بلاگ

آینده کسب‌وکار با بلاک چین

آینده کسب‌وکار با بلاک چین

روش‌های بسیاری برای رشد و کمک به پایداری طولانی‌مدت وجود دارند که شرکت‌ها می‌توانند برای کسب درآمد، پس‌انداز پول و رقابتی ماندن از طریق پذیرش تکنولوژی بلاک چین، به کار ببرند.

بلاک چین یک پیشرفت قدرتمند است در تکنولوژی با پتانسیل لازم برای ایجاد کارایی‌ها در عملیات‌های تجاری و افزودن ارزش شرکت‌هایی که آن را می‌پذیرند. باوجوداینکه صندوق‌های پوشش ریسک در دارایی‌های دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند، شرکت‌های فعال در حوزه تکنولوژی راه‌حل‌های مبتنی بر بلاک چین را اجرا می‌کنند تا جریان‌های کاری را تسهیل کنند، کاخ سفید فرمانی اجرایی صادر می‌کند که نوآوری مسئولانه را موجب می‌شود و نهادهای قانون‌گذاری توجه بسیاری به آن می‌کنند، پتانسیل لازم برای پذیرش قابل‌توجه است.
روش‌های بسیاری برای رشد و کمک به پایداری طولانی‌مدت وجود دارند که شرکت‌ها می‌توانند برای کسب درآمد، پس‌انداز پول و رقابتی ماندن از طریق پذیرش تکنولوژی بلاک چین، به کار ببرند.

شرکت‌های موفق دائماً کسب‌وکارهای خود، رفتارهای مشتریان و شرایط بازار را در حالی تحلیل می‌کنند که فرآیندهای به دست آوردن سهم بازار و درآمد را بهینه‌سازی می‌کنند. برای مثال، آمازون در ابتدا یک خرده‌فروش آنلاین بود که درزمینهٔ فروش کتاب فعالیت می‌کرد؛ اکنون شرکت از طریق یک بیزنس مدل متفاوت که شامل فروشگاه‌های خواروبارفروشی، Amazon Prime و فروشندگان سوم شخص است، درآمد پایدار دارد. در حال حاضر این یکی از پنج شرکت برتر درزمینهٔ تکنولوژی در ایالات‌متحده است.
ترکیب راه‌حل‌های مبتنی بر بلاک چین می‌توانند به افزایش درآمد شرکت از طریق افزایش محصولات موجود و ارائه عرضه‌های نوآورانه که دستیابی به مخاطبین بیشتر را ممکن می‌سازد، کمک کنند. بلاک چین مدیریت‌شده آمازون (Amazon Managed Blockchain) یکی از محصولات اخیر شرکت است که راه‌اندازی شده است و امکان دسترسی مشتریان خود به شبکه‌های خصوصی و عمومی و توسعه آن‌ها را در Amazon Web Services فراهم می‌کند.
به‌علاوه، گلدمن ساکس اخیراً محصولات مدیریت دارایی مبتنی بر بلاک چین را دارد و برای مشتریان مدیریت ثروت خصوصی که خواهان تنوع‌بخشی در پرتفوی هستند شروع به عرضه بیت کوین و اتریوم کرد. این اقدامات اولیه به حفظ مشتری و تقویت برندها به‌عنوان شرکت‌های فعال در حوزه تکنولوژی که بر پذیرش و رشد محصولات آتی تأثیر مثبت می‌گذارند، کمک می‌کنند.
به‌علاوه توکنیزه کردن یعنی فرآیند تبدیل چیز باارزشی (املاک، پرتفویی از سهام یا هنر) به یک توکن دیجیتال که در بلاک چین قابل‌انتقال است، فرصت‌های کسب درآمد بیشتری برای کسب‌وکارها فراهم می‌کند.
برای مثال، توکنیزه کردن املاک به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا واحدهای کوچک یک ملک خاص را داشته باشند و مالکیت انتقال و ثبت حقوق املاک را از طریق بلاک چین را به تصویر می‌کشند. این موضوع همراه با جایگذاری خصوصی، روش‌های بیشتری برای افزایش سرمایه، جذب سرمایه‌گذار بیشتر، افزایش نقدینگی محصولات از طریق معامله توکن و گزینه‌های بیشتر عرضه نقدینگی، ارائه می‌کند.

کسب‌وکار با بلاک چین

پس‌انداز کردن پول

هدف کسب‌وکارها پایداری بلندمدت از طریق تسهیل عملیات‌های داخلی، مدیریت هزینه‌ها و حذف فرآیندهای ناکارآمد و هزینه‌بر است. مواردی که این کار را انجام نمی‌دهند، طول عمر کوتاه‌تری دارند. برای مثال blockbuster هم‌زمان بدهی عمده‌ای را جمع‌آوری کرد و فرصت تغییر در ایجاد الگوهای سرویس ویدیویی آنلاین را از دست داد.

درنهایت در سال 2010، شرکت ورشکسته شد. در همان زمان، نتفلیکس هزینه‌های خود را از طریق سرمایه‌گذاری در تکنولوژی‌های نوظهور و فروشگاه‌های مذکور درحالی‌که برای مشتریان گزینه‌های سرگرمی متنوعی فراهم می‌کردند، مدیریت کرد. درنتیجه نتفلیکس اکنون از بیش از 200 میلیون مشترک حمایت می‌کند.

ویژگی‌های توزیعی و غیرمتمرکز بلاک چین به کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا از طریق حذف اختلافات نفر سوم و کاهش مدت‌زمان لازم برای انجام عملکردهای خاص، پول پس‌انداز کنند. در مقابل، شرکت‌های سنتی و تأسیس‌شده ابزارهای کاهش هزینه‌ها را بدون انتقال کامل یا حذف اقدامات تجاری مهم، محدود کرده‌اند.

به‌علاوه، آینده کسب‌وکار با بلاک چین می‌تواند جریان‌های کاری را از آغاز تسهیل کند و تعامل دستی محدود آن سبب کاهش خطای انسانی می‌شود. برای مثال، JP Morgan Chase با استفاده از بلاک چین تسویه‌های پشتوانه را انجام می‌دهد و فرآیندهای مبتنی بر پول فیات یا دلار آمریکا را که به‌صورت دستی خاص هستند و وابسته به انتقالات بانکی و حواله‌های هستند جایگزین می‌کند. انتظار می‌رود که این جریان‌های درونی کارآمدتر کم‌هزینه باشند.

بیشتر بخوانید:

رقابتی ماندن

در کل کسب‌وکارهایی با مزایای پیشرو، درصدهای چشمگیری از بازارهای درحال‌توسعه را در اختیار دارند، درحالی‌که همچون رهبران و نوآوران شهرت کسب می‌کنند. برای مثال، ebay به‌عنوان اولین موردی که یک پلتفرم حراجی در دسترس که مخاطب آنلاین را مدنظر قرار می‌دهد، معرفی می‌کند، یک مزیت رقابتی به دست آورد. این مزایا سبب شدند تا ebay به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین سایت‌های حراجی جهان برای مدت دو دهه شناخته شود.
همچنین پیدایش بلاک چین فرصت‌های زیادی را برای پذیرش اولیه و مزیت رقابتی ارائه می‌کند. برای مثال، Binance به‌عنوان یک صرافی رمز ارز بدون قانون در چین شروع به کار کرد و شروع به عرضه در دیگر کشورها کرده است. چنین نوآوری می‌تواند درخواست یک شرکت برای بهره‌برداری از فرصت‌های جدید در چشم‌انداز جهانی را به تصویر بکشد و حریفان را ترغیب به طی مراحل مشابهی کند.
آینده کسب‌وکار با بلاک چین ممکن است از شناسایی فرآیندهای قدیمی یا ناکارآمد که بلاک چین می‌تواند تغییراتی در آن‌ها ایجاد کند و تعیین یک بازه زمانی منطقی و بودجه برای یکپارچه‌سازی تدریجی، بهره‌برداری کنند. یکی از چالش‌های اولیه برای پذیرش بلاک چین کسب‌وکارها، درک محدود از نحوه عملکرد تکنولوژی است.
به‌علاوه، طبیعت خاص بلاک چین ممکن است موانعی را بر سر راه یافتن توسعه‌دهندگان ماهر و باتجربه ایجاد کنند. پذیرش بلاک چین همچون هر تغییر مهم دیگری در مراحل عملیاتی یک کسب‌وکار نیازمند آموزش درزمینهٔ تکنولوژی‌های نوظهور است و پیشرفت‌های صنعت را به‌روز نگه می‌دارد و کارمندان را آموزش داده و نیازهای مشتریان را برآورده می‌سازد.

نتیجه‌گیری

دهه‌ها قبل، پیدایش اینترنت سبب به وجود آمدن نیاز به افزایش حضور آنلاین شد و جایگزین‌های کارآمدی برای فرآیندهای زمان‌بر ارائه کرد. شرکت‌هایی که اینترنت را در استراتژی‌های خود قرار داده‌اند از مزایای بسیار آن از قبیل افزایش درآمد، کاهش هزینه‌ها، مشارکت کاربران و مرتبط ماندن، لذت بردند. امروزه استفاده از اینترنت و دیگر تکنولوژی‌های دیجیتال برای موفقیت بیشتر شرکت‌ها ضروری است.

بلاک چین پتانسیل مشابهی دارد و راه‌حل‌های بسیاری را برای کمک به کسب‌وکارها برای بهبود خطوط تولید موجود و افزایش عرضه خدمات معرفی می‌کند. اگر بلاک چین به همتای اینترنتی خود مشابه باشد، درنهایت شاید کسب‌وکارها انتخاب دیگری نداشته باشند به‌غیراز جای دادن تکنولوژی‌های بلاک چین در عملیات‌های خود و تبدیل‌شدن به یک عنصر ضروری در زمان انتقال صنایع به یک دنیای کاملاً دیجیتال.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید