فیسبوک نحوه بهرهبرداری از دنیای متاورس را آشکار میسازد
متا امیدوار است تا از حرکات انسانهای کوچک برای ایجاد دنیای مجازی تبلیغات شخصیسازیشده استفاده کند.
حرکت مردمک چشم، حالات بدن و جمعکردن دماغ نمادهایی از حرکات انسانی هستند که متا قصد دارد مطابق با تحلیل حق ثبتهای بهدستآمده اخیر توسط شرکت مادر فیسبوک، در ساخت metaverse خود از آنها بهرهبرداری کند.
مدیر اجرایی مارک زاکربرگ متعهد شده است که 10 میلیارد دلار در سال در طی 10 سال آینده صرف کانسپت نامفهوم و much-hyped کند که یک دنیای مجازی جالبتوجه پوشیده با آواتارها را در برمیگیرد. رقبای این شرکت یعنی اپل و مایکروسافت نیز اهداف مشابهی را دنبال میکنند که مدیران اجرایی Big Tech بهعنوان بخشی از تحول بعدی اینترنت از آن یاد میکنند.
فاینانشال تایمز صدها درخواست ثبت ارسالی به اداره ثبت اختراع و نشان تجاری آمریکا را بررسی کرده است که بسیاری از آنها در طی این ماه ثبتشدهاند. آنها نشانگر این مسئله هستند که متا تکنولوژیهای مختلفی را ثبت کرده است که با استفاده از اطلاعات بیومتریک کاربران آنچه کاربران میبینند را بهبود میبخشد و اطمینان میدهد که به آواتارهای دیجیتال آنها بر اساس واقعیت جان بخشیده شده است.
اما حق ثبتها همچنین نشان میدهند که گروه سیلیکون ولی چگونه با تبلیغات هدفمند و محتوای حمایتشده که منعکسکننده الگوی تجاری مبتنی بر تبلیغات با ارزش 85 میلیارد دلار در سال است، از دنیای مجازی استفاده میکند.
این موضوع شامل پیشنهادهایی برای یک فروشگاه مجازی میشود که در آن کاربران میتوانند کالاهای دیجیتال یا آیتمهایی خریداری کنند که مشابه کالاهای دنیای واقعی اسپانسر شده توسط برندها هستند.
نیک کلگ رئیس امور جهانی شرکت متا در مصاحبه جدیدی با فاینانشال تایمز اظهار کرده است که: «برای ما بیزنس مدل در metaverse تجارت محور است. مسلماً تبلیغات نقش مهمی در آن بر عهدهدارند.»
داشتن حق ثبتها لزوماً به این معنی نیست که متا حتما این تکنولوژی را میسازد، بلکه واضحترین تصویر در خصوص هدف شرکت برای ساخت دنیای جالبتوجه خود به شکل واقعی را نشان میدهد.
برخی از حق ثبتها مربوط به تکنولوژی حرکات چشم و صورت هستند که معمولاً در یک هد ست از طریق دوربینها یا سنسورهای کوچکی که برای تقویت تجربه واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده یک کاربر جمعآوریشده است. برای مثال، یک شخصیت زمانی که نگاهش را برمیدارد، ازنظر گرافیکی وضوح بیشتری دارد یا اینکه اطمینان میدهد که آواتار آنها آنچه در زندگی واقعی انجام میدهند را منعکس میکند.
یک حق ثبت متا که در 4 ژانویه صورت گرفت، سیستمی را نشان میدهد که برای دنبال کرد حالات چهره یک کاربر از طریق هدست به کار میرود که محتوای رسانهای را بر اساس پاسخهای مذکور هماهنگ میکند.
یک سیستم سنسور مغناطیسی قابل پوشیدن در اطراف نیمتنه بالا وجود دارد (دنبال کردن حالات بدن). این حق ثبت شام طرحهایی از یک کاربر میشود که دستگاه را پوشیده است اما در یک واقعیت مجازی بهعنوان یک سرباز با شمشیر و زره ظاهر میشود.
در حق ثبت دیگری یک «موتور توانبخشی به آواتار» ارائهشده است که میتواند آواتارهای سهبعدی را بر اساس عکسهای کاربر با استفاده از ابزارهایی همچون همانندساز پوست به وجود آورد.
نوئل مارتین اصلاحگر قانونی که بیش از یک سال است مشغول بررسی جاهطلبیهای شرکت متا درزمینهٔ نظارت بر انسان با کمک دانشگاه وسترن استرالیا است اظهار میکند: متا به دنبال توانایی شبیهسازی انسان تا حتی منافذ پوستی، هر تار مو و هر حرکت جزئی است.
هدف تولید یک کپی سهبعدی از انسان، مکانها و وسایل به شکل واقعی و ملموس است، به شکلی که نتوان از واقعیت تشخیص داد و سپس بهعنوان واسطهای برای همه خدمات. در حقیقت آنها مشغول راهاندازی برنامه شبیهسازی انسان هستند.
این پروژه به شرکت که اخیراً تحت تأثیر رسواییهای دیگر درزمینهٔ حریم خصوصی و میانهروی بوده است اجازه داده است تا مهندسان شرکتهای رقیب همچون مایکروسافت را در طی یک نبرد سخت جذب کند.
از زمان تغییر نام شرکت از فیسبوک به متا در اواخر اکتبر و در جریان یک بندسازی جدید، قیمت سهام این شرکت حدود 5% افزایشیافته است و به 21/329 دلار رسیده است.
منتقدان به این دیدگاه شک دارند و عنوان میکنند که این تلاشها تنها برای دور شدن حواسها از تحقیقات عمومی صورت گرفته در سال گذشته درباره Whistleblower Frances Haugen است که شرکت را متهم به ارجحیت دادن نفرت بر سود کرد.
سلیا هودنت مدیر پیشین تجربه کاربری در Epic Games که اکنون بهعنوان یک مشاور مستقل کار میکند اظهار داشت: «آنها با داشتن دادههای بیشتر قصد انجام چهکاری دارند و چگونه میتوانند امنیت آن را تضمین کنند؟»
به نظر میرسد که تمرکز برخی از حق ثبتها درزمینهٔ کمک به متا برای نیل به جاهطلبیها برای یافتن منبع جدید درآمد باوجود نگرانیهای موجود در مورد کاهش علاقه کاربران جوان در محصولات بازاریابی اجتماعی مرکزی همچون فیسبوک میباشد.
زاکربرگ طرحهای شرکت را برای پایین نگهداشتن قیمت هدست ها مشخص کرده است اما در عوض از طریق تبلیغات در metaverse و پشتیبانی از فروش کالاها و خدمات دیجیتال در دنیای مجازی خود کسب درآمد میکند.
یکی از حق ثبتها نحوه ارائه تبلیغات شخصیسازیشده با کاربران را در واقعیت افزوده بررسی میکند که بر اساس سن، جنسیت، علاقه و نحوه تعامل کاربران با یک پلتفرم رسانههای اجتماعی ازجمله لایک ها و کامنت ها صورت میگیرد.
حق ثبت دیگر به دنبال این موضوع است که به طرفهای سوم اجازه پشتیبانی از ظاهر یک شیء در یک فروشگاه مجازی را بدهد. این فروشگاه همچون یک خردهفروشی است که از طریق فرآیند خرید مشابه فرآیند حراج تبلیغات موجود شرکت است.
حق ثبتها مشخص میسازند که متا چگونه میتواند تبلیغاتی را در دنیای شگفتانگیز خود ارائه دهد که حتی نسبت به آنچه در محصولات وب محور موجود خود وجود دارند، شخصیسازیشده تر باشد.
تحقیقات نشان میدهند که جهت نگاه و حرکت مردمک میتوانند تلویحاً حاوی اطلاعاتی درباره علاقههای یک کاربر و وضعیت احساسی او باشند، برای مثال اگر چشم های یک کاربر روی یک تصویر ثابت بماند، نشانگر این است که از آن تصویر خوشش آمده است.
به گفته کلگ: «مشخصاً، شما نیز میتوانید در metaverse کار مشابهی انجام دهید [برای سیستمهای تبلیغاتی موجود]، یعنی جایی که دادههای دنبال کننده چشم به تبلیغکنندهها نمیفروشید، اما برای درک این مسئله که آیا مردم جذب تبلیغات میشوند یا نه باید بتوانید از دادهها برای تشخیص استفاده کنید.»
بریتان هلر یک وکیل تکنولوژی در Foley Hoag گفت: سناریوی کابوس من این است که تبلیغات هدفمند بر اساس واکنشهای بیولوژیکی غیرارادی ما به شبیهسازی بهزودی در metaverse نشان داده میشوند. بیشتر مردم نمیدانند چقدر این موضوع ارزشمند است. در حال حاضر فشارهای قانونی در مورد آن نیست.
به گفته متا: بااینکه درباره پوشش خاص حق ثبتهای خود یا دلایل ثبت آنها توضیحی نمیدهیم، باید توجه داشت که حق ثبتهای ما لزوماً تکنولوژی بهکاررفته در محصولات و خدمات ما را پوشش نمیدهد.
دیدگاهتان را بنویسید