بلاگ

منظور از سوزاندن خودکار BNB چیست؟

سوزاندن کوین مکانیسمی است که برای حذف کوین‌ها از چرخه به کار می‌رود و کل عرضه کوین را برای همیشه کاهش می‌دهد. بسیاری از پروژه‌های رمز ارز به‌صورت دوره‌ای برای ایجاد اثر ضد تورمی، کوین‌ها را می‌سوزانند.

BNB دو مکانیسم سوزاندن کوین را می‌پذیرد که عرضه کل آن را در طولانی‌مدت تا 50% کاهش می‌دهد. مکانیسم اول شامل سوزاندن بخشی از BNB هزینه شده به‌عنوان کارمزد gas در زنجیره BNB می‌شود (در BEP-95 معرفی شد). مکانیسم دوم شامل سوزاندن فصلی BNB می‌شود.

پیش‌تر سوزاندن فصلی BNB بر اساس حجم معاملاتی BNB در صرافی Binance انجام می‌شد؛ اما در دسامبر 2021، Binance اعلام کرد که سوزاندن فصلی با سوزاندن خودکار BNB جدید جایگزین می‌شود.

مکانیسم سوزاندن خودکار BNB به‌صورت خودکار مقدار BNB که باید سوزانده شود را بر اساس قیمت BNB و تعداد بلاک‌های تولیدشده در زنجیره BNB در طی یک فصل مشخص می‌کند. این کار شفافیت و قابلیت پیش‌بینی بیشتری به جامعه BNB می‌دهد. کاربرانی که در موارد خاص توکن‌هایی را ازدست‌داده‌اند می‌توانند آن را به حساب سوزاندن بگذارند و سپس تحت برنامه BNB Pioneer جبران کنند.

 

سوزاندن کوین به فرآیند حذف همیشگی رمز ارزها از چرخه به‌منظور کاهش عرضه کل کوین اشاره می‌کند. به‌عبارت‌دیگر، کوین‌ها تخریب می‌شوند و نمی‌توان آن‌ها را در معاملات یا هر چیز دیگری به کار برد.

با کمیاب سازی بیشتر کوین، سوزاندن کوین به‌منظور ایجاد اثر ضد تورمی و افزایش ارزش کریپتو برای کسب سود برای دارندگان آن انجام می‌شود. در مورد BNB هدف از سوزاندن کوین کاهش تدریجی عرضه کل آن تا زمانی که به کمتر از 100 میلیون BNB برسد، است.

باآنکه راه‌های مختلفی برای سوزاندن رمز ارز وجود دارد، برخی از پروژه‌ها سوزاندن کوین را به‌عنوان بخشی از پروتکل خود انجام می‌دهند. برای مثال، BNB در آغاز راه‌اندازی، سوزاندن قرارداد هوشمند را نیز انجام می‌داد.

با افزایش پروتکل‌های دیفای، سوزاندن کوین، در فضای بلاک چین رایج‌تر شد. اتریوم (ETH) شروع به سوزاندن کارمزد پایه ETH همه تراکنش‌های بلاک چین پس از انجام آپگرید London hard fork در سال 2021 کرد.

برای سوزاندن کوین‌ها، مقدار مشخصی از کریپتو به یک قرارداد هوشمند یا آدرس کیف پول ارسال می‌شود که نمی‌تواند برای انجام تراکنش‌ها به کار رود و هیچ کلید خصوصی ندارد. این به معنای آن است که زمانی که کوین‌ها به آدرس می‌رسند، برای همیشه از دست می‌روند و از سرمایه موجود حذف می‌شوند.

 

نحوه سوزاندن BNB:

BNB توکن ابزاری است که محیط BNB را تقویت می‌کند. عرضه کل اولیه 200 میلیون BNB بود، اما در طی فرآیند سوزاندن کوین این مقدار به‌تدریج کاهش یافت. سوزاندن تا جایی ادامه خواهد یافت که 50% عرضه کل از بین برود و به زیر 100 میلیون BNB کاهش یابد.

دو روش برای سوزاندن BNB وجود دارد. روش اول شامل سوزاندن فصلی BNB است. روش دوم در BEP-95 معرفی شد و شامل سوزاندن بخشی از BNB هزینه شده به‌عنوان کارمزد gas در زنجیره BNB می‌شود.

پیش‌تر سوزاندن فصلی BNB بر اساس حجم معاملاتی BNB در صرافی Binance انجام می‌شد؛ اما در دسامبر 2021، Binance سوزاندن خودکار BNB جدید را اعلام کرد. مکانیسم سوزاندن خودکار BNB به‌صورت خودکار مقدار BNB که باید سوزانده شود و نیز تعداد بلاک‌هایی که در هر فصل در زنجیره BNB تولید شدند را بر اساس قیمت BNB مشخص می‌کند. این کار شفافیت و قابلیت پیش‌بینی بیشتری به جامعه BNB ارائه می‌کند.

 

سوزاندن فصلی BNB

تا جولای سال 2022، Binance سوزاندن 20 کوین BNB را انجام داد. در کل 66/38683447 کوین BNB سوزانده شد که این کار عرضه اولیه 200 میلیون را تا 34/19% کاهش داد (عرضه کل اکنون 34/161316552 BNB است).

 

بیشتر بخوانید:

تاریخچه تخریب BNB (سوزاندن فصلی کوین)

در فصل #18(Jan 2022)، BNB اولین سوزاندن خودکار فصلی BNB را تکمیل کرد. در کل 11/1684387 BNB از چرخه حذف شد که شامل 305493/6296 BNB سوزانده شده در برنامه Pioneer Burn بود.

 

مکانیسم سوزاندن BEP-95:

در اوایل سال 2021، CZ مدیرعامل Binance طرح خود برای شتاب بخشیدن به سوزاندن BNB را به اشتراک گذاشت، زیرا نرخ کلی سوزاندن آرام تر از چیزی بود که او پیش‌بینی کرده بود. برای تسریع فرآیند، Binance یک مکانیسم جدید سوزاندن را در نوامبر 2021 از طریق BEP-95 معرفی کرد.

BEP-95 یک Binance Evolution Proposal است که یک مکانیسم سوزاندن لحظه‌ای را به BNB Chain اضافه می‌کند. قرارداد هوشمند به‌صورت خودکار بخشی از کارمزدهای gas جمع‌آوری‌شده از هر بلاک توسط اعتباردهندگان را می‌سوزاند. ازآنجایی‌که بیشتر افراد از BNB Chain استفاده می‌کنند، BNB بیشتری سوزانده خواهد شد که فرآیند سوزاندن را به‌طور مؤثری خواهد سوزاند.

تا جولای 2022، BNB Chain تقریباً 285 BNB را به‌صورت روزانه می‌سوزاند و پیشرفت را می‌توان در توییتر دنبال کرد. به دلیل این‌که BEP-95 به شبکه BNB Chain وابسته است، حتی پس از 100 میلیون سوزاندن به سوزاندن BNB ادامه خواهد داد.

سوزاندن خودکار BNB:

همان‌گونه که پیش‌تر اشاره شد، سوزاندن خودکار BNB مقدار سوزاندن را به‌صورت خودکار بر اساس قیمت BNB و دینامیک عرضه-تقاضا، تنظیم می‌کند. منظور این است که اگر قیمت BNB کاهش یابد، مقدار BNB سوزانده شده افزایش خواهد یافت.

سوزاندن خودکار BNB هم عینی و هم قابل‌بررسی است. هدف آن تأمین قابلیت پیش‌بینی و شفافیت بیشتر تراکنش است. برعکس سوزاندن فصلی، سوزاندن خودکار BNB مستقل از حجم معاملاتی BNB در صرافی Binance است. در عوض، از اطلاعات درون زنجیره برای محاسبه مقدار سوزاندن استفاده می‌کند.

زمانی که کل سرمایه در گردش BNB به زیر 100 میلیون می‌رسد، سوزاندن خودکار BNB متوقف خواهد شد. بااین‌وجود، مکانیسم BEP-95 به سوزاندن BNB ادامه خواهد داد. سوزاندن خودکار BNB برای سوزاندن خودکار BNB از فرمولی تبعیت می‌کند که بر مبنای داده‌های درون زنجیره کل بلاک‌های تولیدشده و قیمت میانگین BNB است:

فرمول

B نشانگر BNB است که باید سوزانده شود. N تعداد کل بلاک‌های BSC است که در یک فصل تولیدشده است. P قیمت میانگین BNB است و K لنگر قیمت فوری است (در ابتدا در 1000 تعیین شد).

برنامه BNB Pioneer Burn چیست؟

در سال 2020، Binance برنامه BNB Pioneer Burn را برای کمک به کاربرانی که سرمایه BNB خود را تصادفاً ازدست‌داده‌اند معرفی شد. کاربرانی که معیارهای خاصی را دارند می‌توانند درباره BNB های ازدست‌رفته خود ادعایی را مطرح کنند و Binance آن‌ها را از مقداری که باید به‌صورت خودکار سوزانده شود، جبران خواهد کرد. این معیارها عبارت‌اند از:

  1. توکن‌های ازدست‌رفته که توکن‌‎های رپ شده (مثلاً WBNB) یا پگد شده (مثال BTCB) بودند و از طریق پروژه Binance “Token Canal” پشتیبانی شدند.
  2. توکن‌هایی که به آدرس‌های قرارداد BEP20 تأییدشده در com منتقل شدند. این ضررها را می‌توان بعداً به‌صورت عمومی به‌عنوان انتقال دائمی دارایی از چرخه بررسی کرد.
  3. توکن‌های ازدست‌رفته از طریق یک اشتباه صادقانه، بیش از 1000 دلار و کمتر از مقدار BNB سوزانده شده به‌صورت خودکار ارزش دارند.

نحوه بررسی تاریخچه سوزاندن خودکار BNB:

هر سوزاندن به‌صورت عمومی در بلاک چین و وب‌سایت Binance در دسترس است. شما می‌توانید سوزاندن‌ها را در BNBBurn.info که پلتفرمی ساخته‌شده توسط جامعه BNB Chain است، دنبال کنید.

کلام آخر:

از زمان راه‌اندازی BNB در سال 2017، بهروش‌های مختلفی به‌عنوان یک توکن ابزاری تغییر کرده است. فضای بلاک چین رشد سریعی یافته است و محیط BNB نیز همین‌طور. سوزاندن خودکار BNB جدید، مکانیسم‌های سوزاندن BNB را تقویت خواهد کرد و ویژگی‌های ضد تورمی آن را بهبود بخشیده و شفافیت بیشتری را به جامعه می‌آورد.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید