بلاگ

بیشترین معاملات در کدام صرافی های غیرمتمرکز انجام می‌شود؟

بیشترین حجم معاملات صرافی غیرمتمرکز یکی از موضوعات جذاب و جالب است که ما در این مقاله قصد داریم تا ابتدا با صرافی‌های غیر متمرکز آشنا شویم و سپس ببینیم به ترتیب در کدام یک از آن‌ها بیشترین حجم معاملات دارند.

صرافی‌های غیرمتمرکز DEX، پلتفرم‌هایی برای انجام معاملات به صورت غیرمتمرکز هستند و از بلاک چین‌های اختصاصی و قراردادهای هوشمند برای انجام تبادلات خود استفاده می‌کنند. با یک صرافی غیرمتمرکز کاربران می‌توانند از داخل کیف پول ارز خود را نقد کنند یا آن را به ارز دیگری تبدیل کنند.

وقتی صحبت از بحث و تبادلات ارزهای دیجیتال میان می‌آید، نظرها به‌سمت صرافی‌های بزرگی مانند بایننس و کوکوین می‌رود و این موضوع بی دلیل نیست. رابط کاربری ساده و آسان آن‌ها و محبوبیت‌های بالای آن‌ها باعث می‌شود تا کسی کمتر به صرافی‌های دیگر احساس نیاز کند. اما ذات غیرمتمرکز رمزارزها با نحوه کار این نوع از صرافی‌ها در تضاد است.

سرقت و هک شدن و همچنین امکان تحریم شدن و بلوکه کردن دارایی‌ها از اصلی‌ترین مخاطراتی هستند که ارزهای شما را در یک صرافی‌ به خطر می‌اندازند. اما در یک صرافی غیرمتمرکز معتبر که برنامه نویسی درست و بی نقص داشته باشد، این مخاطرات دیگر وجود نخواهند داشت. در این نوع صرافی‌ها، ارزهای شما مستقیما از درون کیف پول شما نقد می‌شوند یا به ارز دیگری تبدیل می‌شوند و هیچ شخص ثالثی کنترل مدیریت رمزارزها را برعهده نخواهد داشت.

برای فعالیت در صرافی‌های غیرمتمرکز نیازی به احرازهویت و ارائه اطلاعات شخصی نیست و تنها با یک کیف پول می‌توانید از خدمات یک صرافی غیرمتمرکز استفاده کنید.

البته به مشکلاتی که گاهی اوقات برای صرافی‌های غیرمتمرکز پیش می‌آید، مانند مشکلات فنی، پشتیبانی نکردن از تنوع ارزی بالا و … کاربران آن‌طور که باید روی خوشی به صرافی‌های غیرمتمرکز نشان ندادند. بااین‌حال، از سال ۲۰۲۰ شاهد رشد بسیار زیادی در حجم این نوع صرافی‌ها بوده‌ایم و مدل‌های امیدوار کننده زیادی برای آینده این صرافی‌ها وجود دارد.

کدام صرافی های غیرمتمرکز بیشترین حجم معاملات را دارند؟

یونی سواپ Uniswape

یونی سواپ، یک پروتکل معاملاتی غیرمتمرکز است که بر بستر اتریوم ERC-20 فعالیت می‌کند و در حال حاضر بیشترین حجم معاملاتی مربوط به این صرافی است که به دلیل نقشش در راحت‌تر کردن معاملات ارزهای دیجیتال در حوزه DeFi  بسیار شناخته شده است.

یونی سواپ، در نوامبر 2018 راه‌اندازی شد، اما در سال گذشته به لطف رشد چشم گیر پدیده DeFi و افزایش معاملات توکن‌های بستر اتریوم، این صرافی محبوبیت قابل‌توجهی به دست آورد.

هدف یونی سواپ، این است که معاملات ارزها را خودکار و آزاد نگه دارد و به طور کامل برای هر کسی که ارزی دارد باز و قابل دسترس باشد

Uniswap با حل مسائل تامین نقدینگی توسط الگوریتم AMM، کارایی بیشتری برای مخاطبین خود ایجاد می‌کند و از مشکلاتی که اولین صرافی‌های غیرمتمرکز را درگیر خود کرده بود، اجتناب می‌کند.

در سپتامبر 2020، یونی سواپ با ایجاد و اعطای توکن حاکمیتی ، UNI، به کاربران قبلی خود، یک قدم پا را فراتر گذاشت. این امر هم پتانسیل سودآوری و هم توانایی کاربران را برای شکل دادن به آینده یونی سواپ اضافه کرد و جنبه‌ای جذاب از آینده صرافی غیرمتمرکز را رقم زده است.

در زمان نگارش این مطلب حجم معاملات روزانه صرافی یونی سواپ 1.4 میلیارد دلار است.

بیشتر بخوانید:

صرافی غیر متمرکز DYDX

dYdX یک صرافی غیرمتمرکز توسعه یافته با هدف ساخت معاملات مالی باز، ایمن و قدرتمند است. dYdX بر روی قراردادهای هوشمند روی بلاک چین اتریوم ERC-20 اجرا می‌شود، که نیاز به اعتماد به یک صرافی مرکزی را در حین معامله از بین می‌برد. صرافیDYDX  امنیت و شفافیت یک صرافی غیرمتمرکز را با سرعت و قابلیت استفاده یک صرافی متمرکز ترکیب می کند.

dYdX و StarkWare برای مقیاس‌پذیری قابل‌توجه کارمزد معاملات این پلتفرم، یک پروتکل لایه  2 برای معاملات فیوچرز این صرافی ایجاد کرده‌اند که بر اساس موتور مقیاس‌پذیری StarkEx StarkWare و قراردادهای هوشمند Perpetual dYdX ساخته شده است. معامله‌گران اکنون می‌توانند با هزینه‌ کارمزد صفر، کارمزدهای معاملاتی کم و حداقلی معاملات فیوچرز را در یک صرافی غیرمتمرکز تجربه کنند.

معامله گران می توانند با حداکثر اهرم 25 برابری در جفت ارزهای BTC-USD، ETH-USD، LINK-USD، UNI-USD، AAVE-USD با بازارهای زیادی که به زودی عرضه می‌شود، اقدام به گرفتن پوزیشن‌های شورت و لانگ کنند!

در زمان نگارش این مطلب این صرافی دومین صرافی غیرمتمرکز بر اساس حجم معاملات است و روازنه 831 میلیون دلار در این صرافی حجم معاملات صورت گرفته است.

پنکیک سواپ Pancakeswape

پنکیک سواپ Pancakeswape، یک صرافی غیرمتمرکز است که بر روی بلاک چین      Bianance Smart Chain Bep-20 فعالیت می‌کند و بزرگترین و پر حجم‌ترین صرافی غیرمتمرکز روی این بلاک چین است. پنکیک سواپ نیز مانند یونی سواپ از یک الگوریتم بازارساز خودکار AMM استفاده می‌کند که در آن کاربران در برابر استخرهای نقدینگی معامله می‌کنند. چنین استخرهایی با سرمایه کاربران پر می‌شود. آن‌ها توکن‌های خود را در استخر‌ها سپرده گذاری می‌کنند و در ازای آن پاداش خود را با توکن CAKE دریافت می‌کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند از این توکن‌ها برای استفاده در سایر بخش‌های این صرافی استفاده کنند. به طور مثال می‌توانید ارز Cake را در استخر‌های syrup سپرده گذاری کنید و در قبال آن توکن ارزهای دیگری را پاداش بگیرید و این چرخه همچنان ادامه دارد، صرافی پنکیک سواپ به دلیل استفاده از بلاک چین Bep-20 از کارمزد معاملاتی بسیار کمی برخودار است که این امر یکی از اصلی ترین جذابیت‌های این صرافی غیرمتمرکز در برابر یونی سواپ است.

در زمان نگارش این مطلب حجم معاملات روازنه صرافی پنکیک سواپ به 620 میلیون دلار می‌رسد.

صرافی غیر متمرکز DYDX​

Curve DAO

Curve یک صرافی غیرمتمرکز برای استیبل کوین است که این صرافی نیز از الگوریتم بازارساز خودکار AMM برای مدیریت نقدینگی خود استفاده می کند.

Curve در ژانویه 2020 راه اندازی شد، اکنون مترادف با پدیده مالی غیرمتمرکزDeFi  است و در نیمه دوم سال 2020 رشد قابل توجهی داشته است.

در ماه آگوست، Curve یک سازمان مستقل غیرمتمرکز DAO را راه‌اندازی کرد که CRV به عنوان توکن داخلی آن بود. DAO از ابزارهای مبتنی بر بلاک چین اتریوم برای اتصال چند قرارداد هوشمند مورد استفاده برای نقدینگی سپرده های کاربران استفاده می کند. با این حال، مسائلی مانند حکمرانی از نظر وزن و سایر جنبه ها متفاوت هستند.

در زمان نگارش این مطلب حجم معاملات روزانه Curve DAO معادل 96 میلیون دلار است.

 

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید