ارتباط NFT و دنیای متاورس
در هفته اول نوامبر 2021، هزاران شرکتکننده، سخنران و معاملهگر در Midtown منهتن حضور به هم رسانیدند تا در سومین کنفرانس سالانه NFT.NYC شرکت کنند. گروهی منتخب از سرمایهگذاران، گیمرها، هنرمندان، برنامه نویسان و علاقهمندان به حوزه رمزارزها در میزگردها، سخنرانیها و مهمانیهای شبانه شرکت کردند و بر روند جدید رو به رشد و سودآور در دنیای بلاک چین تأکید کردند: منظور NFT یا توکن غیرقابلمعاوضه است.
تکنولوژی NFT که یک پدیده بلاک چین نسبتاً جدید است، همچنان مالکیت داراییهای دیجیتال را به وجود میآورد و بیشتر برای هنر دیجیتال بهکاررفته است؛ اما در کنفرانس امسال شاهد یک نقطه عطف بودیم: در این کنفرانس تأکید مشخصی بر آینده NFT ها صورت گرفت که به عقیده بسیاری در استفاده از آنها بهعنوان بلوکهای ساختمانی در بازنگاری اینترنت (Web 3.0 یا Web3) صورت گرفت. درنهایت، انتظار میرود همگرایی این پلتفرم با NFT ها سبب شکلگیری یک جهان مجازی غیرمتمرکز به نام «metaverse» شود.
NFT یک واحد منحصربهفرد و تعامل ناپذیر از دادهها است که در بلاک چین ذخیرهشده است و قابلیت دنبال کردن انتقال و مالکیت داراییهای منحصربهفرد دیجیتال را دارد. عبارت غیرقابلمعاوضه، NFT ها را از دیگر نهادههای بلاک چین همچون رمزارزها که ارزش یکسانی دارند و بهصورت متقابل قابل معامله یا قابلمعاوضه هستند، متمایز میسازد.
برای مثال، اگر دو نفر را در نظر بگیریم و هر یک، یک اسکناس 1 دلاری در جیب خود داشته باشد، این دو میتوانند اسکناسهای خود را با یکدیگر مبادله کنند و هیچیک سود نخواهد کرد، زیرا این دو اسکناس قابلمعاوضه هستند؛ اما اگر در مثال بالا یکی تابلوی مونالیزا و دیگری سند خانه داشته باشد، هر یک مالکیتی با کاربری منحصربهفرد و ارزش مجزا دارد.
برای آموزش کامل دنیای جذاب متاورس پیشنهاد میکنیم وارد لینک و دوره آموزشی متاورس مدرسان پیشتاز شوید
در دنیای رمزارزها، واحدهای ارز قابلمعاوضه و قابلمبادله هستند، اما همه داراییهای دیجیتال اینچنین نیستند. در این نقطه صحبت از NFT ها میشود. دیجیتالسازی رسانهها ازجمله هنر، موسیقی، ویدئو، کتاب و حتی پستهای خبری یا بلاگ، ماهیت مالکیت، کپیرایت و داراییهای هوشمند را درهمآمیخته است. این به دلیل راحتی کپیبرداری و تولید مجدد رسانههای دیجیتال است. بااینوجود، NFT ها برای دارندگان انواع مختلف محتوای دیجیتال ابزاری فراهم میکنند تا دارایی خود را با استفاده از مزایای فراهمشده توسط فضای رمز ارز غیرمتمرکز بفروشند و معامله کنند.
یک نوجوان 12 ساله اهل انگلستان در تابستان گذشته توانست با کدگذاری تعدادی هنر NFT دیجیتال (یک نهنگ کارتونی با کیفیت پایین)، نزدیک به 400000 دلار درآمد کسب کند. یک NFT که مالکیت یک پیکسل مربع را نشان میدهد به قیمت 1 میلیون دلار در حراجی قرار گرفت. اگر این قیمتها به نظر تکاندهنده میرسند، 69 میلیون دلار پرداختشده برای یک اثر NFT جزئیتر و دیجیتال توسط یک طراح گرافیک آمریکایی چگونه به نظر میرسد.
هزینههای بالا در دنیای هنر کاملاً رایج است اما میلیونها دلار برای یک فایل کامپیوتری که بهسادگی قابل کپیبرداری است؟ علت چیست؟ کاربرد تکنولوژی NFT برای مالکیت هنر دیجیتال را میتوان بهعنوان آخرین تلاش برای توسعه NFT ها در دیگر انواع داراییها در نظر گرفت.
برای مثال، شرکتهایی همچون McDonald’s و Burger King درصدد بهرهبرداری از افزایش محبوبیت NFT ها از طریق آزمودن کالکتیبل های (collectibles) دیجیتال هستند؛ اما بخش درگیر که بزرگترین launching pad را برای NFT ها دارد، بازی کردن است.
بازی آنلاین در حال حاضر نیز کسبوکار بزرگی است و اخیراً ازنظر محبوبیت از فیلمها، موسیقی و ورزش نیز پیشی گرفته است. بسیاری از بازیها مبتنی بر بلاک چین هستند، مثلاً NFT ها درون بازی آنها. بازیهایی همچون Axie Infinity به بازیکنان اجازه میدهند تا موجودات دیجیتال NFT را با مشخصات خاص تولید کنند که قابل معامله با رمز ارز واقعی با دیگر بازیکنان هستند. در بازی معاملات املاک Upland، کاربران در یک بازار املاک مجازی شرکت میکنند که در آن NFT ها بستههایی را ارائه میکنند که برای مکانهایی در دنیای واقعی برنامهریزیشدهاند.
این بازیها بهعنوان محل آزمایشی در نظر گرفتهشدهاند که در آن نحوه ارائه این داراییها توسط NFT ها در مقیاس بزرگ بررسی میشود.
شما میتوانید بازیهای جذاب متاورس به صورت حرفهای دنبال کنید
متاورس دنیای مجازی به چه صورتی است؟
در سال 1992 و زمانی که رمان علمی تخیلی «Snow Crash» منتشر شد، نیل استفنسون نویسنده کتاب یک دنیای مجازی را توصیف کرد که آن را metaverse نامید. یک ساختار متصل به اینترنت چشمگیر که بهعنوان جایگزین واقعیت مشترک برای کاربرانش عمل میکرد. با توسعه اینترنت، مرجع metaverse بهتدریج جایگاه خود را در فرهنگ لغات تکنولوژی باز کرد تا نشانگر یک محیط مجازی پایدار و بزرگ در فضای آنلاین باشد.
ایده metaverse خود را در دنیای بازیها آشکار کرد، بهویژه با افزایش بازیهای آنلاین چند بازیکنه و پیدایش تکنولوژی واقعیت مجازی قابلدسترسی؛ اما این metaverse های اولیه ازنظر هدف و تکامل محدود هستند. دیدگاه «metaverse آینده» بسیار بلندپروازانه است.
اخیراً و پس از سخنان مارک زاکربرگ مدیرعامل فیسبوک درباره هدف خود برای انتقال این غول شبکههای اجتماعی به درون یک تجربه شگرف metaverse برای کاربرانش، نظریه metaverse در صدر اخبار قرارگرفته است. او حتی نام شرکت مادر فیسبوک را به Meta تغییر داده است.
ارتباط Nft و دنیای متاورس چگونه می باشد؟
زاکربرگ و دیگران دنیای مجازی را میبینند که با دنیای ما موازی است و مردم در آن کار میکنند، خریدوفروش و تعامل میکنند. استیفنسن در رمان خود معبر اصلی را «street» نامیده است که ساکنین میتوانند در آن محلهها، خیابانها، ساختمانها و دیگر آیتمها را بسازند. این توصیف پیشگویانه میتواند بسیاری از کاربردهای جدید NFT ها و ارزش آنها در metaverse Web3 را نیز توصیف کند.
باوجود اینکه NFT ها آیندهای روشن در پیش رو دارند، بدون چالش و مشکل نیز نیستند. اگرچه به دلیل اینکه رقبا سود حاصل از Solana را به دلیل سرعت بیشتر دوست دارند، این gap کمتر میشود، بیشتر NFT ها در حال حاضر در بلاک چین اتریوم ساخته میشوند. اتریوم مشکلاتی ازنظر مقیاسپذیری، هزینه و سرعت دارد. با این وجود، این مشکلات در بهروزرسانی کامل Etherium 2.0 که برای سال 2022 پیشبینیشده است، برطرف میشوند. این شرایط به دلیل تأخیرهای پیشین در معرض تغییر است.
بسیاری از تکنولوژیهایی که زیربنای metaverse را تشکیل میدهند (شامل شبکه اصلی Web3، رمزارزها و NFTها میشود)، احتمالاً توسعه خواهند یافت و در طی مراحلی تغییر میکنند. این موضوع مشابه زیربنای اینترنت در دهه 90 میلادی است.
برای توضیحات بیشتر لطفا به لینک مقاله جامعترین آموزش متاورس مراجعه کنید
دیدگاهتان را بنویسید