بلاگ

اثبات سهام (POS) در ارزهای دیجیتال چیست؟

اثبات سهام که در زبان اصلی با اصطلاح Proof of Stake معرفی می ‌شود، یک روش امنیتی در شبکه ‌های بلاک چین است. Proof of Stake یا به ‌اختصار POS روش مؤثر برای درآمدزایی در شبکه بلاک چین می ‌باشد. در واقع شبکه برای اعتبار زایی و در عین ‌حال ارتقاء جایگاه ایمنی از فعالان فضای شبکه استفاده می ‌کند. در عین ‌حال برای این فرایند در قبال تامین امنیت شبکه از طریق نگهداری ارزهای دیجیتال پاداشی را در نظر می ‌گیرد.

اثبات سهام چیست؟

به ‌طور کلی شما می ‌توانید از دو روش به ارز دیجیتال دسترسی داشته باشید. روش اول را همه می‌ شناسیم. روشی که با عنوان ماینینگ معرفی می ‌شود و به‌ طور کلی در مورد استخراج ارزهای دیجیتالی فعالیت می‌ کند. این روش نیاز به ماینر و صرف انرژی و زمان زیادی دارد. اما روش دوم تکنیک اثبات سهام یا همان POS است. در این روش افراد می ‌توانند ارز دیجیتالی اصلی در بدنه شبکه بلاک چین را خریداری کنند و این ارز را به ‌عنوان اعتبار در اختیار شبکه قرار بدهند. به ‌این ‌ترتیب شبکه جایگاه مالی قدرتمندتری پیدا می ‌کند. در قبال این سرمایه ‌گذاری شبکه بلاک چین نیز با توجه به مدت پس ‌انداز ارز دیجیتالی در اختیار شبکه برای صاحبان پس ‌انداز، پاداشی از نوع ارز دیجیتالی در نظر می ‌گیرد. حالا بدون آنکه تلاشی برای استخراج سخت ارز دیجیتالی کرده باشید، تنها با تکیه بر روش اثبات سهام به ارز دیجیتالی جدید آن هم به شکل پاداش از طرف شبکه دست پیدا می‌کنید.

نحوه عملکرد اثبات سهم:

الگوریتم اثبات سهم از یک فرآیند گزینش شبه تصادفی برای انتخاب یک نود استفاده می‌کند. این نود به‌عنوان اعتباردهنده بلاک بعدی به کار می‌رود و بر مبنای مجموعه‌ای از فاکتورها ازجمله عمر استیکینگ، randomization و میزان سرمایه نود انتخاب می‌شود.

باید به یاد داشت که در سیستم‌های اثبات سهم، بلاک‌ها به‌جای اینکه استخراج شوند، «تولید می‌شوند». رمزارزهایی که از اثبات سهم استفاده می‌کنند اغلب با فروش کوین‌های از پیش استخراج‌شده فرآیند را آغاز می‌کنند یا با الگوریتم اثبات کار راه‌اندازی می‌شوند و بعداً به اثبات سهم تبدیل می‌شوند.

اثبات سهم از چه کارمزدی استفاده می کند؟

باوجوداینکه در سیستم‌های مبتنی بر اثبات کار، رمز ارز‌های زیادی به‌عنوان پاداش برای ماینرها تولید می‌شوند، سیستم اثبات سهم معمولاً از کارمزد تراکنش‌ها به‌عنوان پاداش استفاده می‌کند.

کاربرانی که تمایل به مشارکت در فرآیند تولید (forging) را دارند، باید مقدار مشخصی کوین را به‌عنوان استیک خود در شبکه قفل کنند. اندازه استیک تعیین‌کننده فرصت‌هایی است که به انتخاب نود به‌عنوان اعتباردهنده بعدی برای تولید بلاک منجر می‌شوند. هر چه استیک بزرگ‌تر، فرصت‌ها بیشتر. به‌منظور ممانعت از انتخاب انحصاری نودهای ثروتمند در شبکه، روش‌های منحصربه‌فرد بیشتری در فرآیند انتخاب به کار می‌روند. «انتخاب تصادفی بلاک» و «انتخاب سن کوین» دو روش معمول مورداستفاده هستند.

در روش اول اعتباردهندگان را می‌توان با جستجوی نود همراه با ترکیبی از کمترین مقادیر هش و بالاترین استیک انتخاب کرد. ازآنجایی‌که اندازه استیک‌ها عمومی هستند، معمولاً تنها نودهای دیگر می‌توانند forger بعدی را پیش‌بینی کنند.

روش انتخاب عمر کوین، نودها را بر اساس مدت‌زمانی که توکن های آن‌ها استیک شده‌اند، انتخاب می‌کند. عمر کوین عمر کوین را می‌توان از حاصل‌ضرب تعداد روزهایی که کوین‌ها به‌عنوان استیک نگهداری شده‌اند در تعداد کوین‌های استیک شده به دست آورد. زمانی که یک نود بلاکی را تولید می‌کند، عمر کوین‌ها مجدداً به صفر بازمی‌گردد و برای تولید بلاک بعدی باید مدت‌زمان معینی را صبر کنند که این کار مانع تسلط نودهای با استیک بالا بر بلاک چین می‌شود.

هر رمز ارز که از الگوریتم اثبات سهم استفاده می‌کند ترکیبی از مجموعه قوانین و روش های مخصوص به خود را دارد که برای آن‌ها و کاربران به نظر مناسب می‌رسد.

زمانی که یک نود برای تولید بلاک بعدی انتخاب می‌شود، اعتبار تراکنش‌ها را بررسی می‌کند، بلاک را تأیید می‌کند و آن را به بلاک چین اضافه می‌کند. در ادامه نود کارمزد تراکنش‌هایی را که به بلاک مربوط می‌شوند به‌عنوان پاداش دریافت می‌کند.

اگر یک نود تمایلی به forger بودن نداشته باشد، استیک او همراه با پاداش‌های به‌دست‌آمده پس از دوره مشخص زمانی منتشر خواهد شد و به شبکه زمان لازم برای تأیید عدم وجود بلاک‌های جعلی اضافه‌شده به بلاک چین توسط نود را می‌دهد.

آیا اثبات سهام (POS) ساز و کاری منطقی دارد؟

اصولاً اثبات سهام ارز دیجیتال در نگاه اول یک جریان مالی گنگ و گمراه ‌کننده است.

چرا شبکه بلاکچین در قبال اعتبار سنجی ها پاداش در نظر می گیرد؟

بگذارید ماجرا را از یک منظر ساده ‌تر نگاه کنیم. قاعدتاً همه شما با سیستم‌ های کلاسیک بانک ‌داری آشنا هستید. همه می ‌دانیم که بانک ‌ها خود مولد اصلی پول هستند. با این ‌وجود چرا آنها علاقه به پس‌ انداز ما در داخل بانک دارند؟ مثلاً چرا در قبال پس‌ انداز ما سود پرداخت می ‌کنند؟

چرا بانک ها سود پرداخت می کنند؟

بانک ‌ها مولد پول هستند. اما نمی ‌توانند بی ‌حساب و کتاب پول تولید کنند. میزان نقدینگی در کل اقتصاد مولد آن بانک مقدار ثابتی است. طبعا با توجه به بزرگی بازار در طول هر سال نیاز به افزایش مقدار مشخصی نقدینگی داریم که این مقدار را بانک‌ ها در قامت مقدار پول جدید تولید می ‌کنند. اما مقدار این پول جدید محدود است و نباید باعث کاهش ارزش پول بشود. پس در کل، پول مقدار محدودی دارد که تنها بخشی از آن در اختیار بانک ‌ها می ‌باشد. بخش بزرگی از پول نیز در اختیار مردم است. اما بانک ‌ها به این پول نیاز دارند. اعتبار بانک ‌ها در افزایش جریان مالی آنها است. برای همین است که آنها در به ‌در به ‌دنبال سرمایه مردم هستند و همواره با تخصیص سود سعی در جذب پول بیشتری دارند.

stake ارز دیجیتال

در داخل شبکه بلاک چین نیز همین ساز و کار ساده حاکم است. ارزش ارزهای دیجیتالی در محدود بودن آنها است. مدیران ارزهای دیجیتالی می‌ دانند که تولید افسارگسیخته ارز جدید باعث افت قیمت می ‌شود. لذا برای آنکه ارزش ارز دیجیتالی را همچنان بالا نگه دارند، میزان تولید آن را محدود می ‌کنند. اما اعتبار بلاک چین به داشتن ارز دیجیتال است. ارز دیجیتالی که حالا به نوعی خارج از دایره مدیریت آنها قرار دارد.

امنیت اثبات سهام به چه صورتی تامین می شود؟

استیک به‌عنوان یک محرک مالی برای نود forger عمل می‌کند تا تراکنش‌های جعلی را ایجاد یا اعتبار گذاری نکنند. اگر شبکه تراکنشی جعلی را بیابد، نود forger بخشی از استیک و حق خود برای مشارکت به‌عنوان forger در آینده را از دست می‌دهد؛ بنابراین تا زمانی که میزان استیک از پاداش بیشتر باشد، اعتباردهنده کوین‌های بیشتری نسبت به زمانی که با سعی در تقلب به دست خواهد آورد، از دست می‌دهد.

به‌منظور کنترل مؤثر شبکه و تأیید تراکنش‌های جعلی، نود باید استیک بالایی در شبکه داشته باشد که به آن حمله 51% می‌گویند. با توجه به ارزش رمز ارز، شرایط گفته‌شده عملی نیستند زیرا برای کنترل بر شبکه باید 51% سرمایه در گردش را در اختیار داشته باشید.

مزیت الگوریتم اثبات سهام چیست؟

مزیت اصلی الگوریتم اثبات سهم بهینه‌سازی انرژی و امنیت است. کاربران بسیاری ترغیب به راه‌اندازی نودها هستند زیرا کاری آسان و به‌صرفه است. این موضوع همراه با فرآیند تصادفی سازی سبب غیرمتمرکزسازی بیشتر شبکه می‌شود، زیرا استخرهای mining دیگر نیازی به استخراج بلاک‌ها ندارند؛ و ازآنجایی‌که نیاز چندانی به انتشار کوین‌های جدید به‌عنوان پاداش نیست، این کار به ثبات بیشتر قیمت کوین کمک می‌کند.

باید به خاطر داشت که صنعت رمزارزها به‌سرعت در حال تغییر و تحول است و الگوریتم‌ها و روش‌های مختلف دیگری نیز از طریق آن توسعه‌یافته یا مورد آزمایش قرار گرفتند.

اثبات سهام در ارزهای دیجیتال

الگوریتم اجماع چیست؟

در شبکه غیرمتمرکز مانند بلاک چین، نیاز به ایجاد یک قانون هماهنگ و مورد تأیید همگان داریم. در الگوریتم اجماع، مشارکت ‌کنندگان بلاک چین با یکدیگر بر سر چگونگی تراکنش ‌ها و بلاک ها موافقت می ‌کنند.

الگوریتم اجماع اثبات سهام

اصل ماجرا از کنترل همگانی شبکه بلاک چین آغاز می ‌شود. به نوعی همه مالک شبکه هستند و می‌ توانند در کنترل آن سهیم باشند. اما آیا در این شبکه همگان می ‌توانیم ضریب ایمنی مناسبی داشته ‌باشیم؟ مثلاً چگونه بتوانیم از خرابکاری برخی در این شبکه جلوگیری کنیم؟ الگوریتم اجماع، راه ‌حل ساده ‌ای است که خیلی مؤثر می ‌تواند شرایط کلی فضای بلاک چین را کاملاً امن نماید.

الگوریتم اجماع چیست

قواعد الگوریتم اجماع به چه صورتی است؟

قواعد الگوریتم اجماع در پیاده ‌سازی اثبات سهام ارز دیجیتال هم پیش‌ بینی شده‌ است. این ‌طور نیست که هر کسی با هر میزان خرید ارز دیجیتالی هر طور که بخواهد از فعالیت اثبات سهام درآمدزایی کند. در الگوریتم اجماع قانونی است که هر کسی باید از توکن های بومی شبکه برای سرمایه ‌گذاری در شبکه استفاده کند. این موضوع را با مفهوم استیک ارز دیجیتال می ‌شناسند. استیک ارز دیجیتال، مفهوم سهام گذاری است. در این حالت هر کسی با استفاده از توکن های بومی، بلاک های شبکه را تکمیل می ‌کند. هر کدام از این توکن ها حکم یک سهام گذاری را دارد. در واقع هر کسی به‌ اندازه تعداد توکن بومی دارای سهم است و در قبال تعداد سهمی که دارد، پاداش سالیانه خود را دریافت می ‌کند.

پاداش استیک ارز دیجیتال چه عددی است؟

البته مقدار پاداش، مقدار ثابتی نیست. بلکه با توجه به میزان بازده سرمایه گذاری در رشد بازار سرمایه ارز دیجیتال تعیین می ‌شود. به ‌این ‌ترتیب سرمایه ‌گذارها تشویق می ‌شوند تا با ثبات سرمایه و تلاش در هر چه بزرگتر کردن بازار سرمایه میزان پاداش خود را افزایش بدهند.

الگوریتم اجماع در بلاک چین چیست؟

حضور الگوریتم اجماع برای جریان اثبات سهام راه را برای تقلب و یا حمله تا هک کردن شبکه مسدود کرده ‌است. زیرا هر بلاک سرمایه ‌گذاری بسته ‌است و هکر باید حداقل 40 درصد کل توکن های بلاک را خریداری کند تا قابلیت هک کردن فضا را داشته باشد. این ماجرا عملاً توجیه اقتصادی ندارد و بعید است هکری دیوانه اقدام به چنین امر محالی نماید.

اثبات سهام یا ppos در تولید ارز دیجیتال 

اثبات سهام یک روش همگانی در تولید ارز دیجیتالی است. افراد با سرمایه ‌گذاری درازمدت طی پاداش، از خود شبکه ارز دیجیتالی دریافت می ‌کنند. به ‌این ‌ترتیب فقط جریان پولی در تولید ارز دیجیتالی دخیل است. لذا به ‌مانند کارکرد ماینرها نیاز به صرف انرژی بالایی نداریم. میزان مصرف انرژی کم می ‌شود و این تأثیری مستقیم در آسیب کمتر به محیط ‌زیست دارد. از طرفی در روش تولید ارز دیجیتالی با کمک ماینرها باید وقت و توجه بسیاری را معطوف کرده باشیم. اما از طریق اثبات سهام فقط این پول است که در حال بازی مالی برای تولید ارز دیجیتالی جدید است.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید