بلاگ

بلاکچین فلو چیست؟ معرفی کامل پروژه Flow

Flow(FLOW) یک بلاک چین با عملکرد بالا است که به‌ویژه برای تولید NFT ها، بازی‌های کریپتو و اپلیکیشن‌ها به کار می‌رود، Flow بر عکس بلاک چین های چندمنظوره‌ای همچون اتریوم، برای سنجش تعامل میلیاردها نفر با NFT ها همچون آیتم‌های درون بازی ساخته‌شده است.

آموزش جذابترین دوره‌های ارز دیجیتال با مدرک سازمان فنی و حرفه‌ای، برای ارتباط بیشتر به لینک سوپر دوره مراجعه کنید 

Flow پروژه‌ای است که در زمان درست و در جای درست قرار داد. بازار NFT روزبه‌روز بیشتر در حال شکوفا شدن است و پلتفرم‌های محبوب شبکه‌های اجتماعی همچون تیک‌تاک و توییتر نیز ویژگی‌های NFT را به نمایش می‌گذارند.

تیم‌های حاضر در لیگ‌های بزرگ ورزشی ازجمله NBA و NFL تا MotoGP و esports اقدامات مبتکرانه و کاکلتیبل‌هایی را برای طرفداران آغاز کرده‌اند؛ بنابراین، ازآنجایی‌که NFT ها تاکنون محبوبیت کافی دریافت کرده‌اند، به نظر می‌رسد که Flow به موفقیت می‌رسد.

این راهنما بلاک چین Flow، نحوه عملکرد آن و دلیل این‌که توکن Flow باید در پرتفوی شما جایگاهی داشته باشد را توضیح می‌دهیم.

بلاک چین ها که در سال 2009 آغاز به کار کردند شبکه‌های غیرمتمرکزی هستند که برای همیشه نحوه سازمان‌دهی سرمایه، دیتا و دارایی‌ها را برای مردم تغییر داده‌اند. درحالی‌که شکل‌های اولیه و کنونی وب محتوا را از فروشگاه‌های متمرکز تا کاربران توزیع می‌کردند، بلاک چین ها Web3 را فعال می‌کنند.

Web3 تغییری اساسی در محتوای تولیدشده ایجاد می‌کند که در آن محتوای تولیدشده توسط کاربر از طریق پلتفرم‌های کاربر میان دیگر کاربران توزیع می‌شود؛ بنابراین به‌جای این‌که فیس بوک، یوتیوب و اینستاگرام شبکه‌های توزیع محتوا داشته باشند، کاربران برای خود مسیرهایی در شبکه‌های همتا به همتای تجزیه‌پذیر دارند.

در مورد Web3، منظور از محتوا هرگونه دیتای قابل‌انتقال را گویند. چه دیتای مذکور پول و آیتم‌های درون بازی باشد و چه عکس پروفایل، اطلاعات در مورد زنجیره تأمین تفاوتی برای شبکه خنثی کاربر ایجاد نمی‌کند.

همه این مواردی که درباره Web3 گفته شد چه ارتباطی به بلاک چین Flow دارند؟ Flow بلاک چینی است که برای دارایی‌ها و اپلیکیشن های Web3 همچون NFT ها، بازی‌های کریپتو و DAO ها ساخته‌شده است. به‌طور خلاصه، Flow معتقد است که بلاک چین‌ها پشتیبان اصلی اقتصاد دیجیتال هستند و ابزارهایی را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کنند تا آن را ایجاد کنند.

اتریوم، سولانا، پولکا دات و دیگر بلاک چین های محبوب نیز توضیح مشابهی دارند. در حقیقت، بیشتر NFT های رو به رشد رد اتریوم ساخته می‌شوند؛ بنابراین، چه چیزی بلاک چین Flow را متفاوت از اتریوم می‌سازد؟

پیشینه بلاک چین Flow نیز به‌طور تصادفی در اتریوم آغاز شد. در سال 2017، Dapper Labs بازی CryptoKitties را ساخت که اولین بازی مبتنی بر بلاک چین در جهان بود.

CryptoKitties حول جمع‌آوری و پرورش گربه‌های دیجیتال می‌چرخد. محبوبیت این بازی از زمان انتشار خود در اتریوم چندان نبود و سبب کاهش یافتن ارزش اتریوم شد. به دلیل حجم مشخص فعالیت‌های مربوط به CryptoKitties، تراکنش‌های انجام‌شده در اتریوم تقریباً به صفر رسیدند و برای حل این مشکل کارمزدهای gas فراوان و روزهای بسیاری صرف شد.

این سقوط سبب شد تا توسعه‌دهندگان Dapper Labs به فکر ایجاد یک بلاک چین ایده آل برای بازی‌های کریپتو کالکتیبل های خود باشند. این بلاک چین باید مقیاس‌پذیر باشد تا از تراکم استفاده از شبکه مانند اتریوم دوری شود و تراکنش‌ها نیز حتی در صورت کاربرد بالا، ارزان باشند.

بلاکچین فلو

Dapper Labs بلاک چین Flow را در طی یک فروش عمومی 18 میلیون دلاری در CoinList معرفی کرد. از آن زمان، فضای بلاک چین Flow توسعه‌یافته است تا NBA TopShot، UFC، NFL، Samsung، Google، MotoGP و شرکای Ubisoft را نیز شامل شود.

اما همه این نام های بزرگ در بلاک چین Flow چه خواهند کرد؟ مسلماً تولید NFT. تولید NFT در Flow کار ساده‌ای است.

نحوه عملکرد بلاک چین فلو

سرعت بالا، مقیاس‌پذیری و توسعه‌دهنده پسند بودن از ویژگی‌های بلاک چین Flow است. مورد آخر بسیار مهم است زیرا هدف فلو این است که به‌عنوان پلتفرم پیش‌فرض برای سازندگان NFT، اپلیکیشن های بازی و سازمان‌های خودمختار غیرمتمرکز (DAOs) تبدیل شود.

ساختار چند نودی مانع شاردینگ شدن Flow می‌شود:

درحالی‌که انتظار می‌رود بلاک چین Flow برای دستیابی به مقیاس‌پذیری سریع (همچون دیگر پروژه‌ها)، غیرمتمرکز سازی را چندان رعایت نکند، در عوض برای سنجش بدون شاردینگ، روشی را ابداع کرد.

شاردینگ، پردازش موازی بیت‌های دیتای بلاک چین در مقایسه با کل پایگاه داده است. شاردینگ به‌عنوان یک راه‌حل کامل برای مقیاس‌پذیری بلاک چین به کار رفته است، زیرا حجم کار را برای نودها کاهش می‌دهد و توان عملیاتی تراکنش را برای شبکه‌های غیرمتمرکز بالا می‌برد.

بااین‌وجود، توسعه‌دهندگان Flow بر این باور هستند که بلاک چین‌های مشترک را نمی‌توان برای ایجاد محیط‌های تجزیه‌پذیر برای قراردادهای هوشمند به کار برد. تجزیه‌پذیری برای قراردادهای هوشمند به معنای این است که قراردادها با یکدیگر به‌خوبی عمل می‌کنند و به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهند تا کار یکدیگر را تکمیل کنند.

ساختار چند نودی فلو

توکن فلو چیست؟

زمانی که توسعه‌دهندگان بلاک چین Flow توکن فلو را تولید کردند، آن را به‌عنوان ارز دیجیتال استاندارد برای نسل جدیدی از بازی‌های کریپتو، اپلیکیشن‌ها و NFT ها پیش‌بینی کردند. فلو ویژگی‌های مختلفی دارد که آن را در میان رمز ارز‌های بیشمار برتر می‌سازد:

توکن‌های فلو چطور به بلاک چین کمک می‌کنند؟

Flow نیز همچون اتریوم، سولانا و پولکا دات از رمز ارز بومی خود به‌عنوان محرک استفاده می‌کند. برای انجام یک تراکنش، کاربران باید کارمزدهای پردازش (تراکنش‌های ساده) یا کارمزدهای محاسبات (تراکنش‌های پیچیده یا لایه‌لایه) را بپردازند.

 

برای رسیدن به پاداش‌های استیکینگ، فلو را استیک کنید

Flow از یک الگوریتم اجماع اثبات سهم همراه با ساختار چند نودی استفاده می‌کند. این دو ویژگی در ترکیب به اعتباردهندگان امکان انجام کارهای بسیاری را می‌دهند. با این‌وجود، برای این‌که به یک اعتباردهنده Flow تبدیل شوید، باید حداقل مقدار توکن FLOW را استیک کنید. تنها پس از استیکینگ توکن های FLOW می‌توانید نقش خود به‌عنوان یک اعتباردهنده را آغاز کنید و به پاداش‌های استیکینگ FLOW دست یابید.

ازآنجایی‌که اعتباردهندگان فلو نقش‌های بسیاری را می‌توانند داشته باشند، انجام نقشی که بیش از همه مورد نیاز است اهمیت بالایی دارد؛ بنابراین، توسعه‌دهندگان Flow مکانیسم پاداش استیکینگ را راه‌اندازی کردند تا محرک‌های بیشتری را برای موردنیازترین نقش اعتباردهنده در هر زمان مشخص ارائه کنند.

درنهایت، برای دستیابی به پاداش‌های استیکینگ FLOW نیازی نیست تا به یک اعتباردهنده Flow تبدیل شوید بلکه می توانید به‌جای آن استیک خود را واگذار کنید. با این کار، همچنان پاداش‌های استیکینگ را دریافت می‌کنید اما باید سهم کمی از آن را به اعتباردهنده‌ای که به او واگذار کرده‌اید بپردازید.

پاداش استیکینگ فلو

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید