بلاگ

ترید چیست و تریدر کیست؟

در دنیای کنونی، بازار های مالی در جنبه های مختلف در حال گسترش می باشند. همین موضوع باعث ایجاد مفاهیمی جدید می شود. ترید چیست و تریدر کیست، از جمله سوالاتی است که پیرامون همین موضوع شکل گرفته است. در واقع با به روی کار آمدن بازار های جدید جهت معاملات دارایی، افرادی نیز وارد این حوزه شدند که تمایل به فعالیت و کسب درآمد در آن را دارند. چنین موضوعاتی باعث پدیدار شدن شخصی به نام تریدر و فعالیتی به نام ترید شده است. برای اینکه بیشتر در این رابطه بدانیم، این مقاله را تولید کردیم تا بتوانیم با مفاهیم موجود در آن بیشتر آشنا شویم و از ماهیت آن باخبر شویم.

ترید چیست
ترید به فعالیتی گفته می شود که در آن خرید یا فروش انجام می شود.

اگر علاقه مند به دریافت اطلاعات در این زمینه می باشید یا می خواهید بدانید تریدر کیست و ترید چیست، توصیه می کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا به پاسخ این سوالات برسید. بسیار مهم است که قبل از ورود به یک فعالیت خاص، به خوبی درباره آن اطلاعات کافی را کسب کنیم و سپس بتوانیم وارد آن شویم. این موضوع نیز بسیار مهم است که هر فعالیتی، نیاز به دانش و مهارت کافی می باشد و بدون داشتن چنین مواردی، عملا شخصی وارد شده با شکست رو به رو می شود. برای اینکه بتوانیم به تمام سوالات فوق پاسخ های مناسب و کافی را ارائه دهیم، توصیه می کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا بتوانید به اطلاعات جامعی در این زمینه، دست پیدا کنید.

ترید چیست؟

در نخستین عنوان از این مقاله، به سراغ مفهوم ترید چیست می رویم. ترید از یک کلمه انگلیسی تحت عنوان همین نام ( Trade ) به کار گرفته شده است. این مفهوم در اصطلاح اقتصادی به معنای خرید یا فروش کالا و ارائه خدمات می باشد. ترید در واقع به 2 دسته ی گوناگون تقسیم می شود. در دسته ی نخست، خریداری حضور دارد که با پرداخت مبلغی به فروشنده، کالایی را دریافت می کند. در حالت دوم، خریداری وجود دارد که مایل است کالایی را با کالایی از فروشنده معاوضه کند. در هر حالت، دو عضو ثابت در چنین فرآیندی حضور دارند. نخست تولید کننده ای که تحت عنوان فروشنده وارد معامله می شود و قصد دارد کالای خود را به خریدار ارائه کند. در طرف مقابل، مصرف کننده ای حضور دارد که تحت عنوان خریدار وارد معامله می شود و می خواهد از کالای ارائه شده، استفاده کند. بنابراین ساختار این معامله را دو عضو ثابت تشکیل می دهند.

ترید چیست
تریدر، شخصی می باشد که با بررسی نمودار، اقدام به معامله گری می کند.

اصطلاح ترید چیست

کم کم وارد بازار های مالی شد و از آن به عنوان یک اصطلاح در چنین بازار هایی استفاده می شود. در واقع ابزار های مالی، زیر مجموعه ترید می باشند و از آن در بازار هایی نظیر سهام، اوراق قرضه، ارز دیجیتال، فارکس و … استفاده می شود. در واقع هر کدام از بازار های ذکر شده به نحوی فرآیند ترید را اجرا می کنند. نکته ی مهم این است که واژه ترید به معاملاتی اطلاق می شود که در بازه زمانی کوتاه مدت در جریان است. منظور از کوتاه مدت یعنی معاملاتی که کمتر از یک روز انجام می شوند. اصطلاح دیگری از تریدر ها وجود دارد که در بازه زمانی کوتاه مدت فعالیت می کنند که به آن ها سوینگ تریدر گفته می شود.

تریدر کیست؟

پس از ارائه عنوان ترید چیست، می خواهیم به سراغ این مفهوم برویم که شخص تریدر کیست و چه کاری انجام می دهد. در این مفهوم نیز پای بازار های مالی در میان است. در ابتدا بگذارید گریزی به سوال ترید کردن چیست بزنیم. ترید کردن در واقع فعالیتی می باشد که در آن شخصی در بازار های مالی فعالیت های لازم را انجام می دهد. هدف اصلی این شخص کسب سود از تفاوت قیمت دارایی ها می باشد. در واقع این شخص به این دلیل که سرمایه گذاری کند و دارایی را بلند مدت نگه دارد وارد بازار های مالی نمی شود. هدف او کسب سود از تفاوت قیمت در بازه زمانی کوتاه مدت می باشد. به این شخص تریدر می گویند. تریدر، معامله گری می باشد که سعی دارد با علم و مهارت خود، نقاط مهمی از بازار های مالی را کشف و به سبب تفاوت قیمتی موجود در قیمت خرید و فروش، درآمدزایی کند.

بازار های زیادی برای تریدر وجود دارد. بازار سهام، بازار فارکس، بازار ارز دیجیتال، بازار اوراق قرضه و … از جمله بازار هایی می باشند که در این زمینه وجود دارند. البته که هر کدام از این بازار ها ویژگی ها و مزیت های خاص خود را دارند. بنابراین یک تریدر قبل از اینکه وارد یک بازار مالی شود، باید ویژگی ها و خصوصیاتی که در این بازار ها وجود دارد را بررسی و به دقت آن ها را بیازماید. اصلی ترین مولفه ای که در این بازار ها وجود دارد، قیمت دارایی است. تفاوت قیمتی است که باعث ایجاد چنین تمایزی شده و تریدر از همین تفاوت قیمتی سود کسب می کند. تریدر حکم خریداری را دارد که محصول را به قیمت ارزان خریده و به قیمت بیشتر می فروشد. البته این موضوع حالت عکس نیز دارد.

تریدر کیست
بازار های معاملاتی زیادی برای ترید وجود دارد.
تریدر چگونه در بازار های مالی به سودآوری می رسد؟

در عنوان سوم از مقاله ترید چیست و تریدر کیست، می خواهیم به سراغ بررسی این موضوع برویم که چگونه یک تریدر می تواند در بازار های مالی موفق شود و به سودآوری برسد. همانطور که پیشتر نیز بیان شد، تریدر از تفاوت قیمتی موجود در بین دارایی های مالی، به سودآوری می رسد. بنابراین مهم است که تفاوت قیمتی ایجاد شده را بررسی و شرایط کسب سود برای تریدر را عنوان کنیم. برای تریدر، بازار به حالت دو طرفه وجود دارد. در واقع تریدر می تواند یک دارایی را بخرد و به سود برسد. همینطور این امکان نیز وجود دارد که تریدر دارایی را بفروشد و به سود برسد.

برای اینکه بیشتر با این دو موضوع آشنا شویم، می خواهیم مثالی را ارائه کنیم. فرض کنید یک تریدر قصد دارید یک دارایی مالی را در قیمت X بخرد. این تریدر پس از بررسی چارت دارایی، به این موضوع می رسد که امکان افزایش قیمت در دارایی وجود دارد. بنابراین او اقدام به خرید ( معامله لانگ ) می کند. حال شرط رسیدن به سود برای تریدر در چنین حالتی، این است که قیمت دارایی افزایش یابد. در واقع قیمت دارایی باید به مقدار X+Y برسد تا تریدر به سود برسد.

در حالت دوم، این امکان وجود دارد که تریدر با فروش دارایی به سود برسد. فرض کنید تریدر در قیمت X اقدام به ورود به معامله فروش ( معامله شورت ) می کند. حال با کاهش قیمت، تریدر به سودآوری می رسد. یعنی هرگاه قیمت دارایی به مقدار X-Y برسد، تریدر وارد سود می شود. بنابراین یک تریدر می تواند هم از بازار منفی و نزولی به سودآوری برسد و هم از بازار مثبت و صعودی.

تریدر
تریدر از تفاوت قیمتی یک دارایی، سود کسب می کند.
تریدر ها به چند دسته تقسیم می شوند؟

تریدر ها را می توان به دسته بندی های مختلفی تقسیم کرد. در این بخش از مقاله ترید چیست و تریدر کیست، می خواهیم بررسی کنیم که چند نوع از تریدر وجود دارد. در دسته نخست، دی تریدر ( Day Trader ) وجود دارد که در آن تریدر اقدام به بررسی چارت و ورود به معامله در بازه زمانی روزانه می کند. در واقع در این حالت، معامله تریدر بیشتر از یک روز باز نمی ماند و در پایان روز بسته می شود. دی تریدر ها در دسته بلند مدت از تریدر ها حضور دارند و معمولا صبور تر از سایر دسته ها می باشند. آن ها منتظر می مانند قیمت به محل مناسبی برسد و سپس اقدام به فروش دارایی مورد نظر می کنند.

دسته ی دوم از این تریدر ها، سوینگ تریدر ها می باشند. این دسته از تریدر ها، در معاملات خود بازه زمانی هفتگی یا ماهانه را لحاظ می کنند. در واقع این دسته از تریدر ها به صورت بلند مدت تری نسبت به دی تریدر ها فعالیت می کنند. در این حالت، ریسک معامله کمتر از سایر موارد می باشد. دسته ی سوم، ترند تریدر ها می باشند که مطابق با نام گذاری آن ها، در راستای یک ترند وارد معامله می شوند. به عبارتی هنگامی که روند نزولی به صعودی تغییر پیدا کرد، این دسته از معامله گران وارد موقعیت های معاملاتی می شوند. سرانجام دسته ی آخر از تریدر ها، مربوط به اسکالپ تریدر ها می باشد. این دسته از تریدر ها، معاملات زیاد در بازه ی زمانی کوتاه مدت انجام می دهند. به عنوان مثال ممکن است 10 ترید به مدت 20 دقیقه در روز انجام دهند. در این حالت ریسک معامله افزایش می یابد.

یک تریدر چگونه در بازار های مالی به موفقیت می رسد؟

در ادامه مقاله ترید چیست و تریدر کیست، می خواهیم بررسی کنیم که چه عوامل و فاکتور های لازم است تا یک تریدر بتواند در بازار های مالی به موفقیت برسد. عوامل زیادی در این فاکتور ها حضور دارند که باعث می شود یک تریدر مسیر موفقیت در بازار های مالی را در پیش بگیرد. نخستین موضوع شناخت بازار است. در شناخت بازار، تریدر باید به خوبی با دارایی های مالی آشنا باشد، ابزار هایی که برای ترید لازم است را شناسایی کند، قوانین بازار را به خوبی آگاه باشد و بتواند در پلتفرم های مخصوص آن کار کند. در چنین حالتی تریدر می تواند نخستین گام را بردارد. در دومین گام، نیاز است تریدر از روانشناسی بازار آگاه باشد و بتواند به خوبی این موضوع را در معاملات خود پیاده کند. رفتار های یک تریدر می تواند به صورت مستقیم در افزایش یا کاهش سرمایه ی او دخیل باشد. بنابراین یک جزء مهم در معاملات تریدر می باشد.

سیستم های معاملاتی، دیگر فاکتور مهم در این زمینه می باشد. تریدر باید به خوبی سیستم های معاملاتی خود را از قبل بررسی کند و در هنگام معاملات، به خوبی آن ها را اجرا کند. استراتژی های معاملاتی به خوبی می توانند معاملات یک تریدر را به سمت موفقیت و تریدر را به کسب سود هدایت کنند. بنابراین بسیار مهم است که چنین موضوعی از نقطه نظر تریدر بررسی شود. انتخاب بازار مناسب، دیگر پارامتر مهم در این زمینه می باشد. بازار های معاملاتی زیادی برای ترید وجود دارد. هر کدام از این بازار ها شرایط و ویژگی های خاص خود را دارند. بنابراین یک تریدر باید به خوبی ویژگی های آن ها را بررسی و با ویژگی های شخصی خود مطابقت دهد.

ترید چیست و چه فرقی با سرمایه گذاری دارد؟

در این بخش، می خواهیم به یک موضوع بسیار مهم اشاره کنیم. ترید چیست و چه فرقی با سرمایه گذاری دارد. در واقع بسیاری از افراد این دو موضوع را اشتباه می گیرند و به آن واقف نمی باشند. ترید و سرمایه گذاری، دو موضوع در یک مجموعه اما متفاوت از هم می باشند. همانطور که عنوان کردیم، یک تریدر برای ترید کردن در بازار های مالی، به صورت فعالانه در این بازار ها حضور دارند و از تفاوت قیمتی برای کسب سود استفاده می کنند. در طرف مقابل، سرمایه گذارانی حضور دارند که می خواهند یک دارایی مالی را خریده و پس از گذشت مدتی، از آن سودآوری کسب کنند.

برای اینکه بدانیم ترید چیست و چه تفاوتی با سرمایه گذاری دارد، تمایز های موجود در آن را باهم بررسی می کنیم. در ترید، بازه زمانی کوتاه مدت توسط تریدر انتخاب می شود و معمولا بیشتر تریدر ها بازه زمانی بیشتر از یک روز را برای معامله خود انتخاب نمی کنند. تریدر ها معمولا به تحلیل های مختلف از جمله تکنیکال، فاندامنتال و بررسی روانشناسی بازار اشراف دارند و به خوبی آن ها را زیر نظر می گیرند. بنابراین بررسی روزانه و دائمی چارت ها، از جمله اصلی ترین ویژگی های یک تریدر می باشد. در طرف دیگر، سرمایه گذاری در بازه زمانی بلند مدت انجام می شود. سرمایه گذاران حداقل بازه زمانی 3 ماه را برای دارایی خود در نظر می گیرند. همچنین این افراد تمایلی به تحلیل ندارند و به دلیل خرید در بلند مدت، معمولا به چنین موضوعاتی توجه نمی کنند. همانطور که احتمالا تاکنون متوجه شده اید، سرمایه گذاری و ترید دو موضوع کاملا مجزا و متفاوت نسبت به یکدیگر می باشند.

ترید چیست و بهترین بازار برای ترید کدام است؟

در آخرین عنوان از مقاله ترید چیست و تریدر کیست، می خواهیم بررسی کنیم که چه بازاری برای ترید مناسب است و یک تریدر باید به سراغ چه بازاری برود. انتخاب این موضوع کاملا به ویژگی های یک تریدر بستگی دارد. در واقع هر بازار معاملاتی، خصوصیات خاص خود را دارد. بنابراین تریدر باید با بررسی آن ها، به خوبی تطابق های موجود را پیدا کرده و بازار معاملاتی خود را انتخاب کند. به طور کلی اغلب تریدر های موجود در جهان، دو بازار معاملاتی بسیار معتبر را برای معاملات خود انتخاب می کنند. بازار فارکس که حجم بسیار زیادی از معاملات را شامل می شود و بزرگترین بازار معاملاتی جهان است. دومین بازار نیز بازار ارز دیجیتال است که بسیار گسترده و نوظهور است و مخاطبین زیادی دارد.

معمولا توصیه می شود از این دو بازار معاملاتی برای ترید استفاده شود. زیرا علاوه بر حجم بالا، اطمینان معاملاتی نیز وجود دارد و می توان تحلیل بهتری روی دارایی های آن انجام داد.

جمع بندی نهایی درباره مقاله ترید چیست و تریدر کیست

همانطور که مطالعه کردید، در این مقاله به بررسی ترید چیست، تریدر کیست و ترید ارز دیجیتال چیست، پرداختیم و موضوعات مشابه زیادی را بررسی کردیم. ترید، یک فعالیت بسیار جذاب، سخت و البته سودآور است. سودآوری در چنین فعالیتی، به صورت مستقیم از تجربه و دانش تریدر نشات می گیرد. همانطور که یک تریدر باتجربه و با مهارت می تواند در بازار های مالی به سودآوری برسد، یک معامله گر بی تجربه و بی مهارت نیز می تواند در بازار های مالی سرمایه خود را از دست دهد. بنابراین بسیار مهم است که در این بازار ها برای کسب سود، به خوبی تجربه کسب کنیم و علم و دانش خود را افزایش دهیم.

در انتهای این مقاله، امیدواریم از خواندن آن لذت برده باشید و این مقاله توانسته باشد اطلاعات مفید، ارزشمند و سودمندی را به شما مخاطبین گرامی، ارائه کرده باشد.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

2 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید