آموزش رابط کاربری پایتون
بزرگترین مزیت پایتون، سهولت استفاده و فراوانی کتابخانهها برای همه کارها است. بدین ترتیب با نوشتن چند خط کد همه کاری میتوان انجام داد. تا زمانی که اسکریپتهای پایتون را برای استفاده شخصی مینویسید یا مخاطبان هدف شما به قدر کافی فنی هستند، نیاز نیست در مورد رابط کاربری (User Interface) یا به اختصار UI نگران باشید. اما برخی اوقات مخاطبان ما اطلاعات فنی چندانی ندارند. آنها به استفاده از اسکریپتهای پایتون تا زمانی علاقه دارند که مجبور نباشند به یک خط کد نگاه کنند. در این موارد ارائه اسکریپتهای خط فرمان کار مفیدی محسوب نمیشود و باید یک UI برای آنها تدارک ببینیم. با این که برخی از افراد از کلاینتهای دسکتاپ به جای UI مبتنی بر وب استفاده میکنند، اما ما در این مقاله روی ساخت سریع UI در پایتون تمرکز خواهیم داشت وانها را به شما معرفی و تا حد امکان آموزش میدهیم, پس با ما همراه باشید.
آموزش کامل پایتون با مدرک فنی معتبر برای اطلاعات بیشتر وارد لینک شوید
فهرست مطالب
- 1 کتابخانههای پایتون برای ساخت UI
- 2 در این دوره چه مباحثی آموزش داده شده است؟
- 3 معرفی Tkinter
- 4 روش جانمایی ()pack
- 5 روش جانمایی ()Grid
- 6 روش جانمایی ()Place
- 7 کاربرد دوره آموزش رایگان تکینتر در پایتون چیست؟
- 8 هدف از یادگیری آموزش تکینتر در پایتون چیست؟
- 9 دوره آموزش رایگان تکینتر در پایتون مناسب چه کسانی است؟
- 10 بعد از فراگیری آموزش رایگان تکینتر در پایتون چه مهارتهایی بدست میآوریم؟
- 11 پیشنیازها و منابع برای فراگیری دوره آموزش رایگان tkinter در پایتون چیست؟
- 12 معرفی ابزارهای توسعه برنامه گرافیکی در پایتون
- 13 ویژگی های بارز Kivy چیست؟
- 14 پیش نیازهای توسعه اپلیکیشن با Kivy
کتابخانههای پایتون برای ساخت UI
اساساً 3 کتابخانه بزرگ UI برای پایتون وجود دارند که Tkinter ،wxPython و PyQT نام دارند. ما در این مقاله هر سه این کتابخانهها را بررسی میکنیمو از دیگر کتابخانههای موجود هم صحبت میکنیم، اما چیزی که به دنبالش هستیم در هیچ کدام از این کتابخانهها نیست. کتابخانههای پایتون به طور کلی یک روش مناسب برای جداسازی بخش کاملاً فنی برنامههای محسوب میشوند. با این حال اغلب تمرکز ما در این مقاله روی گزینه چهارم یعنی کتابخانه PySimpleGUI است. این کتابخانه از هر 3 کتابخانه فوق استفاده میکند، اما بخشهای فنی آنها را از دید ما دور نگه میدارد.
در این دوره چه مباحثی آموزش داده شده است؟
ما در این دوره آموزشی قصد داریم به طور جامع نحوه طراحی رابط کاربری با استفاده از کتابخانههای مختلفی و آشنایی شما با آنها همچون Tkinter در پایتون را آموزش دهیم.
معرفی Tkinter
Tkinter یک کتابخانه استاندارد در پایتون است که برای ایجاد رابط کاربری گرافیکی (GUI) برای برنامه های دسکتاپ به کار میرود. با کمک Tkinter ،توسعه برنامه های دسکتاپ کار سختی نیست. جعبه ابزار اصلی GUI که ما استفاده خواهیم کرد Tk است که کتابخانه GUI پیش فرض Python است.
یک ویژگی مهم Tkinter، کراس پلت فرم بودن آن است؛ یعنی همین کد به راحتی میتواند در ویندوز، macOS و لینوکس کار کند. Tkinter یک ماژول سبک و استفاده از آن خیلی ساده است.
برای ایجاد رابط گرافیکی به کمک Tkinter ، از بلوکهایی موسوم به ویجت برای ایجاد انواع برنامه های دسکتاپ استفاده خواهیم کرد که در دوره آموزش رابط کاربری پایتون مدرسان پیشتاز به طور مفصل آموزش داده شده است.
سرفصلهای این دوره آموزشی، ویجت هایی مثل دکمه، لیبل، قاب و …هستند که به تدریج باهاشون اشنا میشویم که کنار هم چیدن این ویجتها را هم از سه طریق زیر می توانیم انجام بدیم که آموزش خواهیم داد:
روش جانمایی ()pack
این روش به منظور قرار دادن ابزارکها (ویجتها) در یک قاب یا پنجره به ترتیب مشخص از یک الگوریتم بسته بندی استفاده میکند. این روش عمدتا برای سازماندهی ابزارکها در یک بلوک استفاده می شود و امکان دارد ظاهر رابط گرافیکی چندان دلخواه شما نباشد اما به تست کردن برنامه شما سرعت زیادی میدهد.
روش جانمایی ()Grid
از این روش به طور عمده برای تقسیم پنجره یا قاب به تعدادی سطر و ستون استفاده میشود. فقط با فراخوانی تابع و دادن اندیسهای سطر و ستون، میتوانید به راحتی مکان ویجت را مشخص کنید. اندیس هر دو ردیف و ستون از 0 شروع میشود، بنابراین یک شاخص ردیف 2 و یک شاخص ستون 2 به تابع grid میگوید که یک ویجت را در ستون سوم ردیف سوم قرار دهد.
روش جانمایی ()Place
این روش ابزارکها (ویجتها) را به گونههای سازماندهی میکند تا آنها را در موقعیت خاصی مطابق دستورالعمل قرار دهد. این روش اساساً ویجت را مطابق با مختصات x و y بر حسب پیکسل قرار میدهد. مبدأ (جایی که x و y هر دو 0 هستند) گوشه بالا سمت چپ قاب یا پنجره است. بنابراین، آرگومان y تعداد پیکسلهای فضا را از بالای پنجره برای قرار دادن ابزارک و آرگومان x، تعداد پیکسلها از سمت چپ پنجره را مشخص میکند.
کاربرد دوره آموزش رایگان تکینتر در پایتون چیست؟
مهمترین کاربرد آموزش Tkinter در پایتون، طراحی نرمافزارهای گرافیکی در این زبان برنامهنویسی است. Tkinter در واقع یکی از کتابخانههای پایتون است که به کمک PyQT5، کار طراحی گرافیکی برنامههای نوشته شده به زبان پایتون را امکان پذیر میکند.
آموزش کامل Tkinter درک ساختار و کار با کتابخانه PyQt5 را برایتان سادهتر میسازد؛ در نتیجه این کتابخانهها یک محیط گرافیکی خوب و ساده را برای نرمافزارتان به ارمغان میآورند. از آنجایی که کتابخانه Tkinter در پایتون با محدودیتهایی رو به رو است، نمیتوانید از آن استفاده گستردهای در انجام پروژههایتان داشته باشید. اما اگر قصد شروع طراحی اپلیکیشن و نرمافزار دارید، آموزش Tkinter پایتون میتواند نقطه شروع بسیار خوبی برایتان باشد.
هدف از یادگیری آموزش تکینتر در پایتون چیست؟
فراگیری آموزش Tkinter و کار با آن بسیار راحت است. شما با یادگیری این کتابخانه میتوانید به سرعت یک رابط گرافیکی ساده با عملکرد سریع طراحی کنید؛ بنابراین آموزش Tkinter پایتون برای وارد شدن به دنیای طراحی اپلیکیشن بسیار مفید خواهد بود. هدف از یادگیری دوره آموزش کامل Tkinter رایگان این است که شما را برای ورود به طراحی نرمافزار آماده کند. همچنین پس از فراگیری آموزش Tkinter میتوانید کتابخانه قدرتمند و پیشرفتهتر PyQt5 را با سرعت بیشتر و بهآسانی یاد بگیرید.
دوره آموزش رایگان تکینتر در پایتون مناسب چه کسانی است؟
- کسانی که میخواهند طراحی اپلیکیشن با پایتون را شروع کنند.
- کسانی که برای نرمافزارشان به یک رابط کاربری سریع و ساده نیاز دارند.
- کسانی که قصد یادگیری کار با PyQt را دارند.
بعد از فراگیری آموزش رایگان تکینتر در پایتون چه مهارتهایی بدست میآوریم؟
- ایجاد یک محیط گرافیکی خوب و ساده برای کاربر
- طراحی دکمهها، برچسبها، فیلدهای گرفتن ورودی و مواردی دیگر
- طراحی یک محیط و رابط گرافیکی کاربری با پردازش سریع
پیشنیازها و منابع برای فراگیری دوره آموزش رایگان tkinter در پایتون چیست؟
دوره آموزش رایگان تکینتر پایتون به مباحث مرتبط با طراحی رابط گرافیکی در پروژههای نوشته شده به زبان پایتون میپردازد؛ بنابراین برای بهرهگیری از محتواها آموزشی این دوره باید با برنامهنویسی به زبان پایتون مسلط باشید. از این رو توصیه میکنیم قبل از شروع دوره آموزش tkinter ، دوره آموزشی پایتون مدرسان پیشتاز را بگذرانید.
معرفی ابزارهای توسعه برنامه گرافیکی در پایتون
- PyQt5
PyQt5 یکی از محبوبترین ابزارهای توسعهی برنامههای گرافیکی است که توسط Riverbank Computing توسعه داده شده و میتوان گفت این ابزار ادغام شدهی زبان Python با فریمورک Qt است که از آن برای توسعهی برنامههای کراس پلتفرم تحت دستکاپ استفاده میشود. البته PyQt فراتر از یک ابزار برای توسعهی برنامههای گرافیکی است و امکانات بسیار زیادی را در اختیار شما قرار میدهد.
- تکینتر
Tkinter یکی دیگر از محبوبترین کتابخانههای توسعهی رابط کاربری گرافیکی در زبان Python است که جزو اولین گزینههای مبتدیان برای یادگیری توسعهی GUI محسوب میشود؛ زیرا سینتکس آن برای یادگیری بسیار ساده است. همچنین این کتابخانه ویجتهای متنوعی مانند labels، buttons، text fields، checkboxes و scroll buttons را ارائه میدهد و با پشتیبانی از طراحی grid به آسانتر شدن فرایند در توسعهی یک طراحی پیچیده کمک میکند.
- کیوی
Kivy یک فریمورک متن باز Python است که برای توسعهی سریع برنامههای گرافیکی مورد استفاده قرار میگیرد و این فریمورک قابلیت multi-touch را بههمراه ویجتهای مختلف برای برنامهی شما فراهم میکند. همچنین شما میتوانید Kivy را روی پلتفرمهای مختلفی مانند Windows، Linux، OS X، Android، iOS و Raspberry Pi اجرا کنید.
ویژگی های بارز Kivy چیست؟
- کتابخانهای رایگان و متنباز است.
- محیطی گرافیکی برای ساخت اپلیکیشن موبایل فراهم میکند.
- با این برنامه میتوانید برنامههایی بنویسید که دارای فرمانهای چند لمسی هستند.
- همچنین میتوانید برنامههایی برای موبایل بنویسید که هم بر روی اندروید و هم بر روی iOS اجرا شوند
- کیوی را میشود بر روی ویندوز، لینوکس، مک و Raspberry Pi هم اجرا کرد.
پیش نیازهای توسعه اپلیکیشن با Kivy
اگر به فکر توسعه اپلیکیشن اندروید یا ios با استفاده از Kivy هستید، بهتر است که درک درست و خوبی از برنامه نویسی پایتون داشته باشید که با دورههای آموزشی زبان پایتون موسسه مدرسان پیشتاز میتوانید درک بسیار خوبی از آن را داشته باشید. البته لازم نیست ابتدا یک متخصص پایتون تبدیل شوید و بعد سمت کیوی بروید. اما سعی کنید در مورد فایل های docs و API ها اطلاعات داشته و آشنایی با الگوهای MVC کسب کنید. همچنین باید برخی از API را که Kivy پوشش نمی دهند، مانند GPS یا نوتیفیکیشنها را یاد بگیرید.
- wxPython
wxPython یک ابزار کراس پلتفرم برای توسعهی برنامههای GUI در زبان Python است که خودش با زبان C++ توسعه داده شده و به کمک آن میتوانید رابطهای کاربری گرافیکی بهینهای را با کمترین زحمت ایجاد کنید. در حال حاضر این ابزار از پلتفرمهای Windows، MacOS، Mac OS X و Linux پشتیبانی میکند.
- PySimpleGUI
PySimpleGUI یک فریمورک GUI در زبان Python است که از Python 3 پشتیبانی میکند و به شما اجازه میدهد تا رابطهای کاربری گرافیکی سفارشیسازی شده و جذابی را توسعه دهید. همچنین PySimpleGUI با توسعهی برخی کدهای آماده در هستهی این فریمورک باعث شده تا توسعهدهندگان، مسیر هموارتری داشته باشند.
- PyGUI
PyGUI یکی دیگر از فریمورکهای متن باز GUI برای زبان Python است که به داشتن APIهای ساده معروف است و توسعهدهندگان را قادر میسازد که رابط کاربری برنامههایشان را با المنتهای Native ایجاد کنند؛ بنابراین رابطهای کاربری ایجاد شده به دلیل Native بودن المنتها، از سرعت بالایی برخوردار هستند.
هماکنون این فریمورک بر روی پلتفرمهای مبتنی بر Unix، Windows و Mac OS به خوبی اجرا میشود و از هر دو نسخهی Python یعنی Python 2 و Python 3 پشتیبانی میکند و نصب این فریمورک با اجرای دستور pip install PyGUI انجام میگیرد
- Pyforms
Pyforms یک فریمورک کراس پلتفرم برای توسعهی برنامههای GUI است. این فریمورک یک Python Layer از desktop formهای مبتنی بر PyQT، OpenGL و سایر کتابخانهها را ارائه میدهد و علاوه بر این برنامههای توسعه داده شده با این فریمورک میتوانند به راحتی و بدون هیچ تغییری بر روی دستکاپ، وب و Terminal سیستمعامل اجرا شوند.
سخن پایانی
این کتابخانهها به ما اجازه میدهند که اقدام به ساخت سریع UI در پایتون بکنیم و آنها را با هر کسی که نیاز دارد به اشتراک بگذاریم. نکته جالبتر این است که کدی که به این منظور نیاز داریم، کاملاً ساده و خوانا است. پس برای دریافت آموزش رابط کاربری در پایتون، به سایت مدرسان پیشتاز بروید و از این دورهها، نهایت استفاده را ببرید.
دیدگاهتان را بنویسید