بلاگ

آیا سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال با این رکود تورمی ‌مفید است؟

با بالا رفتن احتمال قرار گیری در رکود اقتصادی در دنیا، ارزهای دیجیتال در قلمروی ناشناخته قرار گرفته اند.

هر زمان که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا شروع به بحث درباره رکود اقتصادی احتمالی می‌کند، خبرگزاری‌ها و مردم کمی ‌محتاط‌تر می‌شوند. در هفته‌های آتی، می‌توان انتظار داشت که بحث‌هایی در مورد اینکه آیا ایالات متحده واقعاً در رکود است یا خیر، مطرح شود، اما یک چیز کاملا واضح است، اقتصاد دنیا در مرحله بحرانی قرار دارد.

برای بدست آوردن معیاری از کیفیت اقتصاد، معمولاً به تولید ناخالص داخلی (GDP) به عنوان یک شاخص کلیدی توجه زیادی می‌شود. اگر آمار تولید ناخالص داخلی برای دو فصل متوالی کاهش یابد، در علم اقتصاد عملا وارد گذاره رکود اقتصادی می‌شویم.

در حالی که رکود اقتصادی به مجموعه ای از عوامل مانند بیکاری، میزان تولید صنعتی، خرده فروشی و میزان درآمد جامعه بستگی دارد، بسیاری از اقتصاد دانان نگران هستند که یک رکود طولانی مدت در راه باشد زیرا عوامل اقتصاد کلان مانند تورم و مسائل زنجیره تامین به سرعتی که انتظار می‌رفت حل نمی‌شوند.

با دو کاهش متوالی در دو فصل تولید ناخالص داخلی از شروع سال 2022، طبق برخی استانداردها، رکود اقتصادی عملا شروع شده است. برخلاف آخرین رکود بزرگ که در سال 2008 اتفاق افتاد، این بار یک طبقه دارایی جدید در چشم انداز مالی دنیا وجود دارد که آنهم شایسته ارزیابی است، ارزهای دیجیتال.

ارزهای دیجیتال و مواجه با اولین رکود اقتصادی از زمان پدیداری

ارزهای دیجیتال در اکثر موارد در زمانی وجود داشته اند که ایالات متحده هرگز واقعاً به رکود اقتصادی طولانی مدت نزدیک نبوده است. از زمان رکود بزرگ در سال 2008، تنها زمانی که تولید ناخالص داخلی وارد قلمرو رکود شد، در سال 2020 بود، زمانی که همه‌گیری کووید-19 آغاز شد و اقتصادهای سراسر جهان عملاً تعطیل شدند.

بازار ارزهای دیجیتال به اندازه کافی عمر ندارد تا بتوانیم در مورد نحوه رفتار آن در یک رکود اقتصادی ایده ای داشته باشیم. اولین ارز دیجیتالی که اختراع شد بیت کوین بود که در سال 2009 یک سال پس از رکود بزرگ اقتصاد دنیا پدید آمد و از آن زمان تا کنون خیلی موارد در دنیای اقتصاد تغییر کرده است. با این حال، چند دوره عملکرد ضعیف اقتصادی در 13 سال گذشته از زمان پدید آمدن بیت کوین وجود دارد که می‌توانیم به آنها نگاه کنیم تا ایده‌ای در مورد آینده ارزهای دیجیتال در صورت وقوع یک رکود در مقیاس بزرگتر داشته باشیم.

یکی از بدترین دوره‌های بی‌ثباتی اقتصادی در سال 2008 اتفاق افتاد که تا نزدیکی ورشکستگی دولت آمریکا پیش رفت. بسیاری از بانک‌ها ورشکسته شدند، بازار بورس و سرمایه سقوط کرد و قیمت املاک بسیار کاهش یافت و در نهایت دارایی‌های بسیاری از مردم دنیا بدون اینکه مقصر این اتفاقات باشند در این سال از بین رفت یا با ضررهای جبران ناپذیری مواجه شد و همه این‌ها بخاطر سیاست‌های غلطی بود که حاکمین وقت در خصوص عملکرد اقتصادی در آن زمان اتخاذ کرده بودند.

 یک سال بعد در سال 2009 شخصی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو (که هیچگاه هویت واقعی او معلوم نشد) اولین ارز دیجیتال یعنی بیت کوین را با این هدف ساخت تا قدرت کنترل سرمایه و پول مردم را به خودشان برگرداند تا بخاطر سیاست‌های اشتباه یک دولت یا سازمان‌های مالی دارایی‌های مردم در خطر قرار نگیرد و برای اینکار کنترل شبکه بیت کوین را از دست خود خارج کرد و در اختیار تمام کسانی امنیت این شبکه را از طریق ماینینگ تامین میکنند قرار داد. در ابتدا هیچ کس به بیت کوین اهمیتی نمیداد و تنها در حد صحبت گروهی خوره تکنولوژی نوظهور در اتفاق‌های گفتگوی آنلاین بود، همانطور که شاید خیلی از شما شنیده باشید اولین معامله با بیت کوین در سال 2010 که شخصی برای خرید دو عدد پیتزا 10.000 بیت کوین پرداخت کرد  که معادل امروزی آن برابر 2.5 میلیارد دلار می‌شود.

پس از رکود بزرگ سال 2008 و بهبود نسبی اقتصاد تا سال 2014، تولید ناخالص داخلی آمریکا دوباره شروع به افت کرد، البته با نرخ‌های آهسته‌تر در هر سه ماهه و در نهایت با نرخ رشد 0.1 درصدی در سه ماهه چهارم سال 2015 به پایین‌تر حد خود رسید.

شاخص S&P 500 نیز همچنین اولین سال منفی خود را پس از رکود بزرگ در سال 2008 در سال 2015 ثبت کرد. در این سال، کلاس دارایی‌های ارزهای دیجیتال به شدت تحت فشار قرار گرفت. ارزش بازار کل ارزهای دیجیتال از ابتدای سال 2014 تقریباً 70 درصد کاهش یافت و در اواسط سال 2015 به پایین ترین حد خود رسید.

دوره دیگری از بی ثباتی اقتصادی اخیر در سال 2018 رخ داد. مشابه سال 2015، تولید ناخالص داخلی کشور آمریکا دوباره افت کرد، و در هر سه ماهه به میزان کمتری رسید و در نهایت به نرخ رشد 1.3 درصدی کاهش یافت. در سال 2018 شاخص S&P 500 بدترین سال خود از زمان رکود بزرگ را ثبت کرد و 6 درصد از ارزش خود را از دست داد.

سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال که سال 2018 در این زمینه حضور داشته اند احتمالاً از اتفاقات آن سال آگاه هستند. قیمت هر واحد بیت کوین در آن سال از 19.000 دلار به کمتر از 4.000 دلار رسید  به عبارت دیگر، ارزش بازار ارزهای دیجیتال پس از رسیدن به حدود 750 میلیارد دلار،  سقوط کرد و در نهایت به 107 میلیارد دلار رسید که نشان دهنده کاهش فاجعه بار 85 درصدی از اوج آن زمان است.

بیشتر بخوانید:

فرصتی در انتظار است

کاملاً واضح است که در دوره‌های کاهش رشد اقتصادی، ارزهای دیجیتال در امان نیستند. در واقع، آنها اغلب بیشترین ضربه را می‌بینند. زمانی که ترس از رکود به وجود می‌آید، برای ارزهای دیجیتال غیرعادی نیست که در این زمان‌ها سه چهارم ارزش خود را از دست بدهند. اما همیشه روزهای خوب پس از این دوران نیز خود را نشان داده اند.

سرمایه‌گذاری در انتهای این چرخه‌ها در سال‌های 2015 و 2018 می‌توانست بازده بسیار چشمگیری داشته باشد. از آنجایی که بیت‌کوین سهم بسیار زیادی از ارزش بازار ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌دهد، از آن به‌عنوان شاخصی برای اندازه‌گیری فرصتی که بالقوه در انتظار سال ۲۰۲۲ است استفاده خواهیم کرد.

اگر در اواسط سال 2015، 1000 دلار در بیت کوین سرمایه گذاری می‌کردید، ارزش آن 1000 دلار تا سال 2017 بیش از 80000 دلار بود. اگر بیت کوین تا زمانی که قیمت آن در سال 2021 به بالاترین حد خود رسید حساب کنیم، این 10000 دلار نزدیک به 20000 دلار ارزش می‌داشت.

تا زمانی که ترس از رکود اقتصادی ادامه دارد، ارزهای دیجیتال احتمالاً برای به دست آوردن هر گونه سود قابل توجهی تلاش خواهد کرد. سرمایه‌گذارانی که مایلند از این قیمت‌های کاهش‌یافته برای کاهش میانگین‌های خرید خود استفاده کنند، می‌توانند خود را برای سودهایی مشابه دوره‌هایی مانند دوره‌های صعودی در سال 2017 یا 2021 آماده کنند.

هیچ‌کس نمی‌تواند دقیقاً بگوید که چه زمانی احساسات اقتصادی تغییر می‌کند، بنابراین هیچ‌کس نباید سعی کند زمان‌بندی بازار را تعیین کند، اما زمانی که شرایط اقتصاد کلان بهبود یابد، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که ارزهای دیجیتال درست مانند گذشته بهبود پیدا کنند.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید