بلاگ

بررسی غول‌های میان زنجیره در چرخه بعدی کریپتو – تکنولوژی

نوآوری در تکنولوژی Web3 در حال تکثیر است. در طی بازار صعودی پیشین (پیش از تابستان دیفای سال 2020 آغاز شد)، تعداد چشمگیری از پروژه‌ها با کاربردهای جدید پدیدار شدند که توجه سرمایه‌های خطرپذیر و حمایت گسترده‌تر جامعه را به خود جلب کردند.

تکنولوژی و بازارها در Web3 پیشرفت سریعی دارند و آخرین حرکت صعودی، انواع پروژه‌هایی را نشان داد که از نظر سرمایه‌گذاران بیشترین کاربرد و ارزش‌گذاری را دارند. پروتکل‌های لایه 1 جدید همچون SOL و AVAX و اوراکل‌هایی نظیر LINK و BAND پدید آمدند، همچنین شاهد پیدایش صرافی‌های غیرمتمرکزی همچون UNI و dYdX بودیم. با این‌ وجود تشخیص این پروژه‌ها زمانی که در مراحل اولیه قرار دارند و قبل از ممنتوم روند صعودی پیش‌ از این که ارزش آن‌ها از پیش قیمت‌گذاری شده باشد، برای سرمایه‌گذاران اهمیت داشت؛ بنابراین، اکنون باید آماده شویم تا مسیر حرکت بازارها را هنگام پیش‌بینی روند صعودی بعدی شناسایی کنیم.

در حال حاضر فضای میان زنجیره به شکل خاص، زیرساخت لگوی web3 را که در سال‌های پیش رو مورد استفاده و ارزیابی قرار خواهد گرفت، ترسیم می‌کند و این کار مسئولیت اصلی سرمایه‌گذاران در طی چرخه بعدی و چرخه‌های پس‌ از آن خواهد بود. بریجینگ، انباشتگی و دیگر زیرساخت‌ها و کاربردهای آینده چند زنجیره ما، همان چیزی خواهد بود که کاربران web3 از آن استفاده خواهند کرد، درحالی‌که انتظار امنیت و تجربه کاربری بهتر و وجود منطقه‌ای را دارند که سرمایه‌گذاران سرمایه و تمرکز خود را در آنجا قرار خواهند داد.

بازار صعودی بعدی زمانی خواهد بود که امواج جدیدی از پروژه‌های مهیجی را مشاهده می‌کنیم که از نظر کاربرد و ارزش همچون پروژه‌های مربوط به محیط‌های تک زنجیره‌ای همچون SOL و AVAX هستند یا حتی بالاتر هستند. فرض بر این است که می‌توان این روند را برای 2 تا 3 سال آینده برنامه‌ریزی کرد تا آنچه به‌ عنوان ادغام زیرساخت ایجاد می‌شود، قابل پیش‌بینی باشد و نوآوری میان زنجیره جدید سبب افزایش سرعت اینترنت مبتنی بر بلاک چین می‌شود که در آن تکنولوژی‌ها به‌طور دقیق در ارائه یک تجربه کاربرپسند یکپارچه برای Web3، چندان مورد بررسی قرار نمی‌گیرند.

Wormhole:

 یکی از مهم‌ترین پروژه‌ها Wormhole است که یک پل میان زنجیره است. Wormhole یک اپلیکیشن غیرمتمرکز میان زنجیره دارایی است که توسط سولانا و Certus.One توسعه‌ یافته است. این پروژه در آغاز برای شناسایی انتقال‌های دوطرفه میان دارایی‌های اتریوم و سولانا ایجاد شد؛ اما در حال حاضر Wormhole می‌تواند به شناسایی انتقال میان زنجیره دارایی میان اکوسیستم‌های دیگری ازجمله اتریوم و Polygon کمک کند. مزیت میان زنجیره Wormhole این است که به کاربران اجازه تبدیل مستقیم دارایی‌های ERC-20 اتریوم دارایی‌های استاندارد SPL سولانا و برعکس را می‌دهد و اثرات تجاری و شبکه اکوسیستم ایجاد می‌کند. در حال حاضر اکوسیستم‌ها توسط Wormhole پشتیبانی شده‌اند که علاوه بر اتریوم و سولانا شامل BSC، آوالانچ، Polygon، Fantom، Oasis، Aurora، Karura، Acala و Celo می‌شود. دیتای TVL Wormhole در اوایل سال جاری بیش از 1 میلیارد دلار ارزش داشت و باوجود کاهش ارزش 5/2 میلیارد دلاری، اخیراً 187 میلیون دلار افزایش را شاهد بود. این پروژه اساساً توسط Jump Crypto پشتیبانی می‌شود. انتظار می‌رود که Wormhole به یکی از پروژه‌های پیش رو در دنیای آتی میان زنجیره تبدیل شود و به‌عنوان استاندارد یک صنعت پیشرفت کند.

LayerZero:

این راه‌ حل تکنولوژی یک پروتکل تعامل‌پذیری omni-chain ارائه می‌کند که هماهنگی میان زنجیره اپلیکیشن با مبنای ارتباطی سطح پایین را شناسایی می‌کند. LayerZero یک endpoint درون زنجیره قابل تنظیم مورد استفاده کاربر است که یک شبکه ارتباطی جهانی را اجرا می‌کند و برای انتقال پیام‌ها میان endpoin های درون زنجیره به دو طرف نیاز دارد. در سپتامبر 2020 LayerZero از یک راند 6 میلیون دلاری سری A خبر داد که توسط Multicoin Capital و Binance Labs به‌ عنوان پروژه‌ای از کانادا از فاز توسعه پنهانی خود هدایت می‌شد و تنها هفت ماه بعد 135 میلیون دلار برای توسعه سری A با ارزش 1 میلیارد دلار اضافه کردند که هدایت آن به عهده Andreessen Horowitz(a16z) Coinbase(COIN) Ventures، PayPal(PYPL) Ventures، Tiger Global and Uniswap Labs(UNI) است و پیش‌بینی می‌شود که با سرمایه‌ای حدود 3 میلیارد دلار این کار محقق شود. در صورت وجود یک لایه ارتباطی برای آینده میان زنجیره ما و محدوده‌ای که همچنان توسعه یابد، LayerZero در موقعیت قدرتمندی قرار دارد تا به یک غول میان زنجیره در طی روند صعودی بعدی تبدیل شود.

Golden Gate:

Golden Gate (GGX) پروژه دیگری است که C-suite و منشأ توسعه تکنیکال برتری دارد. این پروژه توسط تیمی با بودجه شخصی به‌ صورت مخفیانه توسعه‌ یافته است که پیش‌تر اجزای اصلی مرحله زیرساخت Web3 “Generation-Zero” (مثلاً پیش میان زنجیره) ازجمله پروتکل‌های لایه 1، میان‌افزار و پل‌ها را توسعه داده است. Golden Gate با استفاده از roll up های ZK یک لایه ارتباطی چند زنجیره و پروتکل روتینگ نقدینگی پیشرفته را در شبکه‌ای از زیر زنجیره‌های مستقل غیرمتمرکز، توسعه می‌دهد. تمرکز آن‌ها حول قابلیت‌های روتینگ توکن هوشمند، یک اوراکل دیسکاوری قیمت جهانی و سوآپ های مولکولی قرار دارد که هنگام ارتقای امنیت از طریق یک راه‌ حل مبتنی بر زنجیره برای سازگاری، از روتینگ ثابت به ثابت زنجیره به زنجیره استفاده می‌کنند. با توجه به مشکلات متعددی که در طی سال گذشته در فضای میان زنجیره شاهد بوده‌ایم، این نوآوری Web3 مهمی است. Golden Gate به‌ عنوان شبکه زیر لایه با سازگاری بالا در نسخه آتی میان زنجیره نسل بعدی Web3 معرفی می‌شود. همچنین به‌ عنوان یکی از غول‌های احتمالی در سال‌های آتی موردبررسی و پذیرش قرار می‌گیرد، زیرا سرمایه‌گذاری خطرپذیر، تکنولوژی‌ها و پروژه‌های نوظهور را برای بازار صعودی بعدی معرفی می‌کند.

LI.FI:

LI.FI پروژه‌ای است متعلق به آلمان که اعلام کرد آخرین دور سرمایه‌گذاری آن توسط Cinbase Ventures و 1kx انجام شد. این دور تأمین سرمایه 5/5 میلیون دلار بود و شرکت‌های Dragonfly Capital، Scalar، RockTree Capital و Lattice Capital در آن مشارکت داشتند.

LI.FI یک پل و گردآورنده DEX است که جنبه‌های زیرساخت لگو و کاربرد سریع را از طریق تسهیل نقدینگی میان زنجیره برای کاربران فراهم می‌کند. LI.FI امکان انجام تراکنش‌های میان زنجیره را در یک رابط فراهم می‌کند و تجربه کاربری را تسهیل می‌کند و انتقال‌های کم‌ هزینه را ممکن می‌سازد. با این‌ وجود LI.FI برعکس Layer Zero باید مقدار مشخصی توکن های بومی را در زنجیره هدف به‌عنوان کارمزد gas نگه‌ دارند تا تراکنش‌ها را به‌ پیش برند. ویجت LI.FI آن‌ها یک gateway سریع است که به سازندگان اجازه می‌دهد تا dApp را در دیگر پروژه‌ها قرار دهند. توسعه‌دهندگان می‌توانند به گروه محصولات LI.FI که شامل برخی از مهم‌ترین پل‌ها می‌شود بدون نیاز به اجرای پل‌ها دسترسی داشته باشند. همچنین LI.FI پل‌ها را به DEX ها با کمک تجمیع DEX متصل می‌کند و مبادله‌های درون زنجیره و برون زنجیره دارایی را ممکن می‌سازد. LI.FI همه این عملکرد را در یک SDK (کیت توسعه نرم‌افزار) فراهم می‌کند که سازندگان می‌توانند از آن استفاده کنند و در 14 بلاک چین مختلف یکپارچه‌سازی می‌شود و با توسعه آن، LI.FI به یکی از پروژه‌های موردبررسی آتی تبدیل می‌شود، زیرا غول‌ها برای بازار صعودی بعدی پیشتاز هستند.

همچنین باید توجه داشت که صنعت میان زنجیره همیشه یکی از بخش‌هایی بوده است که در آن مشکلات امنیتی وجود داشته است، به‌ ویژه اخیراً در زمینهٔ راه‌حل‌های بریجینگ. برای مثال Multichain سال گذشته حدود 43/1 میلیون دلار را به خاطر پارامتر آسیب‌پذیری (vulnerability) از دست داد؛ Wormhole حدود 320 میلیون دلار را در آغاز سال جاری به دلیل آسیب‌پذیری امضای تأییدی ساختگی از دست داد (Jump Crypto برای جبران ضرر، وجوهی را تزریق کرد) و Nomad اخیراً حدود 150 میلیون دلار را به دلیل آسیب‌پذیری تأیید دارایی از دست داد.

علاوه بر پل‌های ذکرشده در بالا که مشکلات امنیتی دارند، سال گذشته Poly Network 610 میلیون دلار را به دلیل جایگزینی کلید عمومی اعتباردهنده در relay chain از دست داد (درنهایت توسط هکرهای کلاه‌سفید بازگشت)؛ Ronin Network زنجیره جانبی Axie Infinity اخیراً بیش از 600 میلیون دلار را به دلیل حمله به نودهای اعتباردهنده خود از دست‌داده است؛ بنابراین نوآوری که می‌تواند این آسیب‌پذیری‌ها را برطرف سازد، بیشترین تعداد کاربران و ارزش‌گذاری‌ها را در طی چرخه بعد جذب خواهد کرد.

Multichain:

Multichain (پیش‌تر AnySwap) یکی از رایج‌ترین پروتکل‌ها در منطقه پل میان زنجیره است. در گذشته تعداد کل دارایی‌ها که توسط Multichain قفل شدند به 56/4 میلیارد دلار رسید درحالی‌ که از 20 اکوسیستم و 948 نوع دارایی پشتیبانی می‌کرد. در اوایل سال جاری Multichain اعلام کرد که 60 میلیون دلار دیگر برای تکمیل سرمایه در نظر گرفته است. این راند توسط Binance Labs و با مشارکت Sequoia China، IDG Capital، DeFiance Capital، Circle Ventures، Tron Foundation، Hypersphere Ventures، Primitive Ventures، Magic Ventures و HashKey که همه متوجه پیشرفت‌های پروتکل پل میان زنجیره در این فضا می‌شوند، هدایت شد.

Multichain

از نقطه‌ نظر تکنیکال، Multichain یک الگوریتم امضای آستانه توزیعی (TSS) است که مبتنی بر محاسبات چندجانبه امن (SMPC) است و از چند نود MPC تشکیل یافته است. روش میان زنجیره Multichain یکی از روش‌های پذیرفته‌شده رایج صنعت در مورد نقدینگی میان زنجیره است که در آن از 24 نود برای دستیابی به اجماع و تأیید تراکنش‌ها استفاده می‌شود. Multichain به‌عنوان یکی از پروتکل‌های پیشرو در حوزه کنونی پل میان زنجیره، ممنتوم قدرتمندی را از نظر پیشرفت، حتی پس‌ از این که بازار در طی مرحله آخر چرخه کنونی آرامش یافت حفظ کرده است.

چرخه بعدی:

در طی بازار نزولی فعلی و در بازار صعودی بعدی، شاهد زیرساخت مجزای Web3 خواهیم بود که برای تشکیل اینترنت جدید مبتنی بر بلاک چین که بیشتر شبیه شبکه‌های ترکیبی پشتیبان Web2 است، با یکدیگر ادغام‌ شده‌اند. پروژه‌هایی که پیش‌تر ذکر شدند برخی از تکنولوژی‌های مهیجی هستند که آینده Web3 میان زنجیره ما و توجه ما را از نظر پیشرفت تکنیکال و افزایش ارزش جلب کردند. زمانی که بازار صعودی بعدی از راه می‌رسد، انتظار می‌رود که با فرض وجود امنیت کامل، این پروتکل‌های زیرساخت و اپلیکیشن ها در دنیای میان زنجیره ‌آینده ما غول‌های جدیدی خواهند شد. شاید شما باید تا بازار صعودی بعدی یا روند صعودی بعدازآن منتظر باشید تا ببینید که برخی از این لگوهای زیرساخت و اپلیکیشن ها چقدر رشد خواهند کرد.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

1 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید