بلاگ

موارد استفاده از بلاک‌چین: استفاده در بازی‌ها

فضای بلاک‌چین با سرعت بالایی در جهان در حال رشد است و هرروز بر زندگی بسیاری از افراد تأثیر می‌گذارد. بااینکه تکنولوژی غالباً در شبکه‌های رمزارزها به کار می‌رود، در بسیاری از صنایع نیز راه‌حل‌های مبتکرانه‌ای را به وجود می‌آورد.

در آکادمی بایننس، می‌توانید مقالات بسیاری در مورد موارد استفاده از بلاک‌چین بیابید. از مهم‌ترین موضوعات می‌توان به سلامتی، حاکمیت، زنجیره تأمین، اینترنت اشیاء (IoT) و خیریه اشاره کرد.

آیا می‌دانستید که تکنولوژی بلاک‌چین صنعت بازی را نیز دچار تغییر و تحول کرده است؟

امروزه اکثریت قریب به‌اتفاق بازی‌های آنلاین از یک الگوی متمرکز پیروی می‌کنند. به این معنی که تمام داده‌های مربوطه بر روی سروری ذخیره می‌شود که توسط ادمین‌های بازی کنترل می‌شود.

معمولاً داده‌ها شامل اطلاعات حساب کاربری و تاریخچه سرور می‌شود که تمام رویدادها و دارایی‌های درون بازی را که بازیکنان جمع‌آوری کرده‌اند (ازجمله موارد قابل جمع‌آوری، آیتم‌ها و پول مجازی)، ثبت و ذخیره می‌کند.

ازآنجایی‌که پایگاه داده‌ها متعلق به یک شرکت است، بازیکنان مالکیت واقعی حساب‌های خود و آیتم‌ها را در اختیار ندارند. همچنین سرورهای متمرکز محدودیت‌ها و نقطه‌ضعف‌های بسیاری دارند که از قرار زیر هستند:

  • نقص فنی در سرورها
  • نفوذ به سیستم توسط هکرها
  • غیرفعال شدن بازی
  • محرومیت غیرمنصفانه حساب‌های کاربری
  • عدم شفافیت در مورد نحوه بازی و امتیازهای آن
  • سوءاستفاده از جنبه اقتصادی بازی توسط ادمین‌ها و توسعه‌دهنده‌ها

به‌عبارت‌دیگر، شرکت‌های تولیدکننده بازی‌ها قدرت را در دست دارند؛ اما خوشبختانه تکنولوژی بلاک‌چین قادر به برطرف کردن بیشتر مشکلات یا کم کردن آن‌ها است.

عملکرد به چه صورت است:

یک سیستم مبتنی بر بلاک‌چین به‌عنوان یک پایگاه داده توزیعی می‌تواند برای تأیید و ایمن‌سازی انواع داده‌های دیجیتال ازجمله تاریخچه درون بازی، آیتم‌های دیجیتال و دارایی‌های توکنیزه شده، مورداستفاده قرار گیرد. ایده اصلی این است که قدرت از شرکت‌های تولیدکننده بازی گرفته شود و به بازیکنان داده شود.

 

به‌این‌ترتیب هر بازیکن می‌تواند کنترل کاملی بر حساب کاربری و دارایی‌های دیجیتال خود داشته باشد و هر زمان که بخواهد این دارایی‌ها را معامله کند. روش‌های متعدد بسیاری برای توسعه و حفظ یک بازی مبتنی بر بلاک‌چین وجود دارد.

بلاک‌چین چگونه می‌تواند بر دنیای بازی‌های دیجیتال تأثیر بگذارد؟

در این بخش برخی از معمول‌ترین روش‌هایی که تکنولوژی بلاک‌چین از طریق آن می‌تواند بر صنعت بازی تأثیر بگذارد معرفی می‌شوند.

مالکیت واقعی:

همان‌گونه که اشاره شد، بازی‌های مبتنی بر بلاک‌چین برای بازیکنان امکان داشتن مالکیت دائمی و کنترل کامل دارایی‌های درون بازی را فراهم می‌کنند. معمولاً هر دارایی به‌وسیله یک توکن خاص و غیرقابل‌معاوضه (NFT) همچون توکن‌های ERC-721 ارائه می‌شود.

دارایی‌ها شامل کارت‌های درون بازی، اسکین‌ها (Skins)، تجهیزات و کاراکترها می‌شود؛ اما بدون در نظر گرفتن نوع دارایی، همه دارایی‌ها را می‌توان به توکن‌های بلاک‌چین که توسط یک شبکه توزیعی نگهداری می‌شوند، متصل کرد.

بازار غیرمتمرکز:

شرکت‌های تولیدکننده بازی توانایی تغییر نرخ افت بازی و اقتصاد بازی خود را دارند. همچنین می‌توانند آیتم‌های درون بازی را قفل کنند یا محدود سازند و امکان معامله را از آن‌ها بگیرند.

در مقابل بازی‌هایی که در رأس شبکه‌های بلاک‌چین قرار دارند، بازارهای غیرمتمرکز ایجاد می‌کنند. این موضوع نیاز به وجود اعتماد میان بازیکنان را از بین می‌برد و در مقابل سانسورها مقاومت می‌کند. تمام بازیکنان قادر به خریدوفروش آزادانه دارایی‌های درون بازی به‌صورت پایاپای هستند.

پرداخت های آسان:

بلاک‌چین و قراردادهای هوشمند قدرت کاهش هزینه‌ها و سرعت بخشیدن به معاملات مالی را دارند. آن‌ها می‌توانند پرداخت های گوناگون مربوط به معاملات میان بازیکنان (پایاپای) و پرداخت های میان بازیکنان و توسعه‌دهنده‌ها را تسهیل بخشند.

Gaming multi-universe

بااتصال داده‌های درون بازی و آیتم‌ها به توکن‌های بلاک‌چین، گیمرها قادر به معامله دارایی‌ها میان بازی‌های مختلف هستند. این موضوع می‌تواند به بازیکنان اجازه بازیابی دارایی‌های دیجیتال آن‌ها را هنگام کار با بازی‌های مختلف بدهد.

ازآنجایی‌که آیتم‌های بازی با استفاده از توکن‌های دیجیتال ارائه می‌شوند، بازیکنان می‌توانند این توکن‌ها را در دیگر بازارهای بازی که در همان بلاک‌چین میزبانی می‌شوند، معامله کنند.

زمین‌بازی منصفانه:

با توجه به شکل اجرا، بلاک‌چین امکان ایجاد سرورهای منبع باز، توزیعی و واضح را فراهم می‌آورد. در چنین مواردی، نحوه بازی تنها در صورتی قابل‌تغییر است که بیشتر شبکه به نفع آن رأی دهند.

به‌علاوه، ماهیت توزیعی بلاک‌چین ها مانع مختل شدن بازی توسط هکرها و متقلبین می‌شود زیرا نقطه خرابی وجود ندارد.

بازی نامحدود:

زمانی که یک بازی بر روی یک سرور متمرکز قرار داشته باشد، توسعه‌دهندگان می‌توانند پروژه را کنار بگذارند یا هرزمانی که تمایل داشته باشند بازی را تعطیل کنند. در بلاک‌چین، بازیکنان می‌توانند حتی درصورتی‌که توسعه‌دهندگان کنار بکشند، به بازی ادامه دهند.

تا زمانی که شبکه بلاک‌چین به کار خود ادامه دهد، بازی ادامه خواهد یافت. در برخی موارد، توسعه‌دهندگان جدید بازی را ارتقا می‌دهند.

محدودیت‌ها:

اگرچه تکنولوژی بلاک‌چین افق جدیدی را درزمینهٔ بازی گشوده است، مشکلات بسیاری هنوز بر سر راه آن وجود دارند. برخی از این مشکلات عبارت‌اند از:

  • انطباق‌پذیری. بلاک‌چین کندتر از شبکه‌های متمرکز عمل می‌کند. این موضوع می‌تواند دلیلی باشد که بازی‌ها در سطح جهانی موردپذیرش قرار نگیرند.
  • عدم پذیرش. اگرچه صدها بازی مبتنی بر بلاک‌چین وجود دارند، تقاضا همچنان پایین است. بیشتر بازی‌ها تعداد کمی بازیکن دارند.
  • متمرکزسازی. همه بازی‌های مبتنی بر بلاک‌چین کاملاً غیرمتمرکز نیستند. برخی از آن‌ها از ERC-721 یا دیگر توکن‌های بلاک‌چین استفاده می‌کنند، اما درواقع بر روی یک سرور متمرکز راه‌اندازی شده‌اند.
  • سادگی. استثناهایی وجود دارند، اما بیشتر بازی‌های مبتنی بر بلاک‌چین به دلیل سادگی بسیار گیمرهایی را که به دنبال بازی‌های با گرافیک بالا هستند و تجربه خود را از بازی شرح می‌دهند، جذب نمی‌کنند.
  • موانع شروع. افزایش وجه برای آغاز یک بازی مبتنی بر بلاک‌چین و ادامه آن می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. عدم پذیرش همراه با مشکلات انطباق‌پذیری، کار توسعه‌دهندگان را با محدودیت مواجه می‌سازد.
  • رقابت. بازی‌های مبتنی بر بلاک‌چین را غالباً گروه‌های مستقل کوچک توسعه می‌دهند (بازی‌های ایندی » Indie games ). این گروه‌ها به‌سختی می‌توانند با غول‌های تولیدکننده بازی در دنیای متمرکز رقابت کنند.

خوشبختانه، راه‌حل‌های بسیاری وجود دارند. گروه‌های بسیاری مشغول بررسی اتریوم پلاسما ،شبکه لایتنینگ و دیگر راه‌حل‌های سطح 2 هستند تا مشکل انطباق‌پذیری را حل کنند.

نمونه‌هایی از بازی‌های مبتنی بر بلاک‌چین:

بازی‌های مبتنی بر بلاک‌چین در مقایسه با صنعت بازی سنتی کاملاً جدید و محدود است. همچنان صدها بازی و DApps وجود دارند که در رأس شبکه‌های بلاک‌چین قرار دارند.

بیشتر اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و پلتفرم‌های بازی در رأس بلاک‌چین اتریوم فعالیت می‌کنند (ازجمله Enjin و Loom)؛ اما لیست بزرگی از پروژه‌ها وجود دارد که بر روی دیگر شبکه‌ها ازجمله EOS، TRON، ONT، NEO، VeChain و IOST توسعه‌یافته‌اند. در زیر لیستی از بازی‌های مبتنی بر بلاک‌چین را مشاهده می‌کنید:

  • Decentraland (virtual reality platform)
  • Cryptokitties
  • Gods Unchained
  • My Crypto Heroes
  • Cheeze Wizards
  • Crypto Space Commander
  • Mythereum
  • Axie Infinity
  • HyperSnakes
  • EOS Dynasty
  • EOS Knights
  • Beyond the Void
  • CryptoZombies
  • Relentless
  • HyperDragons Go
  • CryptoWars

کلام آخر:

واضح است که تکنولوژی بلاک‌چین پتانسیل ورود در صنعت بازی را دارد. این تکنولوژی می‌تواند برای گیمرها و توسعه‌دهنده‌ها پیشرفت‌هایی را به‌ویژه درزمینهٔ غیرمتمرکزسازی، شفافیت و تعامل‌پذیری سبب شود.

اگر توسعه‌دهندگان قصد غلبه بر محدودیت‌های اصلی را داشته باشند، بلاک‌چین احتمالاً دنیای بازی را بهبود می‌بخشد و حوزه جدیدی از سرگرمی را به وجود می‌آورد که آزادی بیشتری به بازیکنان می‌دهد.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

1 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید