بلاگ

پیش‌بینی قیمت طلا در سال 2023

قیمت طلا از کف قیمت 1615 دلار به ازای هر اونس خود در سه‌ماهه چهارم سال 2022 اصلاح چشمگیری داشته است: در اوایل ژانویه که این مقاله برای چاپ به مطبوعات داده می‌شود، این فلز گران‌بها با قیمت 1860 دلار یا 2/15% بالاتر معامله می‌شود. این افزایش قیمت به‌اندازه‌ای است که سیگنال بازار نزولی را که در اواخر ماه اوت به وجود آمد، خنثی کرد و در عوض پیش‌بینی که پیش‌تر برای سال 2023-2024 صورت گرفته بود را بالاتر برد. در این مقاله بازگشت تکنیکالی را که طلا ثبت کرده است موردبررسی قرار می‌دهیم و به بحث در مورد پیش‌بینی خود از قیمت طلا در سال 2023 می‌پردازیم.

نگاهی به عقب برای بررسی:

 در آغاز به بررسی بازار نزولی طلا در سال‌های 2011-2015 می‌پردازیم تا به اهمیت سیگنال بازگشتی که شاهد آن بوده‌ایم، پی ببریم:

قیمت طلا

توجه کنید که طلا چگونه در فاصله سال‌های 2011 تا اوایل 2013 تقریباً بدون نوسان و بین 1525 دلار تا 1920 دلار حرکت کرده است. زمانی که این فلز گران‌بها سرانجام در آوریل 2013 کف قیمت را شکست (red callout)، هشداری بود برای آغاز یک بازار نزولی: در حقیقت، از نقطه شکست، طلا به مدت سه سال دیگر نیز کاهش یافت و تا کف قیمت دسامبر 2015، 480 دلار در هر اونس را از دست داد.

از سقف قیمت سال 2011 تا کف قیمت 2015، طلا 45% کاهش نشان داد و در کل 875 دلار از دست داد.

حتی بسیاری از ماینرهای طلا 90-100 درصد ارزش خود را در طی این زمان از دست دادند. به همین دلیل شکست‌ها را از نزدیک بررسی می‌کنیم و تا زمانی که بازار اوضاع را آرام نشان ندهد به این کار ادامه می‌دهیم.

زمان حال:

این بار تنظیمات مشابه بود: طلا به مدت دو سال نوسان چندانی نداشت و بین 1680 دلار تا 2075 دلار به ازای هر اونس بود.

سپس در سپتامبر 2011 با افزایش نگرانی‌ها در بازار در مورد تورم‌زدایی که به دنبال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو روی داد، طلا دوباره به زیر سطح حمایت دوساله خود شکست. تنظیمات به شکل ناخوشایندی شبیه به سال 2013 بود.

بااین‌وجود موردی کاملاً متفاوت روی‌داده است.

این بار به‌جای شکست به درون یک بازار نزولی همچون سال 2013، طلا سطح حمایت شکسته شده دوساله خود را در 1680 دلار تنها هفت هفته پس از شکست افزایش داد.

روش دیگر برای طرح این موضوع این است که طلا به‌تازگی شاهد یک شکست اشتباه بوده است.

 و در تحلیل تکنیکال بازار، گفته می‌شود که هیچ‌چیزی بولیش تر از شکست اشتباه (false break down) نیست.

به‌طور خلاصه، در مقایسه با شکست سال 2013 این تفاوتی چشمگیر است و سیگنالی است در خصوص این‌که سناریوی جدیدی در مقایسه با نمونه سال 2011-2015 در مورد طلا به‌زودی آشکار می‌شود.

 

پیش‌بینی قیمت طلا در سال 2023-2024

سطح مقاومت بعدی که طلا با آن مواجه می‌شود در منطقه 2000 دلار خواهد بود.

نمودار قیمت طلا

با این‌که ATH سال 2020 در 2074 دلار به ازای هر اونس بود و با ATH سال 2022 تقریباً مطابقت داشت، هر سطح قیمتی که به رقم 2000 دلار نزدیک باشد، تستی روان‌شناختی از منطقه مقاومت ATH را نشان می‌دهد. گرایش بازارها به اعداد روند است، بنابراین انتظار داریم که سقف قیمت بعدی طلا در سه ماه اول سال 2023 در منطقه 2000 دلار باشد.

فشار قیمت بعدی در منطقه 2000 دلار سومین چالش در این منطقه مقاوم را نشان خواهد داد، همان‌گونه که در نمودار بالا می‌توان دید. بر اساس مطالعات تحلیل تکنیکال در طی چند دهه، بازارها قصد ندارند در سومین تلاش خود افزایش قیمت داشته باشند؛ بنابراین طبق انتظارات ما، طلا در اواسط 2023 مجدداً شاهد کاهش قیمت خواهد بود.

پس‌ازاین کاهش مجدد، طلا باید آماده چهارمین و آخرین تلاش خود در منطقه مقاومت 2000 دلار باشد. انتظار می‌رود که این چالش در اواخر سال 2023 روی دهد و تا 2024 ادامه یابد.

یک محرک فاندامنتال در زمان مناسب به وجود خواهد آمد که سبب افزایش قیمت می‌شود. نمی‌توان پیش‌بینی کرد که این محرک چه می‌تواند باشد. بااین‌وجود به‌احتمال‌زیاد این محرک ناشی از خطای فدرال رزرو یا بانک مرکزی دیگری در خط‌مشی خواهد بود. احتمال دیگر این است که توسعه چیزی همچون جنگ روسیه و اوکراین به داخل خاک اروپا عامل ایجاد محرک باشد.

دلیل این افزایش مهم نیست، نتیجه باید افزایش قیمت طلا در طی چهارمین تلاش آن باشد که به منطقه بین 2400 دلار تا 2500 دلار برسد. در آینده زمانی که به نقطه افزایش نزدیک شدیم، به ارزیابی تارگت هایی که طلا در طی موج افزایش بعدی خواهد داشت می‌پردازیم. در حال حاضر مهم‌ترین پیغام‌هایی که می‌توان از بازار دریافت کرد را مشاهده می‌کنیم.

برداشت‌ها در زمینه طلا:

  • طلا به‌تازگی و پس از رکود 2 ساله شاهد یک شکست خطای نادر بوده است.
  • پس‌ازاین شکست اشتباه، انتظار حرکت قیمت قدرتمندی در جهت مخالف می‌رود.
  • طلا در سومین تلاش خود در ATH منطقه مقاومت، به 2000 دلار نزدیک می‌شود. معمولاً تلاش سوم موفقیت‌آمیز نیست.
  • پس از یک کاهش مجدد طلا باید چهارمین و موفقیت‌آمیزترین شکست را تا رسیدن به ATH جدید انجام دهد.
  • نقره و ماینرهای طلا و نقره باید شروع به نشان دادن لوریج چشمگیر برای افزایش قیمت طلا کنند، درحالی‌که همه می‌دانند که شکستی در راه است.
  • اکنون و پیش از این‌که سرمایه‌گذاران اصلی متوجه شوند، زمان مناسبی است تا برای شکست طلا تا یک ATH جدید آماده شویم. زمانی که رسانه‌های مربوطه درباره طلا صحبت می‌کنند، برای تشخیص سود های چشمگیر دیر است. بسیاری از ماینرهای طلا به‌گونه‌ای ارزش‌گذاری می‌شوند که گویی طلا به دلیل سنتیمنت ضعیف ناشی از قیمت رکود دوساله، 500 دلار کمتر از قیمت کنونی بود.
دوره حضوری و غیرحضوری ارز دیجیتال

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

1 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید