزیشن نسبی هدف خود و حد ضرر را تغییر دهیم.

نسبت ریوارد / ریسک

باید دانست که بسیاری از معامله‌گران این محاسبه را برعکس انجام می‌دهند یعنی محاسبه نسبت ریوارد به ریسک. علت تنها به اولویت‌بندی مربوط می‌شود. برخی درک این نسبت برعکس را آسان‌تر می‌دانند. محاسبه دقیقاً با فرمولی عکس فرمول ریسک به ریوارد انجام می‌گیرد. از این‌ رو، نسبت در مثال بالا به‌ صورت 15/5 = 3 خواهد بود. همان‌گونه انتظار می‌رفت، یک نسبت ریوارد به ریسک بالاتر بهتر از نسبت پایین‌تر است.

مقایسه ریسک و ریوارد:

فرض کنید در باغ‌وحش هستیم و یک شرط‌بندی انجام می‌دهیم. من به شما در ازای ورود یواشکی به قفس پرندگان و غذا دادن به یک طوطی با دست خود، 1 BTC خواهم داد. ریسک احتمالی چیست؟ از آنجایی‌ که شما کاری را باید انجام دهید که نباید، ممکن است توسط پلیس دستگیر شوید. از طرف دیگر، اگر موفق شوید، 1 BTC به دست خواهید آورد.

در همان زمان، پیشنهاد جایگزینی نیز به شما می‌دهد. در ازای ورود یواشکی به قفس ببر و دادن گوشت خام به ببر با دستان خالی، به شما 1/1 BTC می‌دهم. ریسک احتمالی در این مورد چیست؟ مطمئناً توسط پلیس دستگیر شدن، اما این احتمال نیز وجود دارد که ببر به شما حمله کند و آسیب مرگباری به شما وارد کند. از طرف دیگر ریوارد بیشتری نسبت به موضوع غذا دادن به طوطی در میان است.

کدام یک معامله بهتری به نظر می‌رسد؟ درواقع هر دو معامله‌های بدی هستند، زیرا شما نباید یواشکی وارد جایی شوید. بااین‌وجود، با پذیرش شرط ورود به قفس ببر شما ریسک بیشتری می‌کنید تا تنها اندکی ریوارد بیشتر به دست آورید.

در بازار نیز معامله‌گران بسیاری به دنبال انجام معاملاتی هستند که سود بیشتری نسبت به ضرر احتمالی به دست آورند. به این شرایط فرصت نامتقارن (asymmetric opportunity) (میزان سود بالقوه از ضرر بالقوه بیشتر است) می‌گویند.

موضوع دیگری که در اینجا حائز اهمیت است، نرخ برد (win rate) شما است. نرخ برد شما حاصل تقسیم معاملات برنده شما به معاملات بازنده است. برای مثال، اگر نرخ برد شما 60% است، شما در 60% معاملات خود سود کسب کرده‌اید (به‌طور متوسط). در ادامه با نحوه استفاده از آن در مدیریت ریسک آشنا می‌شوید.

برخی از معامله‌گران ممکن است سود بسیاری کسب کنند اما نرخ برد پایینی داشته باشند. علت این است که نسبت ریسک به ریوارد هریک از معاملات آن‌ها با آن مطابقت دارد. اگر در تنظیمات معامله، نسبت ریسک به ریوارد 1:10 را انتخاب کنند، تنها باید 2 معامله از 10 معامله را ببرند تا سود کسب کنند. به این شکل محاسبه ریسک نسبت به ریوارد می‌تواند قوی باشد.

کلام آخر:

در این مقاله نسبت ریسک به ریوارد را موردبررسی قرار دادیم و به نحوه استفاده از آن توسط معامله‌گران در برنامه معاملاتی خود پرداختیم. محاسبه نسبت ریسک به ریوارد برای آگاهی از ریسک مربوط به هر استراتژی مدیریت پول اهمیت دارد.

همچنین داشتن یک ژورنال معاملاتی در مورد ریسک باید مدنظر قرار گیرد. با مستندسازی معاملات خود، می‌توانید عملکرد استراتژی‌های خود را بهتر مورد بررسی قرار دهید. به‌ علاوه، می‌توانید آن‌ها را با بازارها و دارایی‌های مختلف مطابقت دهید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

3 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید