بلاگ

زبان برنامه نویسی سالیدیتی چیست؟

درست مانند برنامه‌های رایانه‌ای، قراردادهای اتریوم به یک زبان برنامه‌نویسی نوشته می‌شوند که سالیدیتی (Solidity) نام دارد. لازم به ذکر است که زبان‌های برنامه‌نویسی دیگری هم وجود دارند که می‌توان برای ایجاد قراردادهای هوشمند در شبکه اتریوم، از آنها استفاده کرد، اما این روزها انتخاب اکثر برنامه‌نویسان این حوزه سالیدیتی است که در ادامه قصد داریم به شما بگوییم زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی چیست و چطور می‌توانید برنامه‌نویسی با زبان سالیدیتی را یاد بگیرید.

آموزش ارز دیجیتال به صورت غیرحضوری با پشتیبانی مادام المعر

سالیدیتی چیست؟

سالیدیتی در ردیف زبان‌های برنامه‌نویسی سطح بالا و شی‌گرا قرار می‌گیرد. از این زبان برنامه‌نویسی برای ایجاد قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود که تراکنش‌های روی بلاک‌چین را به صورت خودکار اجرا می‌کنند. این زبان برنامه‌نویسی برای اولین ‌بار به‌ منظور ایجاد قراردادهای هوشمند در شبکه اتریوم به‌ کار گرفته شد. بعد از آن، رفته‌ رفته بلاک‌چین‌های دیگر نیز استفاده از این زبان برنامه‌نویسی را در دستور کار قرار دادند.

سالیدیتی از نظر ساختار شباهت زیادی به یکی از معروف‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی، یعنی جاوا اسکریپت دارد. به این ترتیب، اگر تجربه کار کردن با جاوا اسکریپت را دارید و می‌توانید آن را درک کنید، قطعاً از پس یادگیری سالیدیتی نیز برمی‌آیید. در کنار آن، می‌توان وجوه مشترکی نیز با زبان‌های دیگر برنامه‌نویسی، یعنی ++C و پایتون با سالیدیتی پیدا کرد.

در ساختار این زبان برنامه‌نویسی، به کدزنی به صورت یک و صفر نیاز نیست؛ بلکه با استفاده از ترکیبی از حروف و اعداد، سعی شده است تا زبان برنامه‌نویسی با قابلیت درک بهتر برای انسان‌ها شکل بگیرد. این زبان برنامه‌نویسی قابلیت پشتیبانی از کتابخانه‌ها را دارد؛ همچنین کامپایلرهایی در این زبان برنامه‌نویسی استفاده می‌شوند تا صحت به ‌کارگیری متغیرها از سوی کاربران را بررسی کنند.

آموزش پرایس اکشن به صورت حضوری و غیرحضوری با ریسک به ریواردهای بالای 3

کاربرد زبان برنامه نویسی سالیدیتی در ارزهای دیجیتال

از زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی برای ایجاد قرارداد هوشمند روی بلاک چین اتریوم و انجام فعالیت‌های مرتبط در این شبکه استفاده می‌شود. قراردادهای هوشمند را می‌توان یک نوآوری بسیار مهم در انجام تراکنش‌های معتبر بدون دخالت اشخاص ثالث دانست. قرارداد هوشمند به زبان ساده یک پروتکل کامپیوتری است که روی انواع بلاک چین پیاده‌سازی می‌شود. در این نوع از قراردادها در صورت تحقق یک سری شرایط، دستورات خاصی که توسط برنامه‌نویس به آن‌ داده شده است، اجرا می‌شود که کلاس‌ها و کتابخانه‌های زیادی در سالیدیتی وجود دارد که می‌تواند به توسعه قرارداد هوشمند کمک کند.

ویژگی‌های منحصر به ‌فرد این زبان که برای بلاک چین اتریوم، امنیت و شفافیت به وجود آورده است، کاربردهای دیگری هم دارد. از جمله کاربردهای دیگر این زبان می‌توان به امکان به کارگیری آن در مزایده‌ها، حراج‌ها و فرآیندهای رای‌گیری اشاره کرد. همچنین، علاوه بر نوشتن و ایجاد کردن قراردادهای هوشمند در اتریوم، امکان توسعه دادن و بهبود شبکه اتریوم را هم فراهم می‌کند. قراردادهای هوشمند یا Smart Contract از دو قسمت مجزا و ویژه دیتا و کُد تشکیل شده‌اند و تنها با قرارگیری این زبان تخصصی در آن‌ها به صورت خودکار و بدون دخالت شخص ثالث انجام می‌شوند.

اگر بخواهیم به مهم‌ترین کاربرد زبان سالیدیتی اشاره داشته باشیم، باید به این موضوع بپردازیم که این زبان تخصصی، باعث اتصال بلاک‌های قبلی و بعدی شبکه بلاک چین به یکدیگر می‌شود تا در انتها یک مجموعه زنجیروار و متصل به هم شکل بگیرد؛ با شکل‌گیری چنین شبکه بلاک چینی، هیچ شانسی برای هک شدن یا دستکاری در تراکنش‌ها و معاملات وجود نخواهد داشت.

برنامه نویسی

سالیدیتی، زبانی جدید با منابع آموزش محدود!!

معمولاً اگر کسی بخواهد یک زبان برنامه‌نویسی جدید را فرا بگیرد، می‌تواند از میان بی‌نهایت منابع و کتابی که در آن زمینه وجود دارد، انتخاب کند. برای مثال اگر شما بخواهید جاوا اسکریپت یاد بگیرید، صدها کتاب مختلف وجود دارند که می‌توانید به ‌طور خودآموز از آنها استفاده کنید. در اکثر این منابع، تمرین‌ها و مطالبی وجود دارند که می‌توانید بدون نیاز به کلاس یا دوره خاص از آنها استفاده کنید. برای تعیین کیفیت هر یک نیز می‌توانید به صفحه خرید آن کتاب در اینترنت مراجعه و نظرات دیگران را در موردش مطالعه کنید.

با وجود اینکه مستندات و منابع بسیاری در خصوص یادگیری کدهای سالیدیتی وجود دارد، یادگیری این زبان برای کسی که کاملاً با آن ناآشنا است و به زبان برنامه‌نویسی دیگری هم مسلط نیست، آن‌هم از روی چنین مستنداتی مشکل و گاها حتی غیرممکن خواهد بود. به‌ عبارت‌ دیگر از این جزوه‌ها و منابع باید همانند یک فرهنگ لغت استفاده و در هنگام نیاز به آنها رجوع کرد و نمی‌توان برای یادگیری یک زبان ابتدا به سراغ فرهنگ لغت آن رفت.

اگر فردی وقت کافی برای یادگیری نگذارد و صبر کافی نیز به خرج ندهد و از طرف دیگر، پیش‌زمینه برنامه‌نویسی نیز نداشته باشد، یادگیری سالیدیتی اصلاً آسان نخواهد بود. اما اگر پشتکار داشته باشید، حتی از روی مستندات و کدهای موجود هم می‌توانید این زبان را یاد بگیرید.

قرارداد هوشمند در زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی چیست؟

یک قرارداد هوشمند در زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی توسط مجموعه‌ای از داده‌ها و یک قطعه کد تعریف می‌شود که داخل یک آدرس در شبکه اتریوم قرار گرفته است. تراکنش‌های داخل بلاک در بلاک چین توسط این قرارداد مدیریت می‌شوند.

یک آدرس مشخص در قالب یک کلید رمزنگاری به هر بلاک اختصاص یافته است. این آدرس از طریق اعمال تابع هش روی آدرس بلاک قبلی به وجود می‌آید. به همین دلیل بین بلاک‌های مجاور یک ارتباط ایجاد می‌شود که امکان ایجاد هرگونه تغییر در بلاک‌ها تنها از این روش ممکن است.

آیا سالیدیتی ارزش یادگیری دارد؟

اگر به دنبال یادگیری سالیدیتی برای شغل خود هستید، پیش از یادگیری باید بدانید به چه مهارت‌های دیگری نیاز دارید. بااینکه یاد گرفتن مهارت‌های مربوط به بلاک چین بسیار ارزشمند است، احتمالا لازم باشد کسی که می‌خواهد به این حوزه وارد شود به یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی تسلط کامل داشته باشد. مثلا در یک آگهی شغلی در این زمینه عنوان شده است کسی را می‌خواهند که نه‌تنها با سالیدتی، بلکه به زبا‌های ترافل، نودجی‌اس و گولنگ هم آشنا باشد. اگر حاضرید سال‌ها وقت خود را صرف یادگیری سالیدیتی کنید، می‌توانید امیدوار باشید که در سال‌های آینده به شغلی مناسب نیز دست‌ یابید.

در کنار سالیدیتی زبان برنامه‌نویسی دیگری با عنوان سرپنت (Serpent) نیز وجود دارد که بر پایه پایتون ساخته ‌شده است. از آنجایی‌ که پایتون زبانی ساده برای یادگیری است، اگر به دنبال چنین زبانی برای ایجاد قراردادهای هوشمند دارید، می‌توانید از سرپنت استفاده کنید. این مسئله را نیز به یاد داشته باشید که کدهای نگارش شده به ‌وسیله سالیدیتی و سرپنت را می‌توانید به ‌راحتی برای اتریوم کلاسیک و RSK و دیگر پلتفرم‌های قراردادهای هوشمند نیز ترجمه کنید. در حال حاضر، سالیدیتی پادشاه زبان‌های برنامه‌نویسی مرتبط با قراردادهای هوشمند است و یادگیری آن می‌تواند به یادگیری دیگر زبان‌های قراردادهای هوشمند نیز کمک کند.

ویژگی‌های زبان سالیدیتی

برای این که بدانید مهم‌ترین ویژگی‌های زبان سالیدیتی چیست، بهتر است که موارد زیر را با دقت مورد بررسی قرار دهید:

1. رویدادها

 رویدادها یا Eventهای مختلفی که برای نگارش دیتاهای مرتبط با قراردادهای Blockchain Log قرار می‌گیرند؛ این رویدادها شبیه به یک تابع عمل می‌کنند که دیتا را دریافت می‌کنند و سپس آن را روی محیط Blockchain Log رونویسی می‌کنند.

2. مدل داده‌ای ایستا

علی‌رغم شباهت‌های بسیار زیادی که این زبان با زبان‌های تخصصی دیگر مثل جاوا اسکریپت دارد، مدل داده‌ای در آن ایستا است.

3. سطح دسترسی

 دو نوع سطح دسترسی در این زبان تعبیه شده‌اند که عمدتاً با عناوین mortal و own شناخته می‌شوند. البته ناگفته نماند که برای حصول اطمینان و امنیت بیشتر، امکان دسترسی به سایر سطوح هم برآورده شده است.

4. ساختار داده و قرارداد

 در محیط زبان تخصصی سالیدیتی همه‌چیز بر مبنای قرارداد یا Contract و ساختار داده یا Data structure چیده شده است؛ با این اوصاف، قراردادها را می‌توان به راحتی شکل داد و آن‌ها را مدیریت و کنترل کرد.

5. تغییر رفتار تابع

 این امکان که در زبان سالیدیتی فراهم شده است، با استفاده از قابلیت Function Modifier صورت می‌پذیرد. در دایره‌المعارف زبان سالیدیتی، از Function Modifier به عنوان ویرایشگر توابع نام برده می‌شود که با اصلاح و بازنویسی توابع در قراردادهای وارث، فرصت تغییر رفتار در توابع را فراهم خواهد کرد.

6. امکان Import فایل‌ها

با استفاده از این ویژگی بسیار مهم، می‌توان کدهای مربوط به فایل‌های مختلف را وارد محیط زبان برنامه‌نویسی Solidity کرد.

7. Library

مهم‌ترین ویژگی و قابلیت این زبان به کتابخانه‌ها یا Library آن مربوط می‌شود که شامل منابع غنی و اطلاعات بسیار کافی برای برنامه‌نویسی است. اگر شما به عنوان یک توسعه‌دهنده در حال مطالعه این مقاله هستید، جالب است بدانید که با استفاده از کتابخانه‌های متنوع و غنی این زبان می‌توان قراردادها مورد نظر را به راحتی کدنویسی کرد؛ همچنین امکان سفارشی‌سازی قراردادهای طراحی ‌شده از این طریق هم وجود دارد.

زبان سالدیتی چه آینده‌ای دارد؟

با استفاده از زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی، قراردادهای هوشمند در شبکه اتریوم نوشته می‌شوند. این زبان در دنیای بلاک چین از اهمیت زیادی برخوردار است و به دلیل یادگیری آسان و داشتن مزایای زیاد، به یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی بلاک چین تبدیل شده است. اگر شما قصد دارید که از طریق برنامه‌نویسی بلاک چین کسب درآمد کنید، یادگیری زبان سالیدیتی اولین گام برای شروع خواهد بود. زیرا به مرور زمان این زبان به یک زبان برنامه برنامه‌نویسی تبدیل خواهد شد که توسط بسیاری از بلاک چین‌ها پشتیبانی می‌شود.

محیط‌های توسعه نرم‌افزار برای soldity به رچه صورتی است؟

محصولات نرم‌افزاری ممکن است برای برخی از نیازهای خاص (برای یک مشتری خاص یا مجموعه‌ای از کاربران بالقوه) توسعه داده شوند. توسعه نرم‌افزار مجموعه‌ای از فعالیت‌هایی است که بعد از نهایی شدن، به تولید یک محصول نرم‌افزاری منجر می‌شود. محصولات توسعه داده شده می‌توانند نتیجه چند خط ساده یا میلیون‌ها خط کد باشند. محیط یکپارچه توسعه نرم‌افزار (IDE) محیطی گرافیکی است که تمام یا تعدادی از ابزارهای لازم برای توسعه یک نرم‌افزار را در خود دارد. مهم­ترین محیط‌های توسعه نرم‌افزار برای زبان سالیدیتی عبارتند از:

  • ریمیکس Remix
  • ویژوال استودیو Visual Studio
  • اتر اتم Ether atom

سالیدیتی چگونه کار می‌کند؟

بسیاری از خدمات و فناوری‌های جدید مبتنی بر بلاک‌چین با استفاده از زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی اجرا می‌شوند. قراردادهای هوشمند ایجاد شده با استفاده از Solidity، راه‌حلی برای خودکارسازی فرایندهای مالی و غیرمالی بین افراد مختلف در بستر بلاک‌چین هستند. به این ترتیب، می‌توان اطمینان حاصل کرد که خطراتی مانند کلاهبرداری، کاربران بلاک‌چین را تهدید نخواهد کرد.

اجازه دهید برای بررسی نحوه عملکرد این زبان برنامه‌نویسی روی اتریوم تمرکز کنیم. ماشین مجازی اتریوم (EVM) یکی از اجزای کلیدی به شمار می‌رود که اجرای کدهای سالیدیتی را در این شبکه میسر می‌کند. EVM، نوعی رایانه مجازی روی بلاک‌چین است که ایده‌های توسعه‌دهندگان را به برنامه‌های اجرایی تبدیل می‌کند. کامپایلرهای ویژه‌ای کدهای سطح بالا را که انسان می‌تواند بخواند، به دستورالعمل‌هایی تبدیل می‌کنند که برای پردازنده قابل خواندن هستند. به این ترتیب، اجرای برنامه‌ها برای اپراتور انسانی به ‌راحتی امکان‌پذیر خواهد شد.

مزایا جذاب برنامه‌نویسی سالیدیتی !

  • برنامه‌نویسی سالیدیتی علاوه بر قابلیت اصلی آن ویژگی‌های متعدد دیگری دارد که باعث برتری آن نسبت به سایر زبان‌های مبتنی بر اتریوم می‌شود
  • برنامه‌نویسی سالیدیتی به جز انواع داده‌های بنیادی، انواع داده‌های پیچیده و متغیرهای عضو را نیز پشتیبانی می‌کند.
  • سالیدیتی یک رابط باینری برنامه (ABI) برای تأمین ایمنی انواع داده فراهم می‌کند. اگر کامپایلر متوجه عدم تطابق نوع داده در هر متغیری شود رابط باینری یک خطا ایجاد می‌کند.
  • سالیدیتی به مشخصات زبان طبیعی اشاره دارد که برای تبدیل مشخصات کاربر محور به زبان قابل فهم توسط ماشین‌ها استفاده می‌شود.

معایب soldity چیست؟

تغییرناپذیری یک مزیت بزرگ است اما در برخی موارد ممکن است یک نقطه ضعف باشد. به عنوان مثال، پس از بستن قرارداد نمی‌توان آن را ارتقا داد و ویژگی‌های جدید را به آن اضافه کرد. از آنجایی که اتریوم بر روی فناوری بلاکچین اجرا می‌شود نمی‌تواند خودش اطلاعات را به‌ سرعت در سیستم جمع‌آوری و به‌روزرسانی کند مگر اینکه این کار را از طریق عملیات معاملاتی انجام داد. این کاستی می‌تواند یک مشکل بزرگ در مورد عواملی مانند داده‌های نوسانات مانند قیمت جفت ارزها (فارکس) باشد.

بزرگ‌ترین نقطه ضعفی که می‌توان در سالیدیتی مشاهده کرد، عدم بلوغ آن (در مقایسه با زبان‌های قدیمی مانند سی یا جاوا) است. ایراد این نوظهور بودن کمبود آزاردهنده کتابخانه‌ها و مراجع برای توسعه‌دهندگان و دشواری یادگیری سالیدیتی برای تازه‌کارها است.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید