بلاگ

بیت کوین و مدل Stock to Flow (S2F)

به زبان ساده، مدل S2F یا SF روشی برای اندازه‌گیری فراوانی یک منبع خاص است. نسبت Stock to Flow عبارت است از مقدار ذخایر یک منبع تقسیم‌بر مقدار تولید سالیانه.

مدل S2F عموماً برای منابع طبیعی به کار می‌رود. در اینجا مثال طلا را برای شما توضیح می‌دهیم. بااینکه ممکن است برآوردها متفاوت باشند، مطابق برآورد شورای جهانی طلا، تاکنون حدود 000/190 تن طلا استخراج‌شده است. این مقدار (کل ذخیره) را stock می‌نامیم. در همین حال، هرسال 2500 – 3200 تن طلا استخراج می‌شود. این مقدار را flow می‌نامیم.

با استفاده از این دو معیار می‌توانیم نسبت Stock to Flow را محاسبه کنیم؛ اما معنای واقعی آن چیست؟ این نسبت در واقع نشان می‌دهد که چه مقدار از ذخایر یک منبع مشخص نسبت به کل ذخیره هرساله وارد بازار می‌شود. هرچه نسبت Stock to Flow بالاتر باشد، ذخایر جدید کمتری نسبت به کل ذخایر وارد بازار می‌شوند. ازاین‌رو، یک دارایی با نسبت Stock to Flow بالاتر، باید ارزش خود را در طولانی‌مدت حفظ کند.

در عوض، کالاهای مصرفی و کالاهای صنعتی نسبت Stock to Flow پایین‌تری دارند. علت چیست؟ ازآنجایی‌که معمولاً ارزش آن‌ها در مصرف شدن یا معیوب شدن مشخص می‌شود، موجودی آن‌ها معمولاً تنها مطابق با میزان تقاضا است. این منابع لزوماً به‌عنوان دارایی ارزش بالایی ندارند، ازاین‌رو به‌عنوان دارایی‌های سرمایه‌گذاری به کار نمی‌روند. در برخی از موارد خاص، اگر احتمال کمبود در آینده پیش‌بینی شود، شاید قیمت سریعاً افزایش یابد، در غیر این صورت تولید همراه با تقاضا افزایش می‌یابد.

باید توجه داشت که کمبود یک کالا لزوماً به این معنی نیست که یک منبع باید با ارزش باشد. برای مثال، طلا چندان کمیاب نیست و در حال حاضر حدود 000/190 تن از آن موجود است! اما مطابق نسبت Stock to Flow طلا با ارزش است زیرا تولید سالیانه در مقایسه با ذخایر موجود نسبتاً کم و ثابت است.

نسبت Stock to Flow طلا چیست؟

از گذشته تاکنون طلا بالاترین نسبت Stock to Flow را در میان دیگر فلزات داشته است؛ اما این نسبت چقدر است؟ اگر مثال پیشین را در نظر بگیریم، کل ذخیره 190 هزار تن را تقسیم‌بر 3200 می‌کنیم و نسبت S2F تقریباً 59 به دست می‌آوریم. این عدد به ما می‌گوید که با نرخ کنونی تولید، حدود 59 سال طول می‌کشد تا بتوان 190 هزار تن طلا استخراج کرد.

بااین‌وجود، باید به خاطر داشت که مقدار طلای جدیدی که هرسال استخراج می‌شود تنها در حد تخمین است. اگر تولید سالیانه را به 3500 افزایش دهیم (flow)، نسبت S2F تا ~54 کاهش می‌یابد.

اکنون چرا کل ارزش همه طلاهای استخراج‌شده را محاسبه نکنیم؟ از برخی جهات می‌توان آن را با ارزش بازار رمزارزها مقایسه کرد. اگر قیمت حدود 1500 دلار برای هر تروا اونس (t oz) طلا را در نظر بگیریم، ارزش کل طلاهای ذخیره به حدود 9 تریلیون دلار می رسد. به نظر عدد بزرگی می رسد، اما در واقع اگر می‌توانستید همه را در یک مکعب قرار دهید، این مکعب می‌تواند یک استادیوم فوتبال را پوشش دهد.

در اواخر سال 2017 بالاترین ارزش کل شبکه بیت کوین حدود 300 میلیارد دلار بود و در زمان تهیه این مقاله به 120 میلیارد دلار رسیده است.

بیشتر بخوانید:

نسبت Stock to Flow و بیت کوین:

اگر با عملکرد بیت کوین آشنا باشید، درک علت به‌کارگیری مدل S2F برای آن راحت‌تر خواهد بود. مدل S2F برای بیت کوین مانند کالاهای نادر همچون طلا یا نقره عمل می‌کند.

طلا و نقره اغلب منابع ذخیره ارزش نامیده می‌شوند. در عمل این دو فلز باید ارزش خود را به دلیل کمیاب بودن و تولید پایین در طولانی‌مدت حفظ کنند. افزایش ذخیره آن‌ها در یک دوره کوتاه بسیار مشکل است.

حامیان مدل S2F بیت کوین را منبع مشابهی می‌دانند. تولید نسبتاً هزینه‌بر است و به‌ندرت روی می‌دهد و حداکثر میزان عرضه آن 21 میلیون کوین است. همچنین، توزیع ذخیره بیت کوین در سطح پروتکل تعریف می‌شود که تولید را کاملاً قابل پیش‌بینی می‌سازد. احتمالاً در مورد هاوینگ بیت کوین که در آن مقدار عرضه جدید واردشده در سیستم پس از هر 210 هزار بلاک نصف می‌شود (تقریباً 4 سال) شنیده‌اید.

بیت کوین و مدل Stock to Flow (S2F)

کل ذخیره بیت کوین استخراج‌شده (%) و یارانه بلاک (BTC)

به گفته طرفداران این مدل، این ویژگی‌های ترکیبی یک منبع دیجیتال کمیاب با خصوصیات دقیق ایجاد می‌کنند تا ارزش را در طی زمان‌های طولانی حفظ کنند. به‌علاوه، این‌گونه تصور می‌کنند که یک رابطه آماری میان S2F و ارزش بازار وجود دارد. بر اساس پیش‌بینی‌های این مدل، قیمت بیت کوین به دلیل اینکه نسبت S2F آن دائماً در حال کاهش است، با گذشت زمان افزایش چشمگیری خواهد یافت.

به‌کارگیری مدل S2F برای بیت کوین به تحلیلگری با نام پلن بی (PlanB) و مقاله او تحت عنوان الگوبرداری ارزش بیت کوین با کمیابی (Modelling Bitcoin’s Value with Scarcity).

نسبت Stock to Flow بیت کوین چیست؟

سرمایه در گردش کنونی بیت کوین تقریباً 18 میلیون بیت کوین است در حالیکه میزان عرضه جدید حدود 7/0 میلیون بیت کوین در سال است. در زمان نوشتن این مقاله، نسبت S2F بیت کوین حدود 25 است. پس از هاوینگ بعدی در ماه می 2020، نسبت به زیر 50 افزایش خواهد یافت.

در تصویر زیر، می‌توانید رابطه تاریخی میانگین متحرک 365 روزه S2F با قیمتش را مشاهده کنید. بر روی محور عمودی نیز تاریخ‌هایی که بیت کوین هاوینگ شده است را مشخص کرده‌ایم.

نسبت Stock to Flow بیت کوین
مدل Stock to Flow برای بیت کوین

معایب مدل Stock to Flow:

بااینکه S2F مدل جالبی برای اندازه‌گیری میزان کمیابی است، بیانگر همه‌چیز نیست. مدل‌ها تنها به‌اندازه فرضیات خود قدرت دارند. اول‌ازهمه اینکه Stock to Flow بر اساس این فرضیه استوار است که میزان کمیابی همان‌گونه که مدل مشخص کرده است، تعیین‌کننده ارزش است؛ اما منتقدان S2F بر این باورند که این مدل اگر بیت کوین به‌غیراز کمیابی عرضه خصوصیت مفید دیگری نداشته باشد، شکست خواهد خورد.

کمیابی طلا، میزان تولید (flow) قابل پیش‌بینی و میزان نقدینگی موجود در سطح جهان سبب شده‌اند که طلا به‌عنوان یک ذخیره ارزش نسبتاً ثابت در مقایسه با ارزهای فیات شناخته شود و ارزش آن رو به کاهش بگذارد.

بر اساس این مدل، تغییر قیمت بیت کوین نیز باید با گذشت زمان کاهش یابد. این موضوع را داده‌های پیشین کوین متریکز (coinmetrics) تأیید می‌کنند.

میانگین متحرک 200 روزه نوسان 180 روزه بیت کوین
میانگین متحرک 200 روزه نوسان 180 روزه بیت کوین

میزان نوسان قیمت یک دارایی در ارزش‌گذاری آن نقش دارد. اگر میزان نوسانات را بتوان تا حدودی پیش‌بینی کرد، الگوی ارزش‌گذاری قابل‌اطمینان‌تر است. بااین‌وجود، بیت کوین به دلیل تغییرات قیمت بزرگ همیشگی خود معروف است.

بااینکه در سطح کلان نوسانات کاهش می‌یابند، بیت کوین از آغاز در یک بازار آزاد قیمت‌گذاری شده است. به این معنی که قیمت اغلب توسط کاربران، معامله گران و دلالان در بازار آزاد تعیین می‌شود. این موضوع همراه با میزان نسبتاً پایین نقدینگی سبب افزایش نوسان بیت کوین نسبت به دیگر دارایی‌ها می‌شود. ازاین‌رو این مدل آن را توجیه نمی‌کند.

دیگر عوامل خارجی از قبیل رویدادهای بلک سوآن اقتصادی (Black Swan events) نیز می‌توانند به این مدل آسیب بزنند. بااین‌حال، استفاده از یک مورد مشابه برای همه مدل‌هایی که برای پیش‌بینی قیمت یک دارایی بر اساس داده‌های پیشین به کار می‌روند، اهمیت چندانی ندارد. یک رویداد بلک سوآن با خود غافلگیری به همراه دارد. داده‌های پیشین نمی‌توانند رویدادهای ناشناخته را توضیح دهند.

کلام آخر:

مدل S2F رابطه میان ذخیره کنونی یک منبع و میزان تولید آن را اندازه‌گیری می‌کند. از این مدل معمولاً برای فلزات گران‌بها و دیگر کالاها استفاده می‌شود، اما برخی عقیده دارند که می‌توان برای بیت کوین نیز از آن استفاده کرد.

در این مورد، بیت کوین به‌عنوان یک منبع کمیاب دیجیتالی مدنظر قرار می‌گیرد. بر اساس این روش تحلیل، منحصربه‌فرد بودن بیت کوین آن را تبدیل به دارایی کرده است که با گذشت زمان طولانی نیز ارزش خود را حفظ می‌کند.

بااین‌وجود، هر مدلی به‌اندازه فرضیات خود قدرتمند است و شاید نتواند تمام جوانب ارزش‌گذاری بیت کوین را شامل شود. بیت کوین حدود 10 سال است که ظهور یافته است. برخی عقیده دارند که مدل‌های طولانی‌مدت ارزش‌گذاری مانند S2F به مجموعه داده‌های بزرگ‌تری نیاز دارند تا صحت آن‌ها تأیید شود.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

1 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید