بلاگ

پرایس اکشن چیست؟

در بازار سرمایه باید مهارت شناسایی تریدرهای پرسود را داشته باشید. این بازار در تلاطمی بی ‌پایان از نوسان ‌هایی دائمی به سر می‌ برد و تنها کسانی در بازار سرمایه موفق هستند که مهارت ورود و خروج درست از یک نماد بورسی را داشته باشند. برای این کار روش ‌ها و مهارت ‌های متعددی مطرح است. پرایس اکشن یکی از متدهای معامله ‌گری است. روشی که فارغ از ماهیت نماد سرمایه ‌گذاری شده، تنها متکی بر قیمت لحظه ‌ای و البته بررسی سوابق در نمودارهای مربوطه به تحلیل می ‌پردازد.

دوره استاندارد آموزش پرایس اکشن با رویکرد کسب درآمد دلاری٬ برای مشاهده به لینک مراجعه کنید

پرایس اکشن (price action) چیست ؟

پرایس یک مهارت مفید در بازار سرمایه ‌گذاری است. هر معامله ‌گر بازار سرمایه می ‌داند که باید برای معامله ‌ای پرسود، نقطه ورودی مناسب و همچنین نقطه خروجی ایده‌ آل داشته باشد. از بازار بورس تا ترید ارزهای دیجیتال و یا هر نوع سیستم سرمایه ‌گذاری متکی بر نوسان قیمت با این روش سودآور مواجه هستیم. اما چطور بتوانیم ترید موفقی داشته ‌باشیم؟

تاریخچه پرایس اکشن

در سال 2007 با شروع بحران آمریکا اقتصاددانان به دنبال راه حل هایی بودند که ضررهای خود را بگیرند

طی زمان خیلی ها اندیکاتور و الگوهای کلاسیک کنار گذاشتند و به استراتژی Price action روی آوردند آقای ریچارد وایکاف اولین شخصی شد که بر اساس رفتار معامله گران این تحلیل مطرح و بعد از آن افراد زیادی روی آوردند

تاریخچه پرایس اکشن

پرایس اکشن به زبان ساده

همه ما می‌ دانیم که قیمت در بازار سرمایه یک فاکتور نوسانی است. گاهی مسیری صعودی دارد و گاهی در جریانی نزولی حرکت می ‌کند. مهم این نیست که در کف قیمتی، ارز دیجیتال و یا سهامی خاص را خریداری کنید. حتی مهم نیست که داشته ‌های خود را در سقف قیمتی به فروش برسانید. مهم در هماهنگی این دو رویداد است. مهارتی که در آن قرار است با شناسایی نمادهای مستعد، یک معامله مناسب را تدارک ببینید. معامله ‌ای که در آن باید در نقطه مطلوب وارد بازی بشوید و در حوصله مناسب نقطه ایده ‌آل برای خروج از بازی را پیدا کنید.

پرایس اکشن برای معاملات پر سود استفاده می شود

پرایس  یک روش جامع برای معامله ‌گری های پرسود است. افرادی که مهارت  را دارند، قاعدتاً در انجام معاملات، قدم‌ های مطمئن ‌تری بر می‌ دارند. البته این ‌طور نیست که با اطلاع از قواعد آن هر ترید شما تبدیل به معامله ‌ای پرسود شود. اما قاعدتاً با استفاده از این مهارت یک قدم جلوتر از کسانی هستید که چشم ‌بسته در بازارهای مالی حرکت می ‌کنند.

پرایس اکشن از چه ابزارهایی استفاده می ‌کند؟

در تحلیل این روش به ‌دنبال هیچ اندیکاتوری نیستیم. در این مهارت خودمان را اسیر انبوه نمودارها و اطلاعات جانبی نخواهیم کرد. بلکه خیلی ساده نمودار قیمتی سهام و یا ارز دیجیتال را معیار کلی خود ما قرار می ‌دهیم. به ‌این ‌ترتیب وقتی معیار ما نمودار قیمت واقعی ارز و یا سهام است، دچار اشتباه نمی ‌شویم. زیرا در هر لحظه با جریان قیمتی واقعی مواجه هستیم.

پرایس اکشن با تحلیل تکنیکال چه فرقی دارد؟

اندیکاتورها گاهاً حواس ما را از قیمت زنده سهام و یا ارز دیجیتال پرت می ‌کنند. این اندیکاتورهای متفرقه گاهاً خیلی پیچیده هستند و ما را در دنیایی از انبوه اطلاعاتی گیج‌ کننده رها می ‌کنند. اصولا بسیاری از این اطلاعات مفید نیستند. تا جایی که بیشتر شبیه به یک بازی در نمودارهایی بی ‌سر و ته می ‌شوند. در آموزش پرایس اکشن به ‌دنبال انکار روش ‌های دیگر همراه با خیل اندیکاتورها نیستیم؛ بلکه ماجرای ترید کردن را خیلی ساده ‌تر نگاه می ‌کنیم و اعتقاد داریم که قیمت زنده سهام و یا ارز دیجیتال در نمودار اصلی، اطلاعاتی مفید و کامل است که به ‌سادگی ما را برای ترید آگاهانه هدایت می ‌کنند.

قواعد پرایش اکشن با فاندامنتال تناسبی دارد؟

از طرفی در قواعد پرایس هیچ توجهی به تحلیل فاندامنتال نداریم. اصولاً کاری به ماهیت نماد بورسی نداریم و نمی ‌خواهیم تا از مدیران شرکت، اهداف آنها و روند بازار آنها بدانیم. به ‌عنوان مثال برای انجام تکنیک ‌های پرایس اکشن در ارز دیجیتال به ‌دنبال بازار سرمایه‌ گذاری آنها نیستیم. اطلاعاتی از میزان گردش مالی آنها هم نخواهیم داشت. بلکه تنها معیار ما قیمت لحظه ‌ای ارز در نمودار حقیقی و اصلی آن است

تکنیک پرایس اکشن به چه صورتی است؟

به ‌این ‌ترتیب تکنیک پرایس اکشن تبدیل به یکی از ساده ‌ترین روش ‌های معامله ‌گری می ‌شود که در کل با یک نمودار قیمتی سر و کار دارد. با این متد، سرعت تحلیل افزایش پیدا می ‌کند و خیلی ساده می ‌توانیم در مدت ‌زمانی کوتاه انبوه نمودارها از تعداد زیاد نمادهای بورسی و یا نمودار قیمت انواع ارزهای دیجیتالی را بررسی کنیم.

پرایس اکشن به زبان ساده

نکته ‌هایی کلیدی در آشنایی با تکنیک پرایس اکشن

  • در تکنیک این تحلیل به نوسانات قیمت بر روی نمودار اصلی می ‌پردازیم و برای این کار معیار ما جریان قیمتی در بازه زمانی های کوتاه ‌مدت و یا بلند مدت است.
    • در تکنیک پرایس  تلاش می ‌کنیم تا روندهای قیمتی در بازه ‌های مختلف زمانی را پیدا کنیم. اینکه نماد بورسی در یک روند صعودی و یا نزولی قرار دارد. البته هر کسی می‌ تواند به فراخور تحلیل شخصی خود روندی را شناسایی کرده باشد.
    • بر اساس الگوهای پیدا شده از شناسایی روندهای صعودی و یا نزولی، معامله ‌گران به پیش ‌بینی آینده نماد بورسی و یا قیمت ارز دیجیتالی می ‌پردازند.
  • تکنیک پرایس اکشن چه دستاوردی برای معامله ‌گران دارد؟

    همان ‌طور که قید کردیم، در پرایس اکشن تمام ابزار ما استفاده از نمودار قیمتی نماد بورسی است. اما هر نمودار قیمتی یک جریان خام از اطلاعاتی است که پشت سر هم در حال به روز رسانی شدن هستند. در این نمودار ساده با قیمت لحظه‌ ای سهام مواجه هستیم و در عین ‌حال می ‌توانیم از قیمت همان سهام در زمان ‌های گذشته اطلاع داشته باشیم.

    قطعا این اطلاعات خام نمی ‌تواند ما را به تریدرهایی موفق برساند. در پرایس اکشن از این اطلاعات استفاده می ‌شود تا بتوانیم موضوعاتی مانند کندل شناسی را مطرح کنیم. کندل ‌ها نوعی معیار در بررسی قیمت لحظه‌ ای نمادهای بورسی هستند.

    در کندل می‌ توانیم به اطلاعاتی مانند ارزش باز، بسته و یا بالاترین و پایین ‌ترین قیمت لحظه ‌ای سهام دست پیدا کنیم. معامله ‌گرها با کسب مهارت کندل شناسی می ‌توانند الگوهای قیمتی از شناسایی روندهای صعودی و یا نزولی را پیدا کنند و با استفاده از این اطلاعات به معامله ‌هایی پرسود بپردازند.

    روش به‌ کارگیری پرایس اکشن چگونه است؟

    در آموزش پرایس اکشن اولین نکته این است که بدانید ما در حال صحبت از یک ابزار نیستیم. برخی به‌ اشتباه نمودار لحظه ‌ای قیمت را در قامت تکنیک  بررسی می ‌کنند. در حالیکه این نمودارهای خام تنها بخشی از اطلاعاتی از آن هستند. یک روش تحلیل داده ‌است که متکی بر اطلاعات خام از قیمت ذاتی سهام و یا ارز دیجیتالی شکل گرفته ‌است.

فاندامنتال به عنوان یک تحلیل چه طور کار می کند؟

  • قاعدتاً می ‌دانید که دو تکنیک متداول برای بررسی جایگاه ارزشی نمادهای بورسی مطرح است. اول تکنیک فاندامنتال است که به ماهیت ذاتی نمادهای بورسی می‌ پردازد. اصولاً تحلیل فاندامنتال یک روش سخت، زمانبر و گاهاً بی ‌نتیجه است. زیرا به‌ سادگی نمی‌ توانیم به ماهیت ذاتی هر نماد بورسی تا ارزش بازار هر ارز دیجیتالی پی ببریم.

تکنیکال به عنوان یک تحلیل چه طور کار می کند؟

  • در مقابل، تحلیل تکنیکال وجود دارد که در آن به بررسی نمودارهای قیمتی فارغ از ماهیت نمادهای بورسی می‌ پردازیم. در واقع یکی از روش ‌های تحلیل تکنیکال است که هدف خود را بر روی ساده‌ ترین الگوی قیمتی یعنی نمودار ذاتی نمادهای بورسی متمرکز کرده ‌است. در روند  معامله‌ گرها به ‌دنبال پیدا کردن محدوده ‌های حمایتی و یا مقاومتی هستند. به نوعی می‌ خواهند روند تثبیت و یا شکست این محدوده ‌ها را شناسایی کنند تا با بررسی این اطلاعات خام به پیش ‌بینی روند صعودی و یا نزولی هر نماد بپردازند.

آموزش صفر تا صد پرایس اکشن-min

آموزش صفر تا صد پرایس اکشن

در آموزش پرایس اکشن چند مفهوم پایه ‌ای وجود دارد. مفاهیمی مانند حمایت، مقاومت و روندهای صعودی و نزولی از کلیات این تکنیک هستند. معامله ‌گر بورس و یا تریدر ارزهای دیجیتالی با یک نگاه عمیق در نمودارهای قیمتی سعی در پیدا کردن این مفاهیم دارد. به ‌هر حال هر نموداری در سایه ای حمایتی در حال ‌حرکت است. حمایتی که تا جایی از مقاومتی پیروی می ‌کند و در این مسیر یا در حال طی کردن روندی رو به ‌رشد است و یا در حال سقوط قیمت می‌ باشد.

تکنیک پرایس اکشن دقیقا به دنبال چه چیزی هستیم؟

در تکنیک پرایس به ‌دنبال پیدا کردن روندها هستیم. در عین ‌حال می ‌دانیم که نقاط حمایت و مقاومت کجا هستند. حالا وقتی همه این اطلاعات را داریم، باید پیش‌ بینی کنیم که آیا ارزش نماد بورسی از سطح مقاومت عبور می ‌کند؟ و اگر عبور می ‌کند، در ادامه چه عکس ‌العملی خواهد داشت؟ در عین ‌حال آیا می ‌تواند به جایگاه حمایت خود برسد؟ در این لحظه یعنی پس ‌از عبور در حمایت، چه عکس ‌العملی خواهد داشت؟ بررسی عکس ‌العمل نمادها همان تکنیک  است.

مهارت های معامله گران price action

در واقع هر معامله ‌گر در این تکنیک باید دو مهارت داشته باشد. اول اینکه توانایی شناسایی اطلاعات خام مانند محدوده حمایت و مقاومت را داشته باشد و در ادامه بتواند با این اطلاعات به ‌دست ‌آمده به پیش‌ بینی خط سیر ارزش نماد بورسی یا ارز دیجیتالی بپردازد.

پرایس اکشن رمز ارز دیجیتال

بهترین سبک پرایس اکشن

از دید بعضی اقتصاد دانان و معامله گران پرایس اکشن قیمت حال حاضر نمودار مورد بررسی قرار می دهد و نسبت به اندیکاتور و فاندامنتال روش بهتری هست

اندیکاتور در این تحلیل فراموش کنید

در همان مقدمات امر باید صفحه نمایشگر خود را از هر اندیکاتور غیر از نمودار خام قیمتی خالی کنید. در پرایس اکشن نیازی به هیچ نمودار جانبی نداریم. در بررسی نمودارهای قیمتی باید به رنگ کندل ها توجه کنید. اصولاً کندل ‌های سبز رنگ معرف نوسان قیمتی مثبت هستند و کندل ‌های قرمز رنگ به قیمت نزولی اشاره می ‌کنند.

مهمترین قدم پیدا کردن نقاط حمایت و مقاومت

حالا در قدم بعدی باید سعی در پیدا کردن نقاط قله و یا دره داشته باشیم. هر قله و یا دره ‌ای نمی ‌تواند معرف خطوط حمایت و یا مقاومت نماد باشد. باید به ‌دنبال یک قله قیمتی شاخص باشیم تا از آن به ‌عنوان خط مقاومت یاد کنیم. در عین ‌حال یک دره قیمتی شاخص تبدیل به خط حمایتی ما خواهد شد.

شکستن خطوط حمایت و مقاومت نشان دهنده چه چیزی هست؟

حالا با رصد نمودار و شکسته شدن خطوط حمایت و مقاومت می‌ توانیم برای خرید و یا فروش سهام و حتی ارز دیجیتالی تصمیم ‌گیری کنیم. کندل ‌ها در این وضعیت معرف بار روانی بازار هستند.

مزایای استفاده از پرایس اکشن چیست؟

  • پرایس اکشن تحلیلی ساده است که در آن کلا با یک نمودار قیمتی سر و کار داریم. لذا در زمانی کوتاه می ‌توانیم خط قیمتی هر نماد بورسی یا ارز دیجیتالی را بررسی کنیم. به ‌این ‌ترتیب فرصت کافی برای بررسی تعداد بیشتری از نمادها را داریم.
  • برای کار با تکنیک پرایس  نیاز به صرف هزینه ‌ای نیست. برای استفاده از بسیاری از اندیکاتورها باید آنها را خریداری کنید. در حالیکه نمودار قیمت خام، مقدماتی ‌ترین اطلاعات هر نماد بورسی است که کاملاً مجانی در اختیار هر کسی قرار می ‌گیرد.
  • تکنیک price action در هر بازاری و برای هر نوع نماد بورسی که نمودار قیمتی دارد، استفاده می ‌شود. این روش یک تکنیک تمام شمول است. از بازار سهام تا فارکس و یا ارزهای دیجیتال می ‌توانید از پرایس اکشن استفاده کنید.
  • با استفاده از  هر لحظه در جریان قیمت نماد بورسی هستید. اندیکاتورها غالبا کند هستند و عموماً از قیمت لحظه ‌ای نمادها عقب می ‌مانند. اما  سریع است و در تحلیل با آن تاخیر قیمتی وجود ندارد.
  • یک روش کامل است که در آن تمام جنبه‌ های بازار مورد ارزیابی قرار می ‌گیرد. در عین ‌حال همراه با موج اطلاعات در بررسی قیمت نمادها هیچ تداخل اطلاعاتی وجود ندارد.
  • آموزش پرایس اکشن ساده است و هر کسی می‌ تواند با اندک مهارتی دامنه اطلاعاتی خوبی در این زمینه کسب نماید. البته در نظر داشته باشید که آموزش price action تنها مقدماتی است ساده برای آشنایی با مفاهیم این زمینه و همچنین اصول تکنیکی. قطعا کسب مهارت در آن چیزی فراتر از یک آموزش ساده است و برای مهارت اندوزی باید به تجربیات بسیار پرداخته باشید.

نکته کلیدی در ورود به بازار

برای ورود به تکنیک پرایس  لازم نیست تا سرمایه خاصی را وارد این حوزه کرده باشید. اگر مبتدی هستید و یا در مقام یک فرد تازه‌ کار مراحل آموزشی را سپری می‌ کنید، بهتر است بدون سرمایه ‌گذاری به کسب مهارت بپردازید.

نکته کلیدی در ورود به بازار

قدم های جدی در ورود به دنیای معامله گری

کافی است نمودارها را در صفحه نمایش گوشی و یا رایانه خود داشته باشید. حالا به بررسی و پیش ‌بینی هر نماد با اصل آن بپردازید. شما در آن نماد، سرمایه ‌گذاری نکرده ‌اید؛ بلکه فقط در حال تحلیل قیمتی آن در آینده هستید. با چنین تمرین ‌هایی به قواعد کلی در تحلیل price action پی خواهید برد. قطعا در مقدمات امر بسیاری از پیش‌ بینی ‌های شما به شکست می ‌انجامد. اما شما نگران نیستید. زیرا تنها در حال پیش ‌بینی عددها برای کسب مهارت هستید. پس ‌از مدتی که مهارت لازم را کسب کردید، حالا می ‌توانید قدم ‌های جدی در معامله‌ گری های واقعی را پیش بگیرید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید